Gone Baby Gone

Titel: Gone Baby Gone
Regi: Ben Affleck
År: 2007
IMDb
| Filmtipset

Jag hade hört en hel del gott om filmen, men av någon anledning var jag ändå skeptisk, kanske för att träfoten Ben Affleck stod för regin. Det visade sig vara en riktigt bra film. Eftersom det är en film med en rå känsla plus att två skådisar (Amy Ryan (strålande!) och Michael K. Williams) från The Wire är med – så fick jag The Wire-känsla. Jag gillade i princip hela filmen, från första stund. Ben Affleck ska tydligen sitta i regissörsstolen och låta sin bror Casey stå framför kameran.

Man känner igen Dennis Lehane-känslan: Boston, nakna, ”äkta”, människor. En Mystic River 2 kan man kalla den. Trots att det är ett sorts kidnappningsdrama så är det liksom andra saker det handlar om. Eller: det handlar om betydligt mer saker än just det försvunna barnet. Människor, människors beslut, människors hemligheter.

Affleck har fått till många bra scener där skådisarna får briljera, bl a riktigt bra standoff-scener där Casey Affleck har en lite speciell återhållen stil som ändå inger säkerhet. Det handlar ofta om rent mentala uppgörelser där inte någon har en pistol eller nåt sånt utan det är enbart en mental strid. Det förekommer många sköna långa repliker. Man har helt klart jobbat en hel del med texten. Även här får jag lite The Wire-vibbar. Affleck hade passat som regissör till några avsnitt av den serien. Oh well, tillbaka till Gone Baby Gone.

Filmen är lite annorlunda då fokus egentligen inte är just den lilla flickans försvinnande utan människorna som är inblandade i det hela och hur de beter sig. Lite annorlunda är också att filmen liksom tar slut några gånger. Tror man. Sen fortsätter den med nya saker som kommer fram där man bit för bit avslöjar mer om vad som egentligen har hänt. Nä, när man har ett bra manus och skådisar som Ed Harris, Morgan Freeman, osv så är det svårt att misslyckas. Ja, och så gör väl Ben en bra insats som regissör.

4/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

17 Responses to Gone Baby Gone

  1. RJ says:

    Håller med dig! Jag gillar den här filmen skarpt. Spännande och otäck.

  2. Jojjenito says:

    RJ: Ja, visst är den bra. Har du sett Afflecks nya The Town? Om du har det, är den i klass med GBG? Själv har jag inte sett den än.

  3. RJ says:

    Nej The Town har jag inte sett än men den verkar också bra.

  4. Jojjenito says:

    RJ: Ska försöka se The Town på bio. Har sett en del positiva omdömen. Premiär nästa onsdag (15 dec).

  5. RJ says:

    Ja, jag har också sett det. Tack för tipset. Får se om det blir ett biobesök. 🙂

  6. Sofia says:

    Den här var bra, men i likhet med Mystic River når den inte upp till förlagan. Och Mystic River var bättre på att realisera sin än GBG var tycker jag.

  7. Jojjenito says:

    Sofia: Har inte läst nån av böckerna. Satan, hinner/orkar inte läsa nu för tiden. :(Aha, där ser man, att Mystic River är bättre på att realisera sin förlaga. Fast betyder det per definition att Mystic är en bättre film. Nope, enligt mig. Kan mycket väl tvärtom. Fast det beror på vad man menar med att realisera sin förlaga.Ta t ex Stephen Kings egna filmatisering av The Shining (det var i form av miniserie på tv) — den var usel. Fast märk väl: den följde sin förlaga i detalj, speciellt i jämförelse med Kubricks film som ju King inte gillade riktigt (fast den kan vara en skröna att han hatade den). I vilket fall så är Kubricks den bättre filmen. Fast att realisera resp. följa sin förlaga kanske inte är samma sak i dina ögon.Ooops, sorry för det långa svaret. Det är bara det att jag stör mig en aning på fenomenet att skrika "så var det inte i boken". Fast det kanske inte är det du gör. 😉

  8. filmitch says:

    Två bra filmer men jag tycker nog att Mystic River är den bättre av de två men skillnaden är hårfin. Troligtvis är Sean Penn som är tungan på vågen.

  9. Jojjenito says:

    filmitch: Japp, Sean Penn är ett tungt namn, helt klart. 😉 Casey väger väl kanske lite lätt jämfört med Penn. (Fast jag gillade Casey i GBG.)

  10. Mystic River är enligt min mening klassen bättre på de flesta plan. Kanske att den skulle slutat lite tidigare, men det är en film i min smak där bl.a. skådespeleriet väger klart tyngre, inte bara den utmärkta prestationen av Sean Penn…

  11. Jojjenito says:

    Czech: Det var ett tag sen jag såg Mystic River men som jag känner nu så är de både filmerna ungefär likvärdiga. Fast Mystic känns tyngre och mörkare. Mja, jag gillar både och ser ingen anledning att utse en vinnare. 😉

  12. Sofia says:

    Nä, jag försöker nog att inte bara se till förlagan men om det är så att en film har en bra förlaga och sedan gjort förändringar som inte gör berättande bättre, ofta snarare tvärtom, stör man sig ju mer på det än om man bara hade sett filmen för sig. Förstår du hur jag menar?Och förlagor förutan sällar jag mig till filmitch och Czech och tycker att enbart med avseende på filmkvaliteter är Mystic bättre. Dels kanske det hänger på Penn kontra Affleck men jag skulle nog snarare säga att det till en större del hänger på Eastwood kontra Affleck

  13. Jojjenito says:

    Sofia: Jo, jag förstår hur du menar. Det är ju oundvikligen så att man inte kan låta bli att jämföra med förlagan. Jag försöker ändå alltid tänka (mer än du, tror jag) att en bok är en bok och en film är en film.Jo, Eastwood är en tyngre regissör även om jag kan ogilla ett visst element av sliskighet ibland, t ex i Million Dollar Baby.

  14. Jag håller med dig i det mesta, det är väl bara betyget som är lite lägre från min sida. Med det sagt gillade jag den som sagt mer andra gången än första.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.