Roman Holiday

decadesAudreyTitel: Roman Holiday
Regi: William Wyler
År: 1953
IMDb
| Filmtipset

Fredag och då fortsätter decennietemat! Vi är inne på 50-talet.

Prinsessa på vift, som den heter på svenska, måste väl sägas vara en klassiker. Jag har i alla fall hört ganska mycket om den. William Wyler regisserade. Audrey Hepburn spelar prinsessan som kallar sig Anja, åtminstone för sina vänner, nyfunna sådana. Kommer hon alltså från ett rysktalande land? Eller åtminstone ett land där man talar ett slaviskt språk? Filmen är väldigt noga med att inte nämna vilket land det är. Anja är på goodwill-rundresa i Europa. Det hela går ut på att hon ska tala sig varm om europeiskt samarbete och samtidigt hälsa på, skaka hand med, så många celebriteter som möjligt. Anja stortrivs… inte. En kväll i Rom rymmer hon och drar ut på stan för att leva lite vardagsliv. Well, vardagsliv och vardagsliv. Drogad av sin läkare eftersom hon ”nedstämd” blir hon ”berusad” och hamnar efter diverse turer hemma hos journalisten Joe Bradley (Gregor Peck). Joe inser efter ett tag vem hon är och inser även att han har världens scoop i sin lägenhet, i sin säng! Vad göra?

Gregory Peck är liiiite för träig och Audrey Hepburn är bara fööööör sööööt och oskuldsfull för att min hjärna kan ta det här på allvar så att jag blir riktigt berörd. Introducing Audrey Hepburn stod det under förtexterna. Betyder det att Roman Holiday var hennes första film? Imponerande i vilket fall. Hon är som en chokladpralin med jordgubbsöverdrag och extra strössel. Det kan bli i sötaste laget. Men hon är förstås ändå ljuvlig.

Jag har insett att gamla amerikanska manliga skådisar, främst under 50-talet, inte riktigt är min grej. De är så präktiga, torra och lite tråkiga i mina ögon. Peck likaså. Fast viss charm har han kanske. Eller?

Roman Holiday tycker jag tar lite lång tid på sig att få till nån kemi mellan Anja och Joe. Sen när det väl kommer så kanske det är lite för lite, lite för sent. Jag tyckte det var för lekfullt länge. När kommer det bitterljuva undrade jag när det var 20 minuter kvar? Men visst, slutscenerna kändes en aning, det medges. Men dammskyddet var på.

En sekvens som stack ut som udda som jag inte vet om jag gillade eller ej var när Joe och Anja blivit tagna av polisen efter att ha kört vespa som tokar. Här blir plötsligt filmen en stumfilm under några minuter. Bara konstig musik och dialog utan hörbar dialog och lite hackiga rörelser. En något märkligt grepp kan jag tycka.

Annars tyckte jag scenerna när Joe och Anja dansar på båten var fina. Här kändes det som att Joe för första gången förstår att han nog håller på att falla pladask för Anja och att han aldrig kommer att gå hela vägen med sitt scoop.

Här snappade jag även upp ett annat guldkorn. När hovet inser att Anja försvunnit skickar man ett gäng ”agenter” i kostym och svarta hattar för att leta. De hittar henne på båten. Fler hattagenter kallas dit. När de anländer kan en av hattagenterna inte låta bli att vända sig om kasta blickar på de vackra kvinnorna. Han snubblar givetvis till när han har huvudet vänt åt fel håll, vilket ledarhatten ser och ger honom onda ögat. ”Skärp dig nu! Fokus på uppgiften, inte kjoltyg!”. Här kändes filmen som en fars och det blev inte mindre fars när väl hattagenterna ingriper under dansen.

Jag kan tycka att det är aningen märkligt att ingen romare känner igen Anja när hon turistar i Rom. Även om Facebook, Instagram och Twitter och än mindre Internet fanns så var hon ändå en kunglighet och med i tidningen. Annars verkar det mesta ganska likt jämfört med idag om än mindre hysteriskt.

Slutligen innehåller filmen en halvsunkig kvinnosyn. När Anja konstaterar att hon är duktig på att laga mat, tvätta och stryka kläder konstaterar hon samtidigt att ”I haven’t had the chance to do it for anyone”… Men det här var ju 50-talet, och jag gillar filmen men inte mer än att jag delar ut en trea.

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_tom betyg_tom

Vad tyckte nu Christian och Henke? Är det en kunglig klassiker?

Movies – Noir
Fripps filmrevyer

Även Fiffi har hittat prinsessan på vift.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

17 Responses to Roman Holiday

  1. Pingback: Fredagsfemman # 107

  2. Fiffi says:

    Det var värstans, ”bara” en trea? Men tack för morgonens fniss och bästa ord. Ledarhatt. Hihi. 🙂

  3. Sofia says:

    Det var nog slutet som lyfte den här filmen från trea till åtminstone fyra för min del (om jag nu minns dess känsla rätt).

  4. Hmm, några intressanta iakttagelser. Jag hade för mig att man i början fick reda på att hon var från England, men jag tog det för givet då de visade Buckingham Palace (väl?).

    Att hon kallade sig för Anja hade inget med hennes nationalitet att göra. Hon ville bara inte bli igenkänd. Här kommer frisyrbytet in. Hon ville kunna röra sig fritt på stan och klippte sig därför. En del trodde sig känna igen henne, men då hon hade långt hår dagen innan blev de osäkra när hon klippte sig.

    Tyckte också Peck inte var helt klockren, åtminstone inte till en början. Filmen tog ett tag innan den kom igång. Men jag har svårt att värja mig mot Audrey Hepburn i den här filmen. Söt, javisst, men här funkar det så fint.

    Agenterna i hattarna var, som jag förstod det, inte utsända från hennes land. Jag uppfattade det som de ville henne illa. Men jag kan ha fel så klart. Vilka de var framgick inte exakt, vad jag kan minnas. Fast det var inte så viktigt.

    Kvinnosynen? Jag tycker hennes kommentarer mer var ett konstaterande att hon gärna skulle vilja ha någon att älska, men inte haft chansen. Att hon berättar att hon kan laga mat etc. var väl mer för att visa Joe att hon inte bara är en bortskämd prinsessa. Inget fel i det…

  5. Henke says:

    LOL, vresiga Jojje. Nu är väl ändå din hjärna felprogrammerad! 😉

    Jag tycker Peck är utmärkt i rollen. Ser inte alls det du ser där.

    Sista stycket: filmen må ha 50-talets kvinnosyn, men inte på grund av den dialogen. Det hon menade där var ju att hon hade fått lärt sig allt det men aldrig fått chansen att bo i ett eget hem, underförstått med en man. Hon hade inte ens fått utöva de färdigheter hon lärt sig. Jag läser inte alls in en kvinnofälla-aspekt i den scenen. Däremot att hon hade en udda uppväxt som uppassad 24/7 utan att behöva lyfta ett finger… det fanns fler uttryck för samma sak, tex när hon hela tiden ger folk tillåtelse att sätta sig ner eller gå ut ur rummet. Joe och de övriga ”vanliga” ser alltid lite förvånade ut när hon säger de sakerna. 🙂

    @Movies-Noir: nej nu är du ute och cyklar… Buckingham Palace var med i ett nyhetsinslag om att hon besökte London (senare Paris och Rom). Det var det journalisterna frågade om i slutet, vilken av städerna hon besökt som hon gillade mest…

    Agenterna i hattarna var till 100% från hennes land och deras uppdrag var att hitta henne och återföra henne till ambassaden. Man ser de två ”barnvakterna” på flygplatsen när de tar emot hattarna och de sägs en mycket lustig replik om att de hade begärt att de skulle ha civila kläder (de var väl antagligen från den kungliga livvakten eller så). De har ju alla civila kläder men då alla är lika klädda ser det ut som uniformer ändå! LOL.

    • Ah, jag var nog inte så uppmärksam eftersom jag sett filmen tidigare (men alltså inte kom ihåg något). Visste väl att jag såg Buckingham Palace, men trodde det visades när hon lämnade för sin Europa-resa. Men det låter vettigt att det var ett av stoppen 😉

      Ok, tack för att du klarade upp agenterna i hattar. Du ser, missade helt att de var med i början på flygplatsen. Som sagt, var nog inte så uppmärksam under början av filmen…

  6. Jojjenito says:

    @Movies – Noir och @Henke: Nej, som Henke säger var ju London en av städerna hon besökte på sin rundresa. Och så tyckte jag att hennes hov pratade nån sorts ryska mellan sig själva ibland. Sen är ju Anja det ryska smeknamnet på Anna. Och så fick jag för mig att det var ett östeuropeiskt land som ville göra reklam för sig själv i västeuropa, men jag kanske tolkar in för mycket. Jag läste nånstans att historien i viss mån är baserad på en verklig brittisk prinsessa som också ”rymde” från sitt uppdrag.

    Jo, agenterna skulle ju hämta in henne igen, det var ju deras uppdrag. Så, visst, de ville väl henne illa i nån mening. 😉

    Peck var helt ok. Bättre än Cary Grant i många andra roller.

    Haha, kul att ni nappar på det här med kvinnosynen. 😉 Precis, Henke, ”bo i ett eget hem, underförstått med en man”… och laga mat åt honom. Det är ju givetvis som ni säger också, och det försod jag, men när jag hörde repliken så kunde jag inte låta bli att tänka på att en man aldrig skulle ha uttryckt på det sättet, på den tiden. Sorry, jag har påverkats av Sofia et al. 😉

  7. filmitch says:

    En film jag har på min att se lista främst av den anledning att jag hört så mycket gott om den. Nu var din recension den minst översvallande jag läst men en tre är inte fy skam.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.