Zero Dark Thirty

Zero Dark ThirtyTitel: Zero Dark Thirty
Regi: Kathryn Bigelow
År: 2012
IMDb
| Filmtipset

Oj, tyngden av den här filmen gjorde sitt till slut. När den sista delen (räden!) vevar igång är jag helt, totalt – fullkomligt – investerad i filmen, lika investerad som Jessica Chastains rollfigur Maya är i sitt jobb; sitt jobb att fånga in… eh, ja, eller döda Usama bin Ladin. (Ja, ”investerad” är förmodligen en ful direktöversättning från engelskan men så där är det ibland.)

Maya lever för sitt jobb och i över tio år har hon jobbat med att hitta bin Ladin. Vad ska hon göra sen? Jag vet inte om slutscenen är övertydlig eller perfekt, politisk eller mänsklig, men bra är den. Under filmens gång får vi endast en kort kort scen där Maya och hennes jobbarkompis Jessica (spelad av Jennifer Ehle) pratar i kanske en minut om nåt annat än jobbet. Om att varva ner och kanske flörta med nån av kollegorna. Sen smäller en bomb och de får annat att tänka på.

Jag lärde mig ett nytt (engelskt) ord när jag lyssnade på en podcast om filmen. Ordet är procedural. Zero Dark Thirty är en procedural. Bigelow har rakt upp och ner skildrat det ibland långtråkiga och tröstlösa jobbet med att hitta bin Ladin. Det är just det jag gillar. Den långsamma uppbyggnaden, det envisa nötandet ger en känsla av realism som samtidigt ger en känsla av spänning och nerv. Man känner tyngden.

En annan sak som jag tyckte var intressant var hur CIA-agenter är vanliga knegare som de flesta andra. Själv är jag programmerare och jag känner igen det där när man grottar ner sig i ett problem, en bugg som man inte kan släppa. Just idag har jag stångats med en sur jävla bugg som gjorde att jag fick ställa in det planerade biobesöket där Django Unchained skulle ses (gah!). Men, men, det får bli på söndag istället. Nåväl, jag grottar ner mig i buggar och åker ibland till Polen eller Kanada för ”fältverksamhet”. Ungefär som Maya alltså, fast med den skillnaden att CIA-agenterna riskerar livet med jämna mellanrum.

Zero Dark Thirty är en film som jag faktiskt känner för att se om. Det är en lång film full med detaljer, detaljer som är lätt att missa men som när man lägger märke till dem ger mer djup eller förklaringar till vissa saker. Filmen är också en film i princip helt utan de där mer känslosamma ögonblicken. Man tragglar på bara. Men det finns faktiskt ett nästan glatt eller ljust ögonblick i filmen, när faktiskt Maya spricker upp i ett leende. Ett riktigt leende, inte ett sånt där artigt när man hälsar på sin nya chef. Det är när Maya är tillsammans med insatsstyrkan på basen varifrån räden ska utgå ifrån. De skämtar med varandra och kastar nån variant av varpa fast med hästskor (det finns säkert nån som kan upplysa mig om vad den sporten kallas). Fasiken, de där killarna i insatsstyrkan skulle jag inte vilja bråka med.

Sista delen av filmen när man ska slå till mot huset där man tror bin Ladin befinner sig är olidligt spännande. Det är så bra gjort med tysta helikoptrar som rör sig in genom bergslandskapen. Det hela känns som det sker i realtid. Det är egentligen ingen musik förutom kanske nån dov musik som ger tung stämning. Sen när teamet är på plats sker allt utan några vanliga spektakulära Hollywood-inbrytningar. Nej, här jobbar man metodiskt och dödligt.

Sen var det alltså slutscenen. Den är omtalad och den sitter kvar. När jag såg filmen så uppfattade jag den som en rent personlig scen för Chastains karaktär men i efterhand inser jag ju också att man kan se den mer symboliskt.

Som avslutning konstaterar jag att regissör Bigelow har haft en hel del beslut att ta när det gäller hur man ska framställa vissa saker i filmen. Vad ska man visa, vad ska man inte visa? Hur ska man visa det man visar? Hon tar rätt beslut i, i princip, alla fall.

4/5

PS. Kul att Fares Fares är med så mycket som han är. Han verkar snäll även som CIA-agent.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

17 Responses to Zero Dark Thirty

  1. Fiffi says:

    Bra recension, du fick med allt inklusive att även du vill se om den. Otroligt att vi filmspanare tycker så väldigt lika om filmen. 😉

    • Jojjenito says:

      Tack. Fick jag verkligen med allt? Jag skrev ju inget om tortyren. 😉

      En bra film är en bra film, det förstår en Filmspanare. Fast nu har ju inte Filmitch sett den än, haha. Eller Sofia?

  2. Plox says:

    Ja, det här måste bli årets Gränsen. 🙂

    Men jag vet inte jag, klickade aldrig med den här filmen riktigt. Ännu en i mängden (om än en av de bättre) jakten-på-den-försvunna- terroristen-uppläggen, även om det läggs mer tid på den diplomatiska delen av hetsjakten.

    Men sen får jag nog hålla med om att Bigelow får fram den där rätta ”jaha det var det det – vad gör vi nu”-känslan. Som jag gillade. Sista kvarten överlag var ju verkligen filmens höjdpunkt. Men vägen dit… mja.

    Sen förstår jag inte riktigt debatten kring tortyrscenerna. Har vi inte sett sådana scener hur många gånger som helst i andra film och dokumentära sammanhang?

    • Jojjenito says:

      Eh, årets Gränsen? Nu förstår jag inte riktigt. Menar du typ den enda filmen som Joel (Burman) gillade? 😉

      Hmm, för mig var det inte en i mängden. Fast då har jag inte sett varken Homeland eller 24. 😉 Håller med om att det är en lång film, med en ganska lång transportsträcka fram till den sagolikt nerviga upplösningen. Nä, det där med tortyren förstår jag inte varför de snackas så mycket om. Kanske för att den blivit Oscarsnominerad?

  3. Jessica says:

    Ja, som vi redan konstaterat så är vi väldigt överens om den här filmen. Den funkade fantastiskt bra för mig och jag skulle gärna se om den. Fast nästa gång kanske jag kostar på mig att blunda lite under den värsta tortyren. Inte för att jag inte tycker den ska vara där, men för att det faktiskt är – för mig – lite jobbigt att titta på.

    • Jojjenito says:

      Jag tyckte inte (konstigt nog?) tortyren var jobbig att titta på. Kanske förvånansvärt… eller inte alls förvånansvärt, då man ju kan få se betydligt värre saker på film. Men lite läbbigt att man blir luttrad.

  4. Jättekul att du fångades av filmen och som du säger blev investerad i den. Ju mer jag läser om den, ju mer känner jag att jag vill och ska se om den i framtiden.

    Fattar verkligen inte hur Bigelow INTE kunde bli Oscarsnominerad för regin. Hon sopar mattan med resten av fältet, i mitt tycke.

    Även jag ger 4/5 till Zero Dark 30.

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, jag blev investerad. Mmm, vilka andra var det nu som blev nominerade? *kollar upp…* Ja, nu har jag inte sett Silver Lings eller Amour men de andra tre slår hon i alla fall. Fast jag har själv lite svårt att separera bästa film och bästa regissör. Bästa filmen har väl den bästa regissören typ.

  5. Sofia says:

    Säger som till Henke: Jag sparar mig till imorgon. För att mina kommentarer är så djupsinniga att alla ju måste vara intresserade av dem 😉

    • Jojjenito says:

      Du menar att vi får höra dem muntligt eller kommer det ett inlägg också?

      • Sofia says:

        Jag ”fuskar” och skriver inlägget efter muntligt utbyte. Så jag kan snatta av alla andras djupsinnigheter och därmed framstå som smått genial. I’ve got it all figured out…

        • Jojjenito says:

          Lustigt det där med att inte ta del av andras recensioner innan man skriver sin egen. Jag skrev inne hos Jessica att jag helst inte läser andras texter innan jag skrivit själv men däremot kan lyssna på podcasts utan problem.

  6. Henke says:

    Jag vill då ödmjukt framhäva att jag redan har pratat (skrivit) om ”procedurfilmer”. dvs det ordet du nu lärt dig. Läs mera på Fripps Filmrevyer för vidgade vyer och utökade ordförråd! Ödmjukt? Brrrr. 😉

    Sorry, rant off. Kul att ”alla” gillar denna. Det finns alltid något undantag… Blink, blink.

    http://fripp21.blogspot.com/2013/02/zero-dark-thirty-2012.html

    Jag ska se om 0D30 på tisdag! Hurra!

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, men procedurfilm vet jag vad det är. Det var det engelska uttrycket procedural som var nytt för mig. 😉

      Vem är undantaget? Joel (aka Sveriges svar på Armond White (som jag nu upptäckte är svart)) gillade den ju. 😉

  7. Pingback: Zero dark thirty (2012 USA) | FILMITCH

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.