Kampen om elden

Kampen om eldenTitel: Kampen om elden (La guerre du feu)
Regi: Jean-Jacques Annaud
År: 1981
IMDb | Filmtipset

En väldigt speciell film, med tanke på att det varken uttalas en enda replik på ett språk som man förstår eller finns nån textning. Nej, här handlar det om urtidsmänniskor, neanderthalare, tidiga homo sapiens. I fokus står elden. Neanderthalarna kan inte själva göra upp eld. Allt handlar om att bevara den eld som man lyckats fånga, eld som uppstått på naturlig väg. Ja, hela filmen bygger på just det där med elden. Hur man slåss för att komma över den, och hur svårt det är att hålla den vid liv. Neanderthalarna är högre stående än de människoapor de blir överfallna av i början av filmen. Däremot upptäcker de att några andra varelser med lite mindre hår på kroppen har förmågan att själva skapa eld, vilket fascinerar neanderthalarna enormt. Intressant film. Det känns som en inverterad sf-rulle, då man liksom tänker sig tillbaka i tiden och gör sig en bild av hur vetenskap och kultur såg ut då. Bitvis fick jag känslan av naturfilm då det var vackert fotot, mycket djur och natur och ingen dialog. Klart sevärd, och bitvis riktigt rolig.

3+/5 

PS. Ni känner väl igen skådisen som spelar neanderthalaren på bilden? Förutom skådisen på bilden ovan så dyker även den här framtida Twin Peaks-skådisen upp:

Everett McGill

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Kampen om elden

  1. Sofia says:

    Är inte det lite Annauds grej — att göra spelfilmen som nästan är naturfilmer? Tänker mest på björn- och tigerfilmerna. På pappret låter den här intressant, men Annaud och jag kommer inte så bra överens (förutom när det gäller Rosens namn) så jag tror att jag hoppar.Jag var tvungen att fuska på IMDb för att se vem det var 🙂

  2. Jojjenito says:

    Sofia: Jag måste erkänna att jag inte hade koll på Annaud som regissör och vilka filmer han har gjort. Kollade lite nu och han har väl en sån ådra, att gilla de där naturspelfilmerna. För mig funkade det faktiskt oväntat bra i Kampen om elden. Rosen namn är en favorit. Kul att jag fick reda på lite mer om Annaud och vilka filmer han ligger bakom. ;)Just det. Förutom skådisen på bilden dyker även en annan lite oväntad skådis upp. Se uppdaterat inlägg.

  3. f i f f i says:

    Ron Perlman? 😉

  4. Jojjenito says:

    fiffi: Haha, helt korrekt. Perlman behöver ju inte så mycket sminkning för att likna sin rollfigur så han var väl ett givet val. 😉

  5. f i f f i says:

    Jag som faktiskt skrev det som ett skämt. 😉

  6. BlueRoseCase says:

    Den här har jag varit nyfiken på länge och ska kolla in den när den går ner i pris på dvd. Visste att Everett McGill var med, men personen på första bilden känner jag inte igen…

  7. filmitch says:

    Såg den för länge sen och fann den ganska trist . Kan bero på avsaknaden av dialog 😉

  8. Jojjenito says:

    fiffi: Roligt. :)BRC: På första bilden ser sminkad eller osminkad: Ron Perlman. Förresten, så finns den att se på Headweb (det var där jag såg den).filmitch: Japp, lite annorlunda är frånvaron av dialog. Fast det förekommer lite grymtningar och så, neanderthal-språk.

  9. BlueRoseCase says:

    Haha, ja nu känner jag igen honom! Tack för tipset!

  10. Jojjenito says:

    BRC: Eftersom du tokgillar Twin Peaks så måste du väl se Kampen om elden bara för att en TP-skådis är med. Eller? 😉

  11. Fiffi says:

    Extra kul att du hittat en bild på Ron Perlman strax innan han gick in i sminklogen, alldeles nyvaken och morgonrufsig. Sånt uppskattas 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.