The Nile Hilton Incident (2017)

The Nile Hilton Incident har tydligen blivit något av en biosuccé i Frankrike då den under några veckor i somras låg på topp-10-listan där. Dessutom vann den juryns pris för bästa utländska film på Sundancefestivalen i vintras. I Sverige är det nog inte många som ens känner till filmens existens.

Vad jag kände till innan visningen, förutom dess existens, är att den var regisserad av Tarik Saleh, utspelade sig i Kairo, skulle vara ett sorts crimedrama och hade Fares Fares i huvudrollen som polis. Dessa fakta gjorde det ganska självklart att jag skulle se den nere i Malmö under filmdagarna.

Just Tarik Saleh har jag varit intresserad av under en längre tid. I slutet av 80-talet gick Saleh under namnet Weird och var graffitimålare. Bl a gjorde han tillsammans med Circle den stora målningen Fascinate i Bromsten, som jag cyklat förbi ett otal gånger. Den finns fortfarande kvar att beskåda.

2009 gjorde han den animerade dystopithriller Metropia som nog var lite väl dyster och blek för min smak.

The Nile Hilton Incident är en, som jag tyckte, tät kriminalare som utspelar sig i ett korrumperat Kairo. I Kairo, om man ska tro filmen, är allt korrumperat. Det är satt i system. Hela ekonomin är i princip baserad på korruptionen.

Fares Fares spelar Noredin, en polis och änkeman som får ta hand om ett fall där en känd sångerska blivit mördad. Noredin är lika korrumperad som alla andra och en del av systemet. Han verkar dock mer desillusionerad än andra, kanske beror det på att han inte verkar ha startat om sitt liv efter att frun gått bort. När han inte är på jobbet verkar han mest ägna sig åt att röka och titta på en tv som inte fungerar.

Fallet med den döda sångerskan får dock Noredin att vakna till av nån anledning. Han blir besatt av att ta reda på vad som faktiskt har hänt istället för ta emot en summa pengar från den misstänkte och sedan lägga ner fallet genom att konstatera att det var ett självmord. Men om Noredin inte insett att allt handlar om flos så kommer han inse det nu.

Jag gillade filmen en hel del. Jag tycker den ger en intressant inblick i hur det egyptiska samhället fungerar. Tariks Salehs egyptiska bakgrund gör att jag litar på det jag ser. Miljöerna känns autentiska, trots att filmen är inspelad i Casablanca.

Fares Fares gör en kanoninsats som polisen som tror han ska kunna göra rätt. Man har lagt till små detaljer kring rollfiguren som gör att han funkar. Han är besatt av sin frisyr och kammar håret noggrant varje morgon – och så har han en skön skinnjacka.

Att han blir besatt fallet får mig att tänka på en Laura, en film noir där Dana Andrews spelar en polis som blir förtrollad av det kvinnliga mordoffret. Och The Nile Hilton Incident har helt klart en del noir-vibbar över sig.

Filmen kanske inte är världens mest tempofyllda film och det tar möjligen för lång tid innan stämningen blir så tät som man skulle kunna önska. Jag tyckte ändå det fanns detaljer att uppskatta på vägen till den där konspiratoriska spänningen som till slut infann sig.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

bioThe Nile Hilton Incident har premiär nu på fredag (i Sverige, inte i Egypten) och jag rekommenderar ett biobesök. Det är inte så ofta man ser filmer som utspelar sig i Kairo.

Andra som tyckt till om filmen: Fripps filmrevyer och Fiffis filmtajm. Är detta lika läckert som en egyptisk mango?

 

Och här är målningen Fascinate av Circle och Weird (Tarik Saleh).

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to The Nile Hilton Incident (2017)

  1. Känns som om jag borde gilla filmen mer. Kanske är bortskämd med att allt brukar vara så mycket tajtare i såna här filmer.

    Kul bakgrundsfakta om Weird! På tal regissörer med graffitibakgrund. Helt annan typ av film men i ”Trafikljusen blir blå imorgon” kunde man också känna igen verk om man var stockholmare. En del verk är kvar än idag tror jag. Har du sett?

    • Jojjenito says:

      Du borde ingenting. 😉

      Ja, visst är det lite kul med Weird. Nope inte sett Trafikljusen blir blå imorgon. Tack för tipset. Vekar vara en lite sorglig film.

  2. Carl says:

    Håller helt med om att det är fint att få en film serverad som utspelar sig i ett trovärdigt Egypten. Undrar om filmen funkar ännu bättre när man inte ser ett gäng filmer före och efter. Den känns både sävlig och fullpackad med plot som gör att man nog behöver ha rätt fokus.

    Jag känner precis som chefen att jag borde gilla filmen mer. Den är väl lite som Strange Days, en noir-historia där en småfifflare rotar i storfifflares business samtidigt som nedräkning mot något stort pågår i bakgrunden. Helt min tekopp, men ändå ligger jag också och nosar på en trea.

    • Jojjenito says:

      Jag tror filmen saknar den där riktiga nerven för att den ska kunna höjas till en fyra för min del, även om jag ser den med rätt fokus.

      Strange Days gillar jag skarpt!

  3. Sofia says:

    Jag som såg den helt solo (inga filmer vare sig före eller efter) blev positivt överraskad. Men från gång till annan blir Saleh lite väl förtjust i det melankoliska

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.