All is Lost (2013)

Så länge vädret var fint...

Så länge vädret var fint…

Robert Redford spelar en ensamseglare som i filmens inledande minut krockar med en flytande container som jag antar ett lastfartyg har tappat. Resten av film handlar om hans försök att överleva efter att ett moln med rymdskro… ehe jag menar en storm drar in.

Jag gillar filmen, jag gillar mycket med filmen. Jag gillar Robert Redford. Jag gillar att hela filmen utspelas på en plats och med en person i fokus. Det ger en intensiv känsla. Jag gillar att det inte på ett sätt är en spektakulär film. Efter krocken med containern som sliter upp ett stort hål i segelbåtens skrov agerar Redford med ett lugn och en bestämdhet som imponerar. Men det är alltså mer sakligt än spektakulärt. Han gör helt enkelt (hur enkelt det nu är) en sele som gör det möjligt för honom att hänga utmed skrovet och laga (?) hålet.

All is Lost är en lågmäld film men ändå en spännande film. Musiken är lågmäld men bidrar till spänningen. Redfords agerande är lågmält. I inledningen av filmen läser han upp ett brev och gillade hans röst här. Den var tveksam och bestämd samtidigt.

Redfords backstory i filmen får vi gissa oss till. Han har en ring på ett finger. Är han gift, skild? Har han barn? Vad ”flyr” han ifrån?

En sista sak att notera är att Redford hamnar i en värld där han har problem med att överleva. Men det lustiga är att för många varelser är just denna miljö deras fullt naturliga värld. Det är lite skillnad i rymden. Där kan bara människan överleva, om hon har rymddräkt och luft att andas vill säga.

Ytterligare en sista sak: jag noterar att GOOOOD och FUUUUCK är de första ord vi får höra Redford yttra eller snarare vråla i frustration.

Well, två saker till: Robert Redford är 77 år gammal och han är hur bra som helst i Captain America: The Winter Soldier.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_halvbetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to All is Lost (2013)

  1. Steffo says:

    Här är vi banne mig inne på samma saltstänkta gata! 🙂
    Bra rulle med bra känsla och eftersmak.

  2. Inte alls dum överlevnadsfilm med en one-man-show i duktige Redford. Vet inte om du noterade det under filmens gång, men kändes det inte som han tog en del konstiga beslut ett par gånger? Fast det är kanske det som gör det mer realistiskt – att han faktiskt inte alltid tar rätt beslut i stressade situationer…

    Intressant att filmen vann en Golden Globe för sin fina musik, men inte alls var Oscarsnominerad (istället var den Oscarsnominerad för bästa ljud).

    Gav också 3½ till All Is Lost.

    • Jojjenito says:

      Kommer inte alls ihåg musiken. Ljudbilden minns jag däremot som bra, spänningshöjande, gjorde att man drogs in i Redfords ensamma värld.

      Hmm, tog han konstiga beslut? Det enda jag kan minnas att jag funderade lite på kom mot slutet då han

      **** SPOILER ****

      lyckades sätta eld på sin räddningsflotte. Det kändes lite onödigt, men han kanske satsade allt, att skapa så stor eld som möjligt för att bli upptäckt.

  3. Jessica says:

    Jag har sett endel riktigt bitska kommentarer från folk som kan nåt om segling som menar att han beter sig fullständigt idiotiskt och totalt orealistiskt. Tur man inte kan nåt om segling! Jag sögs verkligen in i hans värld. Märkligt att en film där det händer och sägs så lite kan vara så spännande!

    • Jojjenito says:

      Haha, jag kan inte mycket om segling så jag missade också allt som var ologisk och idiotiskt.

      Ja, intressant att jämföra en sån här film med låt oss säga valfri Transformers-film. Där händer det saker hela tiden men den är ändå fullkomligt ointressant. Tycker jag då. Som bara sett den första Transformers-filmen.

  4. Pingback: ALL IS LOST

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.