Nader och Simin – en separation

Titel: Nader och Simin – en separation (Jodaeiye Nader az Simin)
Regi: Asghar Farhadi
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Nader och Simin – en separation handlar om… en separation. Ja, det gör den. Fast för mig handlade det nästan mer om att få en inblick i en värld som är både lika och annorlunda jämfört med ”min” värld. Filmen handlar om ett iranskt par som bor i Teheran med sin dotter. Med familjen bor även Naders gamle och sjuke far. När Simin (kvinnan) vill flytta från Iran i syfte, som jag förstod det, att ge deras dotter en bättre uppväxt vägrar Nader (mannen) eftersom han inte vill lämna sin far ensam. Simin vill nu skiljas och till slut flyttar hon ut, tillbaka till sina föräldrar. Vem ska nu ta hand om pappan när Nader jobbar på dagarna? Och var ska dottern bo?

Oj oj, vilket starkt drama. Filmen rullar igång så sakteliga men blir alltmer intensiv. Som jag nämnde var det (som vanligt) väldigt intressant att få en inblick i en annan kultur och de problem som finns där. Det är inte helt olika problem men det är fokus på lite andra saker. När ett barn i Iran sitter på en bänk och väntar på bussen så sparkar de också med benen.

Mot slutet blir det mer och mer intensivt. Dialogen kokar. Det blir snudd på surrealistiska scener och diskussioner där en domare ska ta ställning om Nader har knuffat en kvinna eller ej. Allt blir mer och mer komplicerat och mitt i allt står dottern som bara vill att hennes föräldrar ska stanna kvar tillsammans. Här tyckte jag det blev elakt att spoiler låta dottern välja på slutet. Det är inte rätt att låta dottern välja i det fallet tycker jag spoiler slut Det kanske känns rätt och riktigt… men nej.

Filmen är full av helt otroliga skådespelarinsatser. Det finns en återhållen desperation som är fysisk jobbig att se på. Jag rekommenderar filmen varmt. Låt er inte luras av den kanske lite tråkiga titeln. Det här så långt ifrån tråkigt man kan komma. Det är nämligen lärorikt, spännande, gripande och en upplevelse att se Nader och Simin – en separation. Andra som har sett och gillat den är bl a Movies – Noir, Fiffi och Jessica. Så om inte jag har övertygat er så kan säkert mina bloggkollegor göra det.

4/5

Filmen finns att se strömmat hos Headweb och SF Anytime. Det finns alltså ingen ursäkt, det är bara att välja tjänst.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Nader och Simin – en separation

  1. Yes, yes, yes – jag håller med. Kan verka tråkig som du säger p.g.a. titeln och så, men klart berörande drama som välförtjänt vann sin Oscar. Gillar även att det handlar om något lite mer än bara en separation, utan att säga för mycket.

    Sen tycker jag du har rätt i din spoiler. Men det är också en av sakerna jag gillar med filmen. Den tar inga lätta beslut och genvägar. Det är en av orsakerna varför man känner så starkt. Mer filmer av det här slaget, tack 🙂

    • Jojjenito says:

      Precis, just att den lyfte och blev nåt mer än bara en film om en separation var det som gjorde filmen så bra för mig. Den handlade liksom om allt.

  2. Sofia says:

    Haha, Headweb, det var tider det 😀 Rörande eniga om det mesta vad jag kan se, även när det gäller din spoiler. Också intressant hur pass mycket filmen kan få tittaren att svänga — med den allra första scenen var jag helt med på att Simin hade rätt. Klart de skulle flytta för dotterns skull! Men när man sedan får se Nader med pappan framstår Simin istället som hyfsat hårdhjärtad när hon kräver att han bara ska lämna sin far. Nyanserat!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.