Filmspanar-tema: Det kryper och krälar – Arachnophobia (1990)

Them!Det kryper och krälar hos filmspanarna i den här månadens tema. Det ska bli intressant att se hur de andra spanarna tar sig an det. Det första man kommer att tänka på är ju skräckisar, skräckisar med b-stämpel. Men det går säkert att twista till det hela. En del kanske gör listor, typ ”de tio läbbigaste insektsscenerna”. Jag själv kommer att tänka på en gammal 50-talsklassiker. Nämligen skräckisen Them! som ju handlar om en stad som terroriseras av muterade jättemyror. Det lustiga med den filmen är den svenska titeln. Gissa vad den kallades på svenska? Jo, Spindlarna. En bra titel, men det var bara det att filmen alltså handlade om myror. Men spindlar var det. Kryper eller går spindlar? Jag bestämmer härmed att spindlar kryper, i alla fall om man ser dem på håll. Därmed blev det bestämt att jag skulle kolla in en gammal favoritfilm. Well, favoritfilm är väl kanske att ta i men jag minns att den funkade bra när jag såg den för kanske 15 år sen.

****

Arachnophobia (1990)

GoodmanJeff Daniels (hade lika gärna kunnat vara Steve Martin eller Tom Hanks) spelar familjefadern och läkaren Ross som flyttar från San Francisco till en mindre stad, Canaima, tillsammans med fru (Harley Jane Kozak) och två barn. Här är det tänkt att han ska ta över efter den snart pensionerade läkaren Sam Metcalf. Problem tillstöter dock för Ross när gamle Sam bestämmer sig för att han minsann inte vill pensionera sig trots att han lovat det. Hur ska Ross nu kunna få patienter och därmed försörja sin familj.

Parallellt med detta är en av Canaimas söner, fotografen Jerry (Mark L. Taylor) i Venezuelas djungler tillsammans med entomologen Dr Atherton (blondinen Julian Sands) för plåta under en expedition där man letar efter nya arter. Man hittar nya arter kan man säga, speciellt en ovanligt aggressiv spindel. När Jerry trampar ihjäl ett sånt åttabent kryp så blir en spindelkompis vittne till mordet och bestämmer sig för att ta kål på inte bara Jerry utan alla invånare i Jerrys hemstad Canaimas. Vi snackar alltså om one clever spider.

När jag såg filmen den här gången så kändes det väl kanske att tiden hunnit ifatt den en aning. Men missförstå mig rätt, det är fortfarande underhållande och bitvis är det lite spänning. Grundstoryn med Ross och familj som försöker finna sig till rätta i den lilla staden känns väldigt mycket vanilj. Det handlar om en klassisk kärnfamilj som helt fokuserar på pappan Ross och hans problem med sin manlighet… och sin spindelfobi. Filmens originaltitel är ju arachnophobia som betyder just det.

Jag funderar om inte filmen hämtat en del inspiration från, eller är en sorts tribut till, Hitchcocks Vertigo där ju James Stewart lider av höjdskräck och får svindelproblem (inte spindelproblem). Det finns en scen som måste vara en direkt referens. Ross ska försöka bota sig själv från sin spindelfobi genom att titta på ett spindelnät som finns i en lada. För att se nätet måste han kliva upp på en stege. Han tar ett försiktigt steg i taget precis som Stewart gör i inledningen av Vertigo.

När spindlarna börjar invadera den lilla staden kommer Dr Atherton tillbaka in i handlingen, spindelexpert som han är. Sen tidigare har skadedjursutrotaren Delbert (en ruggigt skön John Goodman) gett sig på spindlarna. Nu bildar de ett ganska roligt team där Delbert kör den mer råa stilen medan Atherton närmar sig spindlarna med ett vetenskapligt intresse. Man kan säga att deras stilar kompletterar varandra. Jag hade gärna sett lite mer samspel och motsättningar mellan dessa båda.

SpindlarHistorien i sig är ju för fantastisk för att ta på allvar, men Arachnophobia är ju främst en komedi. Fast jag måste säga att den där spindeln som tar kål på fotografen nere i Venezuela var en envis och hämndlysten jäkel. En tänkande spindel.

Hur var krypfaktorn nu då? Blev det nåt creepy? Mja, hyfsat. Man har fått till en del bra scener. Speciellt bra är man på att skapa spänning genom att låta en spindel krypa mot t ex någons hand och sen i sista sekunden så lyfter personen på handen och lämnar rummet. Greppet användes en masse. Annars är det inte så creepy. Fokus ligger egentligen mer på Ross och om han ska lyckas som doktor och familjefar. Spielbergskt. Steven är ju även en av filmens exekutiva producenter.

Inget som sker, folk dör till höger och vänster, får några konsekvenser som känns. Allt puttrar på. Men så är det ju en lättsam komedi med lätta och mest mysiga skräckinslag. Det känns som en Steve Martin-komedi, typ Parenthood som kom ’89, fast med spindlar istället för en jobbig chef. Förresten så är det Harley Jane Kozak, som är Ross fru här, som spelar Rick Moranis fru i Parenthood. Jag tyckte väl att jag kände igen henne…

Några fler lösryckta kommentarer…

Under de inledande djungelscenerna tänker jag på filmer som King Kong och Cannibal Holocaust. Människan tror att man kan kontrollera naturen men det går fel, fruktansvärt fel.

Fotografen, vilken tönt. Han var ju fotograf och måste, eller borde, ha varit ute på uppdrag tidigare i jobbiga miljöer. Nu är han som en stor barnunge, totalt bortkommen i djungeln och bara vill hem till teven och titta på football. Märkligt.

Namnet på småstaden Canaima är för övrigt en homage till nationalparken Canaima i just Venezuela. Här hittar vi t ex världens högsta vattenfall, Angel Falls.

Slutligen så säger Delbert (Goodman, som är filmens behållning får man lov att säga) nåt udda vid ett tillfälle: ”They got a saying, I believe it’s in the Benelux contries…”. Här avbryts han och det följs inte upp senare. Vad har de för talesätt i Beneluxländerna?

Kryp och/eller kräla nu över till de andra filmspanarna och kolla vad de skriver om.

Except Fear (länk funkar när Jimmy är klar med inlägget 😉 )
Flmr
Fripps filmrevyer
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis filmtajm
The Nerd Bird
Har du inte sett den? (podsnack)
Har du inte sett den? (textkrönika)

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

22 Responses to Filmspanar-tema: Det kryper och krälar – Arachnophobia (1990)

  1. Pingback: Vad finns det som kruper? | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Pingback: Filmspanarna: Det kryper och krälar! | Flmr - en sorts filmblogg

  3. Pingback: Det kryper och krälar | Har du inte sett den?

  4. Sofia says:

    Jag fick samma intryck av Arachnophobia även om det var ganska nyss jag såg den — en puttrig trea. Spielberg nitade jag också men kopplingarna till Vertigo gick verkligen ovan mitt huvud. Låter dock helt rimligt med din tolkning — snyggt spottat. Själv associerade jag till Dracula.

  5. Fiffi says:

    ”They got a saying, I believe it’s in the Benelux countries…” Hahaha, vilken grej, jag har tänkt på det där VARENDA gång jag sett filmen. Vad är det han menar? Vad är det för smart grej vi inte får reda på? Och varför Benelux?

    Jag har googlat och försökt hitta nåt svar – såklart – men det roligaste jag hittade var detta och det har inte ens med filmen att göra: http://pethatesblog.wordpress.com/2013/03/19/belgium-is-the-strangest-country-in-the-world/comment-page-1/

    • Jojjenito says:

      Haha, jag bara ”Va fan sa han?! Och varför fick man inte höra fortsättningen?!”.

      Har googlat nu och hittar inget, bara till min egen blogg. 🙂

  6. Steffo says:

    Ha! Mycket bra liknelse med det Spielbergska anslaget! Och det stämmer ju! Fast lite omstöpt med kusliga (?) spindlar dårå som det hotande elementet. Och visst, skulle lika gärna kunna vara Tompa Hanks som spelade förstafiolen här. 🙂

    Även om den så vanliga ”tidens tand” har nött lite på den, är det inget man behöver störa sig på vid omtittar. Sådär lagom vardagsrumsvänligt snaskigt… 😉

    • Jojjenito says:

      Tidens tand har nött en del men filmen höll ändå ok. Vardagsrummysrys kan man säga.

      Lustigt med Jeff Daniels. Han blev (blir?) aldrig riktigt stor. Men jag gillar honom, han är ju klockren i The Squid and the Whale t ex.

      • Han måste fått ett litet uppsving iom The Newsroom iaf.

        • Jojjenito says:

          Japp, där har du en poäng. Nu har ju jag iofs inte sett The Newsroom (hade inte riktigt koll på att han var med där) men teve har ju ändrats rejält de senaste 15 åren eller så. Det har ju tjatats om det ganska mycket på sistone men faktum är väl att många tycker att teve är mer spännande än film nuförtiden.

  7. Pingback: Celebration of The Lizard: Jim Morrison i filmens värld | Except Fear

  8. Henke says:

    Kul att du valde samma film helt osynkat med mig. Och precis som du såg jag Spielberg-kopplingen.

    Jag tyckte lustigt nog att denna var mindre rolig men mer spännande än vad jag mindes den.

    Tom Hanks eller Steve Martin? MEnar du då att den skulle vara ren komedi? Jag ser inte någon av dem i rollen som den är…

    • Jojjenito says:

      Jag var helt säker på att du snappade upp min fråga på senaste filmspanarträffen om spindlar kryper eller ej och därför drog slutsatsen att jag skulle se just Imse vimse spindel. Givetvis kryper de och det var ju därför jag (och du!) kunde välja filmen. 🙂

      Jag tyckte nog tvärtom faktiskt, att den var mer rolig än spännande den här gången.

      Nej, jag menar att både Martin eller Hanks hade funkat i samma film, med humor och skräck blandat. Kanske ser jag det så pga att jag såg filmen mer som en komedi och mindre som skräck den här gången.

  9. Beneluxkommentaren påminner om The Noodle Incident i Kalle och Hobbe som det ständigt refereras till men som aldrig förklaras. Apropå Spielberg, Spindel-regissören Frank Marshall startade 1981 Amblin Entertainment tillsammans med Kathleen Kennedy och Spielberg, som sen producerat nästan alla Spielbergs filmer. (Deras logga känner du säkert igen, E:T: siluetten framför månen.)

    • Jojjenito says:

      Ja, jag läste om deras samarbete inne hos nån annan (måste ha varit hos Henke). Apropå den där klassiska bilden från E.T. så liknar den ju postern till Arachnophobia också. De verkar gilla siluetter framför månar…

  10. Cecilia says:

    Kul inlägg och välskrivet!
    Jag hade nog trott att en film med namnet Arachnophobia skulle vara mer creepy än lustig, men å andra sidan skulle jag nog inte frivilligt ge mig in i en sån film oavsett. Hatar spindlar och vet inte om jag skulle palla se massa småspindlar krypa omkring…

    Men åh finns det nåt roligare än djur som hämnas på film!? Det är så dåligt att det blir bra liksom. Att ge djur mänskliga egenskaper är så… fantasilöst. Fast kul 🙂 Har du sett Orca från 1977? En späckhuggare jagar sin späckhuggar-partners mördare ända upp i Ishavet, och ger människorna ”onda ögat” från vattnet mer än en gång vill jag minnas. He he, så himla dålig är den.

    • Jojjenito says:

      Tack. 🙂 Ja, nu är det ju jag som tycker den är mer lustig än creepy, för lite creepy är den allt. Problemet var väl kanske att all den där käcka 90-talscharmen gjorde att intensiteten gick ner.

      Orca har jag inte sett, vet inte om jag orcar (ehe) men den låter ju lite lockande, det måste jag säga. Det känns som den måste ha kommit i kölvattnet efter Hajen, liksom surfa på den vågen.

      • Fiffi says:

        I djurhämnargenren finns även Jaws – The Revenge (eller Hajen 4 som man också kan säga) där hajen letat upp familjen Brody för att på nåt sätt hämnas för det som Roy Scheider (Brody) gjorde i första filmen. Inte fullt så lökigt som det låter 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.