Neighbors (2014)

filmspanarna_kvadratFörra gången Markus från Har du inte sett den?-podden valde filmspanarfilm blev det After Earth. Ett bra val då det gav upphov många härliga nitpicking-diskussioner och sågningsrecensioner. Skulle det bli succé igen? Valet kändes självklart. Vi skulle se Neighbors eller Bad Neighbours (brittisk skolengelska!) som den heter utanför USA. Vi icke-amerikaner kanske annars skulle tro att det som vi får ta del av i filmen är ett normalt beteende i USA grannar emellan.

Efter att tänkt på filmen i fem minuter kom jag fram till att det fanns fem saker jag gillade:

Bebisen var söt

Baby

Det förekom en del sköna partyscener, bl a en hyfsad dansuppvisning där Seth Rogen lät det dallra

Dancing
Zac Efron och Dave Franco hade några bra scener när de faktiskt pratade och inte höll krystade frat boy-tal som i denna scen

Zac and Dave
Dave Franco var skrämmande lik Montgomery Clift

Monty and Dave
Det var lite kul när ett antal krockkuddar var i fokus

Air bag

I övrigt var det här inte min typ av film. Tyvärr. Det hade kunnat vara det, men det var inget som stämde, som självsvängde med mig. Skådisarna i de två huvudrollerna, Seth Rogen och Rose Byrne, har noll kemi. Allt känns krystat. När de ska vara coola inför fratpojkarna som flyttat in i huset bredvid (de dåliga grannarna alltså!) så sitter jag mest och skruvar på mig och vill att scenen ska ta slut. Kanske är det den känslan som filmmakarna vill förmedla? För mig var det ingen skön känsla. Det var som att se Janne ”Loffe” Carlsson rappa. Inte en skön upplevelse.

En sak jag har svårt för, märkte jag, är amerikanska manliga studenter, studentföreningar och deras aktiviteter. Jag minns att när jag pluggade på universitetet så hade jag även då lite svårt för det alltför studentikosa. Nu var det betydligt mer finess i Uppsala, och några roliga nolluppdrag utförde vi faktiskt. Bland studenterna i Delta Psi finns ingen finess. Alls.

Miljöerna vi hoppar mellan är frathus, bebishus, rektorhus och jobbhus. Det finns inget som binder samman varken miljöerna eller scenerna där. Filmen har inget flyt. Allt är bara staplat på varandra. Det förekommer några scener från Rogens jobb men vad dessa har i filmen att göra är ett mysterium, förutom att Rogen tvingas äta upp en joint för att inte bli påkommen av chefen med att röka på på jobbet. Apropå det. Tänk om han jobbat på en prom på floden Po. Då hade han rökt på på prom på Po. Hur som helst, nu börjar mina tankar varandra här märker jag…

Nu säger jag inte att filmen är en värdelös komedi. För mig var den dock det. Om den haft precis samma handling, precis samma skämt, men gjorts lite annorlunda så hade den kanske retat min skrattnerv. Vem vet?

Jag har inte så mycket mer att säga om den här filmen så jag slutar nu.

Betyg halv

Vad tyckte nu mina spanarkompisar? Var det grannlåt det här eller är det dags att kalla in Robert Aschberg?

Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis filmtajm
Har du inte sett den? (podcast)
The Nerd Bird (välkommen Cecilia!)
Fripps filmrevyer
Except Fear? (kom igen nu, Jimmy, skriv!)

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Neighbors (2014)

  1. Pingback: Neighbors (2014) | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Pingback: Bad Neighbours | Har du inte sett den?

  3. Fiffi says:

    High five Jojje! Kände mig lite ensam i neggohörnan för en stund.

    • Jojjenito says:

      Närå, du är inte ensam men vi verkar vara i minoritet… av nån obegriplig anledning. Undrar om resten av filmspanarna råkat ut för aliens som kidnappat deras kroppar?

  4. Henke says:

    Komedi är svårt att diskutera, antingen gillar man ju humorn eller ej… Finns liksom ingen idé att argumentera.

    Jag gillade i alla fall filmen bra mycket mer än After Earth och även om den filmen kanske var en grogrund för en skön diskussion så tar jag hellre en skön komedi över en dålig sci-fi varje dag i veckan. Jag kommer med all sannolikhet att se om Neighbors i framtiden, icke så med After Earth.

    Dina 5 ”likes” var kul. Barnen i rollen som Stella var ju jättegulliga! Och fasen vad lika de är, M Clift och yngre brodern Franco. Fin spaning där Jojjje.

    En annan liten kommentar… Jag tyckte en av de starkaste sakerna med Neighbors var personkemin mellan Seth Rogen och Rose Byrne! 😀

    • Jojjenito says:

      Ja, eller hur. Antingen gillar man det eller inte. Humor bör väl vara den genre där ens egen personliga smak spelar in mest. Drama, spänning, skräck, sci-fi, thrillers, visst, det är ju också tycke och smak men där går det att diskutera lite mer.

      Ja, jag tyckte nog också den var bättre än After Earth. Den fick ju en halva mer i betyg tror jag. *kollar upp* Nej, den fick också 1,5. Det var miljöerna som gav en extra halva.

      Kul och du gillade upplägget. Jag tänkte att jag skulle fokusera på det som faktiskt var bra. Lite som Adam och Sam gjorde i början av Filmspotting.

      • Henke says:

        Dina fem:
        1. bra casting
        2. bjöd på sig själv och skämtade med ”snyggingen” mot ”halvfet men charmig”
        3. frat-boy talet tolkade jag som ren ironi mot gamla college-filmer (ironin bet visst inte på dig)
        4. rent tur
        5. otroligt rolig scen. jag hoppade till i stolen varje gång det skedde… Hade ju inte spoilats av trailern…

        Fem saker jag gillade, on top of my head, eller åtta…
        1. Stella var gullig
        2. När Mac och Kelly ska bli kompisar med nya grannarna, skämmigt men himla kul scen
        3. flera dialoger mellan Mac och Kelly, tex när Mac tänker sig att han ska köpa en pistol men hon stoppar honom
        4. tillverkning, försäljning och prat om silikonsnopparna
        5. Robert DeNiro
        6. kondomen
        7. den orimliga men lyckade planen att slå in en kil mellan Teddy och Pete… inklusive Kellys klockrena förutsägelse att de bara hade en minut på sig före sex mellan Peter och Brooke efter de två kyssts… LOL
        8. Mjölkningen av Kelly Nä? Inte det? LOL

        • Jojjenito says:

          Ah, kul lista. Och DÅ förstår jag varför det blev en trea till slut, även utan ”kristna högern i upplösningstillstånd”-förklaringen. När jag läste din recension trodde jag du skulle hamna på en tvåa faktiskt.

          • Henke says:

            Jo det adderade bara positivt det faktum att filmen uppenbarligen kan uppröra folk så mycket. Det gör att den blir en frisk fläkt i mina ögon! 🙂

  5. Cecilia says:

    De där 5 bra grejerna med filmen, räckte de inte längre än till 1 1/2 i betyg? 🙂 Jag tycker det är skönt att ni neggade lite, så slapp jag. Äh, Seth Rogen i en och en halv timme, var det verkligen så farligt! Och noll kemi mellan Rogen och Byrne håller jag verkligen inte med om.

    • Jojjenito says:

      Om jag tänkt fem minuter till på filmen så kanske jag kommit på fem saker till, och då kanske det kunnat bli en tvåa. 😉 Nej, inte farligt utan ännu värre: tråkigt!

      Lustigt det där med kemin. Har läst många andra som tyckte kemin fanns där. Hmm, intressant.

  6. Sofia says:

    Instämmer med Franco och Clift, bra spottat. Jag tyckte jag kände igen honom och det störde mig jättemycket att jag inte kunde placera honom. Men det var ju storebror jag for efter

    • Jojjenito says:

      När jag letade efter bilder på han som jag tyckte var lik Monty Clift så lärde jag mig att det var James Francos lillebror. Hade inte riktigt koll på lillebrorsan tidigare.

      Lustigt det där man tycker nån är lik nån annan men så kan man liksom inte komma på vem. Eller irriterande. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.