Where the Buffalo Roam (1980)

decades”Aaaaaaaah. Stop it. Go away!”

Med dessa ord inleds den första scenen i den första fredagsfilmen när Henkes och Christians decennie-tema drar in i 80-talet – och redan där visste jag vad jag tyckte om filmen. Vad tyckte jag om filmen? Inte. Jag tyckte inte om filmen. Jag tyckte ungefär som citatet.

Förtexterna var ändå helt annorlunda än vad som komma skulle. Det är en pampig inledning med snötäckta berg och en flock med bisonoxar plus att en ung falsettsångare stod för soundtracket. Var det en western vi skulle få se? Nej, det visste jag att det inte var. Jag hade läst på litet om Where the Buffalo Roam och visste att den skulle handla om journalisten och författaren Hunter S. Thompson (Bill Murray) och hans relation till advokataktivisten Oscar Zeta Acosta (i filmen kallas han Carl Lazlo och spelas av Peter Boyle).

Inledningsscenen med Murray som Thompson är på gränsen till usel. Murray spelar buskis, han spelar över. Kanske han ska spela berusad, jag vet inte. Det funkar i alla fall inte. Det blir bara som en gimmick alltihop. När Murray agerar berättarröst är han mer sansad, och bättre. Det här var ett av få tillfällen då jag faktiskt längtat efter att få höra berättarrösten i en film.

Gonzo

Where the Buffalo Roam är en märkvärdigt dålig film. Det är buskiskomedi på lägsta nivå. Murray struttar omkring med ett glas margarita i domstolen eller partar med en sköterska i sitt rum på sjukhuset där han av någon anledning befinner sig (förmodligen har han vaknat upp förvirrad efter en knarktripp). Ska man tycka att han är cool den här pajasen? Ska man gilla hur wild and crazy han är? Haha, det är ju bara ett studentspex. Hur larvigt som helst.

Filmen har ingen handling. Den består bara av en massa gimmicks. Det finns och fanns säkert något intressant i det som Lazlo/Acosta och Thompson gjorde i verkligheten men den här filmen får inte fram det. Alls. Om någon kan rekommendera en bra dokumentär om Thompson så ser jag gärna den, eftersom jag tror det finns något intressant här i grunden. Det handlar om amerikansk 60- och 70-tals-historia och det är ofta spännande.

Det är möjligt att det finns ett korn av något bra i filmen om man tittar riktigt noga. Det skulle i sådana fall vara hur Thompson i slutet av filmen faktiskt försöker skriva något viktigt, att i alla försöka agera förnuftigt, men då dyker Lazlo upp och förstör det hela genom sin flummiga revolutionsromantik. Som jag förstod det så var det här en sorts kritik av Thompson själv och hans egna oseriösa och flummiga sidor. Lazlo var alltså, i slutet av filmen, en sida av Thompsons egen personlighet.

Det förekom en del bra musik, några schyssta gitarriff i början, litet skön flumfunk och en bra reggaelåt.

I övrigt är detta dock är en klassisk katastrof.

betyg_helbetyg_tombetyg_tombetyg_tombetyg_tomsep

Nähä, det här blev ju inte en så bra start för min del på 80-talet. Nu under december har vi dock fått tillökning bland decennie-skribenterna då Fiffi och Sofia har anslutit (mycket trevligt!) och det kanske finns en liten chans att någon av de övriga tre faktiskt såg något i filmen. För jag gjorde det inte. Men kanske någon slår på stora hyllningstrumman, med samma frenesi som Gonzo i mupparna…

Movies – Noir
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

11 Responses to Where the Buffalo Roam (1980)

  1. Sofia says:

    Jag tror vårt hopp står till Fiffi nu… Kan inget annat än instämma i både betyg och omdöme, det här blev inte bra

  2. Steffo says:

    Pang! En rejäl smocka blev det här också!
    Man kanske måste vara lite Thompson-nörd för att uppskatta stilen..?

  3. Henke says:

    Herr vice-sheriff! Ledsen för detta filmval. Du är stenhård – en etta! Inget bra alls med filmen?? Jag gillade musiken, men så är jag uppväxt med 70-talsrock också… Kan inte direkt hävda att filmen är bra. den har ingen handling ju. egentligen är det bara en ström av lösryckta scener som Thompson kommer ihåg när han skriver en minnesartikel om hans kompis. Jag gillade dock en del av dessa scener och med en bättre röd tråd hade filmen kanske inte varit så dålig? Ta till exempel scenen från hotellrummet i LA, dagen för Super Bowl. Kaotisk, men uppfriskande på något sätt. Hoppas på bättre utdelning på nästa veckas film.

    • Jojjenito says:

      Käre Henke, ibland blir det fel… men det är ju inte ditt fel utan de skyldiga är ju filmmakarna som är ansvariga för detta debacle. 😉

      Musiken var en av få saker som jag faktiskt gillade. Skrev ju ett kort stycke om det.

      Enda gången det blev litet bra var när Murray försökte vara seriös på planet men Lazlo dök upp på landningsbana.

  4. Vi är väldigt överens om den här filmen – den är INTE bra. Verkar som den tilltalar en hel del dock med tanke på att den fått lite kultstatus. Har själv väldigt svårt för både karaktärerna och handlingen som inte ger något. Men det är så klart personligt hur man ser på det hela…

    Bästa med filmen? När den äntligen var slut 😀

    • Jojjenito says:

      INTE bra. Ogillade allt från början. Bara som exempel, när Murray försöker skriva maskin och hälla upp sprit samtidigt funkade inte alls. Kändes bara fånigt och inte naturligt. Och det var bara början.

      Just slutdelen på planet var nästan nästan bättre än resten av filmen men ändå inte godkänt eftersom det urartade till buskis i alla fall.

  5. Pingback: WHERE THE BUFFALO ROAM

  6. Fiffi says:

    Precis som du så ogillade jag filmen ända från början. Det fanns ingenting av värde, ingenting överslätande, ingenting som jag med all välvilja i världen iddes tänka positivt om. Jag satt i soffan och slog med armarna åt filmen (som åt en äcklig spyfluga om sommaren) och tjoade GO AWAY!

    • Jojjenito says:

      Go away! Haha, ja, det är lustigt. Så fort jag såg Murray sitta där och skriva maskin och samtidigt försöka hälla upp sprit så att det skulle se ut som den naturligaste saken i världen (att skriva maskin och hälla upp sprit samtidigt och sen svepa glaset)… så visste jag att det här inte var bra. När han sen öppnade munnen och skrek go away… ja, då kände jag samma sak. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.