Spectre (2015)

SpectreI fredagskväll var jag och Henke och kollade in den senaste Bond-filmen Spectre på den nyöppnande IMAX-biografen i Solna och Filmstaden Scandinavia. När jag kom hem råkade jag se att SVT visade Cloud Atlas och jag kom in precis i början av filmen. Rackarns vad bra Cloud Atlas är ändå tänkte jag. Jag kollade ganska länge tills jag blev trött och gick till sängs. Jag var glad och nöjd efter min andra IMAX-upplevelse nånsin och dessutom såg jag fram emot lördagen som jag visste skulle bli minst lika trevlig eftersom den skulle spenderas med filmspanarna på Stockholm Filmfestival. Sen skulle jag bara kolla in Twitter lite innan jag slöt ögonen…

Det är lite klurigt att skriva om Spectre så här precis efter det som har hänt i Paris (skrivs alltså på lördag morgon) men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja skriva.

 

Filmen

Jag gillade Spectre. Jag hade hört och läst ganska mycket dålig kritik så jag förväntade mig en ganska seg och alldeles för lång film utan spänning. Det var ungefär det jag hade hört i alla fall. Men jag hade roligt hela tiden. Det är en härligt snygg film. Jag gillar samtliga miljöer. Det är en förhöjd verklighet där allt är extra snyggt. Jag tyckte dessutom att det verkligen kändes som en Bond-film. Det är snygga bilar med manicker, klockor som sprängs, snygga åtsittande klänningar, slagsmål på tåg, explosioner, fina vintermiljöer med pulkåkning medelst flygplan. Daniel Craig är isigt sval som Bond och jag gillade även Léa Seydoux. Christoph Waltz som skurk var som en skön parodi på Bond-skurkar och hans henchman Mr. Hinx (Dave Bautista) var en kraftig bit. Den nya valpiga Q och hans ständiga hackande känns lite trött. Dessutom tyckte jag inte hans slitna laptop med klisterlappar passade in tillsammans med allt annat så slicka.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep


IMAX-upplevelsen

Det här var andra gången jag klev in i en IMAX-salong. Första gången var när jag såg Mission: Impossible – Ghost Protocol i Montréal och den gången blev jag inte jätteimponerad som jag minns det. Den här upplevelsen var klart bättre. Jag sögs verkligen in i filmens värld, lät mig omslutas. Ljudet. LJUDET! Aj, jag fick ont i öronen och blev svettig. Efter kanske en timme kände jag mig åksjuk och funderade om jag skulle bli tvungen att gå ut ur salongen, men som tur var tog jag några djupa andetag och kände mig bättre efter några minuter. Bildkvaliteten var hur bra som helst och det trots att fotografen Hoyte van Hoytema (yay!) inte använt speciella IMAX-kameror, men det är möjligt att det blir än mer knivskarpt med såna kameror. Två klagomål på salongen: 1. Armstöden satt inte fast ordentligt så när grannen lutade armbågen mot stödet så vibrerade i princip hela min fåtölj. 2. Numreringen på stolarna var förvirrande oklar eller t.o.m. helt frånvarande på vissa rader vad det verkade.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Här hittar ni Henkes tankar om Spectre. Did he get what he was exspectring?

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to Spectre (2015)

  1. Henke says:

    Jomenvisst var det snygga scenerier och fotot var tipp-topp. Jag kände också att det var en Bondfilm, även om manus var eländigt svagt. Någon nämnde att manus hade blivit omskrivet flera gånger om och jag tyckte att det syntes tydligt vilket drar ner betyget en hel del.

    IMAX-upplevelsen var en svag besvikelse, men ljudet var det inget att klaga på – det var fett. Men är det verkligen en riktig IMAX-biograf och inte en LieMAX?

    • Jojjenito says:

      Jag tyckte du skrev i din text att du inte fick Bond-känsla, men det kanske var lite blandat. Jag störde mig inte lika på slapphet i manus som du gjorde men det beror nog på att jag inte har nån Bond-ryggsäck att bära på.

      Det är tyvärr LieMAX, dvs digital IMAX. Nu ska sägas att äkta 70mm IMAX är väldigt ovanligt i världen och det skulle ha varit helt osannolikt att SF körde på det. Problemet är att de valt att köra två st 2K-projektorer istf två st nyare 4K-projektorer med laserprojektion. Fast det är för dyrt antar jag. Sen tror jag inte det hade spelat så stor roll eftersom Spectre ändå inte spelades in med IMAX-kameror. Nu för tiden så kommer nog det bli mer och mer digitalt och gammal film har ju i princip gått i graven.

      Duken är ju ändå rätt stor, inte så stor som den kan vara men tydligen ganska stor. I USA så påstod tydligen biografer att de körde IMAX bara för att de installerade digitala 2K-IMAX-projektorer som man körde på sina gamla vanliga små filmdukar. Detta skulle jag kalla true LieMAX. Filmstaden Scandinavia kör nån sorts LieMAX light. 😉

      • Henke says:

        Det fanns moment av Bondkänsla, som the villains lair i öknen, scenerna i Rome osv. Men du har rätt med ryggsäcken, jag hade så höga förväntningar. Men det är en gedigen film ändå, trots alla svagheter, just på grund av Bondkänslan…

  2. filmitch says:

    Vi verkar vara helt överens du och jag. Min text kommer på onsdag

  3. Sofia says:

    Jag kommer nog att sälla mig till dig och Filmitch så småningom. För min del kändes det som en modern variant av en rätt klassisk Bond-rulle. Och jag gillade dessutom Q-valpen 🙂

  4. Pingback: X4: James Bond (2006-2015) | Rörliga bilder och tryckta ord

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.