Mannen på taket

Titel: Mannen på taket
Regi: Bo Widerberg
År: 1976
IMDb
| Filmtipset

En man, en gammal polisman, blir brutalt mördad när han ligger på ett sjukhus i Stockholm. En utredning ledd av Martin Beck (Carl-Gustaf Lindstedt) och Einar Rönn (Håkan Serner) startar.

Av nån anledning har jag lurats att tro att detta skulle vara en av de bästa svenska filmerna nånsin och definitivt den bästa svenska polisfilmen. Det är ju det där med förväntningar. Missförstå mig rätt nu. Mannen på taket är en bra film, det är det inget snack om. Men att den skulle nå såna höjder som många vill hävda? Nej, en helt ok polisthriller det är vad det är.

Filmen har en hel del förtjänster. Skådisarna t ex. Carl-Gustaf Lindstedt som Beck känns som en annorlunda fågel i en sån här film. Lindstedt framstår dessutom som en genomsympatisk person eller så är det hans karaktär som gör det. Gunvald Larsson spelas i den här filmen av Thomas Hellberg. Det är en liiiite annorlunda skådis jämfört med Mikael Persbrandt. Här är han en klädsnobb med en härlig pälsmössa (som senare i filmen byts ut mot ett helt galet huvudbandage). Nu har jag inte sett så många Beck-filmer med Persbrandt (om ens nån) så egentligen ska jag nog undvika jämförelser.

Jag gillar Einar Rönn som karaktär, en störtskön typ som tar det lugnt, och Håkan Serner är helt rätt person att spela honom. Den typiske polischefen Malm (Torgny Anderberg) är också en karaktär att (o)gilla. Han en äkta polisboss som inte har koll, nej, han har noll koll.

Det förekommer en del härliga scener. Det kan handla om repliker, repliker eller scener som man liksom inte väntar sig i en polisthriller. Som t ex när Beck står med kikare och tittar ut genom ett fönster i en lägenhet. Tanten som bor i lägenheten frågar om hur kaffet var. Tanten säger: jag smakade och det var gott. Märkligt att det var just den scenen satt kvar efteråt.

Men, trots det som jag gillar och trots härliga Stockholms-miljöer, är det är nåt med själva storyn som känns… för enkel. Eller så är den briljant och det är jag som inte fattar den. Jag tycker bara aldrig det blir spännande, och jag vill egentligen inte säga det men under vissa av actionsekvenserna så kändes det lite töntigt. Jag ber om ursäkt för att jag inte riktigt lyckas förklara varför den inte får högre betyg, även om nu en starkt trea inte är dåligt betyg egentligen. Men det känns kanske att det är dags att ta skydd nu för de ruttna tomater som kan komma flygande från alla håll.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

19 Responses to Mannen på taket

  1. Daniel skriver:

    Bästa svenska polisfilmen någonsin är den och en av de bästa svenska filmerna någonsin så jag kan inte hålla med dig. Någonting som satte sig i min hjärna var flöjtmusiken som gör att filmens klimax blir än mer intensivt. Klimaxet är fantastikt så jag kan inte hålla med dig. 5/5

    • Jojjenito skriver:

      Haha, jag fattade inte förrän nu vilken Daniel du var. Förväxlade dig med en som heter David. Välkommen hit i vilket fall!🙂

      Håller med J.son Lindh, han kan sin flöjt. TDKR 1/1, Mannen på taket 5/5. Du är verkligen digital.

  2. Fiffi skriver:

    Swiiiiisjhjjj!
    Där kom en.

    Swwwoiiissschhhhh!
    Där kom nästa.

    Plofffssss. Pmooioiifffs. Så låter ruttna tomater när dom kastas på en beredd filmbloggare;)

    En solklar femma hos mig!

  3. svartnoir skriver:

    Jag håller med dig! Hade också hört att det var den bästa svenska filmen någonsin och blev mycket besviken. Jag ger den samma betyg som dig och filmen är så gott som bortglömd (med vissa undantag) trots att jag såg den för bara några månader sedan.

    • Jojjenito skriver:

      Ah, en följare. Fast det ska väl poängteras att varken du eller jag ogillar filmen (eller hur?) det är bara det att den inte var nåt extra. Det finns bättre svenska filmer, nästan dags för en lista för ovanlighetens skull.

  4. Movies - Noir skriver:

    Jag gillar den och att det är en både bra polisfilm och en av de bästa svenska filmerna jag sett är ett faktum. Men toppbetyg är det absolut inte. 4/5 ger jag Mannen på taket, mycket för dess humor och realism som jag tycker fångas väl. Sen är Stockholms-miljöerna en trevlig bonus.

  5. Sofia skriver:

    Ett av problemen är kanske att den rent storymässigt är en av de svagaste böckerna i serien (tycker jag då). Kan inte påstå att jag är någon kännare av svenska polisfilmer, men en riktigt bra svensk polisfilm är det ju absolut. Särskilt om man tar den senaste tidens massproduktioner i beaktande. Men jag kan hålla med den där ”var det här allt?”-känslan när jag hade sett den första gången. Men visst är Håkan Serner helt underbar?! Jag vill att han ska bo hemma hos mig och bara prata hela tiden.

    • Jojjenito skriver:

      Ja visst är Serner bara för skön. Påminner lite om Hassels kollega i nån gammal Hasselfilm. En kollega som tar knäckebröd och kaviar ur köksskåpen i en sedan länge övergiven lägenhet som de ska kolla upp. Hassel: Men för fan vad gör du?! Kollegan: Vad då, jag är hungrig.

      Mmm, den kan vara så att det är storyn som är den svaga delen.

  6. David skriver:

    För mig är den största poängen med ”Mannen på taket” precis detsamma som ”Kvarteret Korpen, att den är inspirerad av ”realistiskt” filmande som franska nya vågen och en del amerikanska independent-filmare verksamma under 60- och 70-talen. Jag har alltid tyckt att filmen har varit rätt trög. Men ingen annan regissör i svensk filmhistoria har lyckats göra filmer med ett sådant naturligt handlag. Både tempot och skådespeleriet är helt naturligt och vardagligt. Jag beundrar enkelheten, vilket är det svåraste öht inom film. Action, cool stilisering, snabba klipp och lägga på tunga ljudeffekter är lätt. Att skildra något ”enkelt” och ”naturligt” är svårt.

    • Jojjenito skriver:

      Håller med. Widerberg är en mästare på det enkla och naturliga. Den poäng som du nämner, att den hämtat inspiration av franska nya vågen och annat, är inget som jag väger in när jag ska sätta betyg eller säga hur mycket jag gillar eller ogillar filmen. Kan vara intressant som sidoinformation dock när man diskuterar runt filmen. Fast du menar förmodligen inte att ”poängen” gör att det är en bättre film automatiskt. Det som avgör mer är t ex att den är ”rätt trög”.

  7. filmitch skriver:

    Inte 5/5 men definitivt en av de bästa svenska polisfilmerna. Det kanske säger mer om kvaliten på svenska polisfilmer än om Mannen på taket är ett mästerverk eller inte.
    Jag gillar skådisarna med Serner i topp. Musiken är bra och visst är storyn enkel men den är effektiv. Ung. 7-8/10 i betyg (var ett tag sen jag såg den).

    • Jojjenito skriver:

      ”Inte 5/5 men definitivt en av de bästa svenska polisfilmerna. Det kanske säger mer om kvalitén på svenska polisfilmer än om Mannen på taket är ett mästerverk eller inte.”

      Förmodligen ligger det ganska mycket sanning i den meningen.😉

Kommentera

