Filmspanar-tema: Omstart – The Amazing Spider-Man

VinterUnder julhelgen, innan det blev tråkig tö, var jag ute på några skidturer i det uppländska vintriga snölandskapet. På en av dem åkte vi förbi ett träd som konstigt ut på håll. På vintern så tappar ju lövträden sina löv och det här stora lövträdet (det kan ha varit en ask if you ask me) hade inte kvar några löv, förutom på en stort parti nere vid marken. Det såg fel ut. Varför var löven kvar där? När vi kom närmare såg jag att en stor gren hade gått av och nu hängde ner mot marken. Hela den stora grenen hade sina löv kvar. Jag fann detta fascinerande, och det var inget jag hade tänkt på tidigare. Men nu insåg jag att när en gren går av så slutar ju den delen av trädet att leva. Det finns ingen mening med att tappa sina löv på hösten för att senare under våren knoppa ut i nya. Nej, hela livscykeln stannar upp och löven hänger envist kvar i en kamp som är dömd att misslyckas. Istället för att ge plats åt en ny generation löv så blir de kvar men utan att få några fina höstfärger. De vittrar sakta sönder, ruttnar ihop till bruna förvridna skrynkligheter.

Kopplingen mellan min lilla notering om lövträds livscykel och årets sista filmspanartema är möjligen lite långsökt. Men som jag ser det så behövs det en omstart då och då. Kanske inte varje år, men då nånting har blivit för stort, för tungt, för gammalt, då kommer det förr eller senare att brytas av och vittra sönder. Det här har filmbolagen av idag förstått. Kanske har de förstått det lite för bra. Omstarter, eller reboots som det heter på svenska, är populärt. Den omstartsfilm som jag har valt som symbol för denna trend är en film som blev anklagad att komma för tidigt efter sin senaste föregångare. Det är bara fem år mellan Spider-Man 3 och The Amazing Spider-Man som regisserades av ingen mindre än Marc Webb.

****

Andrew GarfieldTitel: The Amazing Spider-Man
Regi: Marc Webb
År: 2012
IMDb
| Filmtipset

Min spontana känsla när jag hörde talas om att man skulle komma med en reboot på Spindelmannen var ”jaha, redan!?”. Nu har jag förstått att det hade att göra med med rättigheter som löpte ut. Om inte Sony Pictures gjorde en till film så skulle man förlora filmrättigheterna. Plan A var nog att göra Spider-Man 4 men det blev en reboot istället. Tobey Maguire var för gammal. Inte mig emot. Jag tyckte aldrig riktigt Tobey passade i rollen. Han kändes lite för… fånig, oseriös, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Dessutom skulle vi få se ursprungshistorien en gång till, och jag brukar alltid gilla superhjältarnas ursprungshistorier mest.

Killen som anlitades att spela den 17-årige Peter Parker (jag tror han i filmen ska vara 17 i alla fall) blev 29-årige (!) Andrew Garfield (The Social Network) – och Garfield är helt trovärdig som valpig sjuttonåring. Efter att Peters föräldrar försvunnit växer han upp hos sin farbror Ben (Martin Sheen) och faster May (Sally Field). En dag hittar Peter sin pappas gamla portfölj med kvarlämnade forskningspapper. Pappans forskning var orsaken till att Peters föräldrar försvann (och senare dog) och lämnade Peter hos Ben och May. Peter vill nu försöka ta reda på varför. Spåren leder till en viss Dr. Curt Connors (Rhys Ifans) på företaget Oscorp.

Jaha, det är egentligen inget större fel med filmen. Kanske inte nåt större rätt heller. Jag tycker Garfield passar bättre än Maguire. Garfield har det rätta outsider-stilen. Vad, eller vem, jag gillar mindre är The Lizard som inte funkar alls. När monstret visar sig så… nej, det var ju bara en sorts ful dinosaurie helt utan känsla och dessutom fult animerad. Tråkig helt enkelt. Efter att ha lyssnat på diverse podcasts om filmen så blev jag uppmärksammad på ett antal logiska luckor men eftersom jag egentligen inte tänkte på dessa medan jag såg filmen så är det väl fusk. Faktum är att jag såg filmen både i somras på bio och nu under julhelgen och grejen är att jag inte tyckte de där logiska luckorna egentligen fanns.

En positiv grej tyckte jag var att Garfield och Stone hade bättre kemi än Maguire och Kirsten Dunst, i alla fall som jag minns det. Men som helhet är det en blek blaha-film utan toppar och dalar. Mellanmjölk liksom. Det finns några smöriga partier (förstås) som när några kranarbetare samarbetar med Spidey. Men av nån anledning störde jag mig inte alls lika mycket på det andra gången jag såg filmen. Kanske för att jag var förberedd. 2014 kommer The Amazing Spider-Man 2, sen antar jag att trean kommer två år senare… och efter det är det väl dags för en omstart igen!


eller uttryckt i siffror 3/5

****

Läs nu om andra Filmspanares omstarter:

Mode + Film
ExceptFear
The Velvet Café
Fripps filmrevyer
Addepladde
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis filmtajm
Filmitch
Flmr

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

23 Responses to Filmspanar-tema: Omstart – The Amazing Spider-Man

  1. Pingback: Match Point (2005) | Addepladdes filmblogg

  2. Pingback: When I fell in love with Blade Runner all over again « The Velvet Café

  3. Pingback: Here we go again… « Rörliga bilder och tryckta ord

  4. Pingback: FILMSPANARTEMA: OMSTART

  5. Fiffi says:

    Jag tycker du fick till en fin koppling mellan trädet, livet och omstarter över lag. Egentligen blir det ju en liten omstart för oss alla varje vår, oavsett om vi är människor eller askar 😉

    Vad gäller The amazing Spider-man så tycker jag den är just….amazing. Har sett den tre gånger sen jag såg den på bio och jag hittar inga direkta logiska luckor som stör mig, inte mer än hur enkelt det är för honom att glida in i den überteknologiska fabrikens inre, det är bara att öppna en dörr. Annars tycker jag den är genomtänkt och välgjord på alla sätt och vis.

  6. Jessica says:

    Har sett dina fina snöbilder på twitter och nickat instämmande. Så här har det även sett ut på mina skidturer över de uppländska åkrarna.

    Jag hade lite svårt för nitpickandet och hackandet av The Amazing Spiderman. Tyckte inte att den förtjänade det.

    Jag tyckte faktiskt den var bättre än mellanmjölksstandard. Kanske hjälpte det att jag såg den med min dotter, som också gillade den. Vi hade helt enkelt en trevlig kväll på bion.
    Den kommer väl inte att tränga sig in på min 10 topp lista, men får minst ett hedersomnämnande. Och jag går gärna och ser nästa film när/om den kommer.

    • Jojjenito says:

      När det gäller nitpickandet så tyckte jag alltså inte det fanns så många logiska vid andra omtitten, vilket kan tyckas märkligt för då borde man ju ser desto fler. Men har kanske även jag ledsnat på det fenomenet.

      Nja, jag stannar vid mellanmjölk.

  7. Pingback: Filmspanarna: Omstart | FILMITCH

  8. Henke says:

    Jag gillade heller inte Tobey Maguire och kände inte av någon kemi mellan honom och den likaledes tråkiga Dunst. Ska väl ta och se denna film vad det lider. Emma Stone är ju oftast skön.

    • Jojjenito says:

      Det är en lagom mysig film. Jag vet inte om Dunst var tråkig, det var mer hennes rollfigur som var tråkig och kemin saknades. Jag brukar oftast gilla Dunst även om hon ibland kan se skum ut, rent utseendemässigt.

  9. Pingback: Filmspanartema: Omstart! | Flmr

  10. Steffo says:

    Jag gillade den här versionen skarpt! Lite förvånad blev jag allt över detta faktum.
    Och visst är det också lite kul att regissören heter Webb…..?! 🙂

  11. Sofia says:

    Tycker liksom Henke att din träd-inledning inte kändes det minsta långsökt. Jag har ännu inte kommit mig för på denna reboot, men det är ju många som säger snälla saker om den så det ska bli spännande att se vad den har att bjuda på. Särskilt som jag faktiskt gillade Tobey och Kirsten.

  12. Jojjenito says:

    Ja, många verkar gilla filmen mycket vilket gör mig lite förvånad. Det är ingen speciell film om jag ska vara krass. Tror det var Fiffi (i alla fall i skrift) som tyckte trädkopplingen funkade, men Filmspanare som Filmspanare. 😉

  13. Pladd says:

    Du lyckades med din inledning att ge The Amazing Spider-man existentiellt berättigande. Bravo!

    Däremot är jag fortsatt ointresserad av själva filmen, trots Marc Webb.

    • Jojjenito says:

      Haha, taggarna ut mot The Amazing Spider-Man märker jag. 😉 Undrar hur många gånger det skämtats om Webbs namn i samband med filmen. Måste vara ett otal. 🙂

  14. filmitch says:

    Gillade filmen men håller med om att The Lizard var ganska blek skurk, åtminstone i detta utförande. Överlag kändes den lite rappare är mer välspelad än de tidigare filmerna.

  15. Pingback: Tema omstart: Svensk film efter Bergman « Except Fear

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.