Fifty Shades of Grey (2015)

filmspanarna_kvadratI lördags, på Alla hjärtans dag (!), slog Filmspanarna på stort och gick och såg årets hittills största snackis, det romantisk-erotiska dramat Fifty Shades of Grey. Luften i salongen på den trevliga biografen Grand dallrade av en kittlande spänning.

Historien om filmen och dess tillblivelse är väl nästan mer intressant än filmen i sig. För några år sen skrev användaren Snowqueen’s Icedragon fanfiction baserat på Twilight-serien. I hennes version inleder vampyren Edward och den tonåriga Bella ett BDSM-förhållande, fast jag vet inte om Edward faktiskt var vampyr eller om det bara var namnet han lånat. Efter att ha bytt namn på huvudpersonerna och gjort om vampyren till en svinrik affärsman och tonårstjejen till en 22-årig studentska så publicerades den som Fifty Shades of Grey. Det blev stor succé. Nu har det hela alltså blivit film, den första av tre. Som sig bör skrev nämligen E.L. James (aka Erika Leonard) en trilogi (förstås!).

Efter att hennes rumskompis blivit sjuk blir det Anastasia Steele (porrfilmsnamn?) som får åka till Seattle för att intervjua företagaren Christian Grey. Ljuv musik uppstår (nåja) och de båda inleder så småningom ett ”förhållande”. Oerfarna Anastasia är som Bambi på hal is medan Grey döljer hemligheter bl a i form av sitt rödtapetserade playroom med diverse redskap.

Jag visste på förhand inte så mycket om handlingen. Jag visste att det hade snackats en hel massa om böckerna och den kommande filmen. Skulle det vara någon form av tantsnusk det här? Vad är tantsnusk? Grottbjörnens folk? Joan Collins? Jag antar att detta är Tantsnusk version 3.0 (eller?) och jag kan tycka att det är litet roligt att det hajpas, och pratas, och att det är säljs slut på biljetter till en sån här film.

Därmed inte sagt att jag tycker detta är något vidare rent filmmässigt. För mig är filmen ett ganska vanligt och hyfsat välgjort romantiskt drama om en man med relationsproblem som träffar en kvinna som skakar om hans inrutade värld. Typ Along Came Polly, på ett sorts inverterat sätt.

50 Shades

Kontraktsläsning

Problemet med den sadomasochistiska vinkeln är väl att Greys version av det hela, efter vad jag har läst på (ehe), inte stämmer med hur det funkar i verkligheten. I filmen kräver Grey att Ana skriver på ett kontrakt med regler som de båda är överens om. Inget konstigt med tydliga regler, det är viktigt och en förutsättning för att de inblandade ska känna sig trygga. Det som blir problematiskt är att Grey verkar tro att han därmed ska kunna styra över hela Anas liv, och inte bara när de har sina sessioner. Inte bra. Fast gör det filmen sämre? Eller bara Grey till en idiot?

Jag kom att tänka på en rad andra, bättre, filmer under visningen: American Psycho för att Grey lever i en sorts Patrick Bateman-värld även om han inte har ihjäl sina ”offer”; The Devil Wears Prada för att Ana påminner om Anne Hathaways till en början bortkomna rollfigur; Secretary för att Secretary på ett mycket varmare och mer, i mina ögon, äkta sätt skildrar ett BDSM-förhållande.

Jag tyckte filmens inledning var bra, charmig och ganska rolig. Dakota Johnson (dotter till Don Johnson och Melanie Griffith, vilket jag inte hade en aning om!) är bra som Ana. Kemin med den stålstele ismannen Grey, spelad av Jamie Dornan, finns där, även om Grey är en känslokall idiot med rejäla mentala problem. Just Greys mentala problem börjar man bara skrapa på ytan av och filmens slut känns väldigt avhugget, men det beror på att del två i serien kommer nästa år. Hela salongen stönade häpet när det plötsligt blev svart och eftertexterna började rulla.

Scenerna när det idkas dominans och underkastelse känns märkliga. Redan från början står det klart att Ana är fullkomligt ointresserad av detta, förutom möjligen som en tillfällig lek. Det gör att det aldrig blir allvar utan mest konstigt och enbart framställt som ett problem som Grey måste botas från. Vilket kanske just han måste, men det är inte en generell sanning vilket t ex en film som Secretary visar.

Men vafan, det finns nåt i hela konceptet, böckerna (som jag inte har läst) och filmen som jag gillar. Att det diskuteras hur ett BDSM-föhållande ska eller inte ska fungera. Måste gilla’t. Jag ger en extra halv filmspanarikon i betyg och därmed landar vi på 2,5/5.

   

Kolla nu in hur många nyanser de andra filmspanarna hittar i filmen? Jag tror åsikterna kan gå isär. Upplagt för spännande läsning med andra ord.

The Nerd Bird
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Den perfekta filmen (pod)
The Velvet Café
Filmparadiset

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Fifty Shades of Grey (2015)

  1. Pingback: A reluctant post about that BDSM movie | The Velvet Café

  2. Pingback: Fifty Shades of Grey (2015) | Rörliga bilder och tryckta ord

  3. Pingback: Recension: Fifty Shades of Grey (2015) | Filmparadiset

  4. Henke says:

    Ja visst var stämningen i biosalongen lite extra? Speciellt under filmens första halva då den fortfarande var spännande och relationen mellan C och A byggdes upp, hördes förtjusta skratt och nervösa fnittringar från damerna i publiken. Plus de konstiga ljuden från den äldre kvinnan på raden bakom oss som uppenbarligen gillade det hon såg… Eller var det ett frustande av pinsamhet vi hörde? Hennes gubbe satt i alla fall och sov och snusade på gränsen till snarkningar under stora delar av filmen. Stackaren. Han hade nog hellre velat se något med Bruce Willis eller Sly Stallone…

    • Jojjenito says:

      Japp, det fanns nåt i luften där i salongen. Jag skrattade själv under scenen när C besökte A på hennes jobb i järnhandeln då han köpte buntband. Roligt! 🙂

      Tror hennes ljud mer var åt det gillade hållet faktiskt.

  5. Sofia says:

    Anastasia Steele — porrnamn eller Harlequinnamn, det kan gå på ett ut. Trodde själv inte mina ögon när jag stötte på det första gången i boken. Bra spaning på The Devil… där, det stämmer absolut. Däremot tycker jag filmen verkligen försöker anspela på Bateman-vibbarna med inledningen som ju fokuserar på Christian snarare än Ana.

    • Jojjenito says:

      Ja, det var precis det jag menade med min referens till American Psycho. Jag fick verkligen Bateman-vibbar, så jag tror vi menar samma sak här. Eller? Skillnaden var att Grey inte hade ihjäl sina ”besökare”.

  6. Fiffi says:

    Det kanske är dags att läsa böckerna Jojje? 🙂

  7. Kul att du gillade så pass mycket! Tycker oxå att det var en rätt kul stämning i salongen, typ lite förväntansfull på ett uppsluppet sätt. Många verkar ha hakat upp sig på hur väl Christians variant av bdsm förhåller sig till verkligheten, varför är det så viktigt undrar jag? Och finns det bara ett sätt?

    • Jojjenito says:

      Ja, till skillnad från Henke 😉 så gillade jag filmen.

      Angående bdsm-vinkeln så är väl möjligen problemet att folk som ser filmen kan luras att tro att Greys version av bdsm är en sanningsenlig gestaltning av hur bdsm är. Grey är noga med kontrakt och så men ändå vill han styra Anas övriga liv, och det redan innan hon skrivit på nåt kontrakt. Sen i slutet så suddas reglerna ut när Ana ber om att bli bestraffad och Grey väljer att göra just det. Men som sagt, det är ju Grey som har problem (tycker jag), och inte filmen eller bdsm.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.