Liv till varje pris


Titel: Liv till varje pris
Regi: Stefan Jarl
År: 1998
IMDb
| Filmtipset

Spontant omdöme: så jävla briljant. Stefan Jarl har helt förlitat sig på olika personers, mestadels Thommy Berggrens, förmåga att med inlevelse och på ett underhållande sätt berätta om svenske filmregissören Bo Widerberg. I början får vi se Jarl leta efter filmrullarna från Widerbergs ofullbordade mästerverk, filmen som aldrig blev av, Rött och svart. Vi får höra Widerberg kritisera dagens filmsverige, eller alltså 80-talets och mitten av 90-talets. Var finns de nya filmskaparna? Jag tror Widerberg hade varit aningen nöjdare idag.

Tre Widerberg-filmer tas upp lite mer: Barnvagnen, Elvira Madigan och Kvarteret Korpen (som många säger är den bästa svenska filmen någonsin, själv har jag inte sett den). Berggren är ciceron och berättar en hel drös anekdoter om hur var det var att spela in film med Widerberg. Riktigt roligt blir det när han återger hur det var att träffa Ingmar Bergman inför rollen i Tystnaden som han var påtänkt för, sjukt roligt. Här finns material för minst en film till, och det blev väl det också i och med Muraren som ju handlar om Berggren själv. Vi får även höra Thomas von Brömssen berätta. Här blir det inte lika roligt som Berggren men von Brömssen har inlevelse och är inte bara ett talking head.

Det är intressant att jämföra Bergman och Widerberg. De verkar ha arbetat på HELT olika sätt. Bergman var en kontrollmänniska som hade färdigskrivna repliker och absolut inte kunde improvisera. Rollfigurerna är inte alltid realistiska, allt är konstlat, teatralt. Widerberg vill få fram det äkta, levande, en närhet på ett helt annat sätt (där skiljer sig väl Elvira Madigan lite, den känns inte så himla verklig). Både Bergman och Widerberg är bra i mina ögon. Och dokumentären Liv till varje pris är mycket bra.

4/5

Uppdatering: I ett svar på Joels kommentar om att han faktiskt tyckte att Widerberg är den störste svenska regissören konstaterade jag att jag behövde se fler av Widerbergs filmer för att kunna hålla med eller säga emot. Exempelvis så finns ju inte den tokhyllade Kvarteret Korpen utgiven på dvd. Däremot finns den faktiskt (än så länge) på YouTube. Det är en version inspelad från SVT och den kan ni titta på nedan. Håll till godo!🙂

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Liv till varje pris

  1. Plox skriver:

    Kan bara instämma, fantastisk liten film – där andras ord verkligen ger Widerberg liv igen. Inte minst Thommy Berggren, som verkligen steg i mina ögonen efter den här dokumentären, återberättar med en ”jävla” känsla.🙂

    Jääävligt bra film (som Widerberg själv skulle sagt)!

    • Jojjenito skriver:

      Ja, Berggren tar verkligen över när man låter honom dominera, och han ÄR bra och rolig. Nyligen såg jag en dokumentär, en ganska gubbig sådan, där Nils Petter Sundgren pratade om Ingmar Bergman med Börje Ahlstedt, Torsten Flinck — och Berggren. Ja, hehe, det var inte många som fick en syl i vädret förutom Berggren. När han drar igång är han svår att stoppa. Och det var så kul också att Ahlstedt satt bredvid Berggren. Ahlstedt ser ju Bergman som mentor/fadersfigur/Gud medan Berggren är mer sansad/kritisk. Dessutom tycker ju Ahlstedt att Berggren m.fl. är ”posörer” vad det nu innebär. Hehe, vilken ankdamm.

  2. Joel Burman skriver:

    Kan bara instämma, en väldigt bra dokumentär som berör både bra och dåliga sidor hos Widerberg. För mig är han den största svenska regissören faktiskt.

    • Jojjenito skriver:

      Joel, nu minns jag inte riktigt vad som sas om Widerbergs sämre sidor. Kan du upplysa mig (oss)? Åtminstone med dina egna åsikter om det.

      Själv vet jag inte om jag skulle kalla Widerberg den bästa svenska regissören. Jag tror jag måste se (om) några fler av hans filmer för att ha dem i färskt minne, t ex Mannen-filmerna. Ganska nyligen har jag sett hans tidiga filmer som Barnvagnen, Kärlek 65 (helt ok, men inget speciellt) och Elvira Madigan (mycket fin). Har däremot fortfarande inte sett Kvarteret Korpen. Fattar inte varför den inte finns på dvd. Tydligen är det på gång men oklart när. Hittade den faktiskt på YouTube, se uppdaterat inlägg.

      • Joel Burman skriver:

        Du har nog rätt i att det inte nämns så mycket om hans dåliga sidor i dokumentären men såvitt jag vet var han riktigt j*vla jobbig att ha med att göra ur producent/distributörs perspektiv. Ex. ska han ha suttit och klippt om fimpen bara ett par timmar innan gala premiären (galet) sen finns det hur många skräckhistorier som helst om katastrof filmen Victoria. Den är nog det närmaste en Svensk Heavens Gate vi har.

        Att jag håller honom så högt är framför allt för hans otroligt bra polisfilmer.

        • Jojjenito skriver:

          Haha, kul att höra om Fimpen-klippningen. Den där Victoria har jag faktiskt inte hört talas om, det verkar vara ett mycket märkligt projekt. En engelskspråkig filmatisering av Knut Hamsun-roman. Den där Rött och svart verkar ju råkat ut för nåt ännu värre, den lämnade aldrig klippbordet.

          Som sagt, jag måste se om hans kriminalare! Och så ska jag se Kvarteret Korpen.

          • Joel Burman skriver:

            Jag såg faktiskt Victoria för några år sen på en cinemateket visning i Stockholm. Däremot är det oklart vad som ska räknas som korrekt version av den filmen. Det finns en hel del olika varianter faktiskt. Filmen var tyvärr ingen höjdare däremot verkar Widerberg ha varit smått besatt av den när det begav sig, den är mest intressant ur ett filmhistoriskt perspektiv.

            Ni börjar bygga upp en lagom kvarteret korpen hype, tyvärr måste jag säga att den filmen är lite av en skrivbordsprodukt som många kritiker nästan mer använt som ett slagträ mot Ingmar Bergman genom åren. Dvs. ett drama/coming of age/klassrese film som slår mästaren på fingrarna. Så bra tycker inte jag den är. Jag minns honom framför allt som en action/thriller regissör och det är förbannat synd att han inte levt nu och kunnat göra sjukt mycket bra i den här deckardjungeln svensk film gått vilse i.

            • Jojjenito skriver:

              Ja, det är alltid kul att se lite udda filmer, sen brukar de ju inte alltid vara så rackarns bra som ren film. Såg att det fanns två versioner av den, nån sorts tysk (?) som kom ’79 och sen nån som kom typ ’87. Nja, inget gott tecken när det är sånt där strul.

              Haha, ja, visst är det en skön hajp nu kring Kvarteret Korpen. Jag ska helt klart se den och återkommer då. Du har säkert en poäng i att den blivit en symbol för det som är bra med Widerberg jämfört med Bergman. Jag antar att du med skrivbordsprodukt menar att den skrivs upp av kritiker som inte gillar Bergman och vill framhålla Widerberg.

              Intressant att du uppfattar Widerberg som en action/thriller-regissör. Han har väl egentligen bara gjort två såna filmer iom Mannen på taket och Mannen från Mallorca? Fast, visst, de står förmodligen i en klass för sig i den genren i Sverige.

  3. Plox skriver:

    Frågan är ju om man kan hålla fingrar och ögon ifrån Tuben tills filmen finns tillgänglig på dvd. Känns lite som hans mest hyllade verk(?) förtjänar ett bättre öde.

    Men vi får väl se.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Jag kommer nog inte kunna hålla mig ifrån Tuben eller andra ehhem… källor. Det känns som om det kan dröja ett tag ytterligare innan de får tummen. Fast nånstans såg jag att planerad release skulle ha varit typ juni/juli 2011 så det kanske är på g.

      Jo, det är nog hans mest hyllade verk. Många (”de som vet”) anser att det är den bästa svenska filmen nånsin.

Kommentera

