The Avengers

Titel: The Avengers
Regi: Joss Whedon
År: 2012
IMDb
| Filmtipset

Jag stod uppe på scenen på nyinvigda Rigoletto och jag hade fått en fråga av tjejen som presenterade filmen och som skulle dela ut en presentpåse till mig. ”Vilken är din favoritsuperhjälte?” Hon och drygt 700 andra, inklusive en grupp Filmspanare (som troligen var de som låg bakom att jag vann utlottningen ;)), väntade på mitt svar. Jag blev helt blank och jag kunde plötsligt inte komma på en enda superhjälte. Till slut, efter vad som kändes som en evighet, dök nåt grönt upp i hjärnan och svaret kunde bara bli ett. Hulken är min favoritsuperhjälte, helt enkelt för att det var han som kom till undsättning när jag som mest behövde det. Med tanke på filmen The Avengers så visade det sig att jag hade mer rätt än jag kunde ana men det återkommer jag till senare.

Mina förväntningar på den nya Marvel-filmen var inte speciellt höga. De tidigare filmerna har inte varit dåliga men att säga de var mer än underhållning för stunden vore att överdriva. Å andra sidan är underhållning för stunden aldrig fel. The Avengers inleds med att elake asaguden Loke dyker upp igen efter att inte ha dött i slutet av filmen om Tor. Loke har slutit avtal med onda varelser från en annan värld och därmed har han fått ett kraftfullt vapen till sitt förfogande. Vapnet är en stav som antingen kan användas som en bazooka eller som en övertalningsstav. Loke dyker upp på en forskningslokal där forskaren Erik Selvig (Stellan Skarsgård) i S.H.I.E.L.D.:s regi försöker tämja energin från en mystisk kub kallad tesserakten. Loke stjäl tesserakten som han ämnar ge i gåva till sina onda bundsförvanter i utbyte mot att de anfaller Jorden. En Jord som han sen själv tänker sig att styra. Vad kan gå fel i den planen? Ja, kanske att Nick Fury samlar ihop sin hämnarstyrka kallad The Avengers.

The Avengers består av följande sex superhjältar/hjältinnor:

Steve Rogers / Captain America (Chris Evans)
Patriotisk torrboll som gillar att gnabbas med Tony Stark. Vetenskapligt modifierad till att bli supersoldat. Innehavare av en superhård metallsköld.

Tony Stark / Iron Man (Robert Downey, Jr.)
Självgod humorist som bara tänker på sig själv men som givetvis har ett gott hjärta. Älskar att gnabbas med Steve Rogers. Inte superstark men supersmart och ägare till en superdräkt med stor vapenarsenal.

Natasha Romanoff / Black Widow (Scarlett Johansson)
Skönhet klädd i tajt svart dräkt. Smart och manipulerande och kan få vem som helst att avslöja vad som helst i vilken situation som helst. Duktig på kampsport. Står i skuld till Hawkeye.

Clint Barton / Hawkeye (Jeremy Renner)
Precis som Natasha är han en S.H.I.E.L.D.-agent. Skarpsynt pilbågsskytt. Hävdar att han ser saker bättre på avstånd. Min känsla är att han har en crush på Black Widow.

Dr. Bruce Banner / Hulk (Mark Ruffalo)
Duktig forskare som kan väldigt mycket om gammastrålning (och gissa vad den stulna tesserakten utstrålar?). Lite blyg och ganska lugn i normaltillståndet men den andra gröna killen är superstark och supergrön.

Tor (Chris Hemsworth)
Son till Oden och bror till den onde Loke. Gillade att kriga när han var ung men mognade i sin egen film. Ägare till Mjölner, en kraftfull hammare som bara Tor kan lyfta (inte ens Hulk klarar det trots att han tog i så han blev grön).

Filmens främsta egenskaper är att den är maffig vad gäller specialeffekterna och att Joss Whedon fått till en bra humor och ett bra samspel mellan karaktärerna. Steve Rogers och Tony Stark kontrasterar varandra perfekt. I Captain America blev det på gränsen till för torrt och pompöst medan jag kan tycka att Tony Stark blir jobbigt snackig i Iron Man-filmerna. Här möts de båda och kemi uppstår. Men allra bäst i filmen är… ja, ni gissade rätt: Hulk. Grönt är skönt. Hulks okontrollerade hjärna är inte utan humor tydligen. Hans förnedring av Loke och kompisknuff av Tor gav applåder från publiken på Rigoletto. Det var även skönt att slippa det överdriva studsandet från Ang Lees Hulk.

En liten notering om 3D. Det är skräp, åtminstone den här gången. Det tillför ingenting förutom att texten blir dubbel och suddig plus att man tycker det är jätteskönt att ta av sig de där jätteglasögonen när filmen är slut.

Betyget till filmen The Avengers (med eller utan 3D) blir 3½ starka och gröna filmspanarikoner. Halvan bidrar givetvis Hulk till men även att gamle hjälten Harry Dean Stanton dök upp i en kul cameo.

Läs nu vad mina filmspanarkompisar som jag såg filmen med tyckte: Fiffi, Sofia, Jessica och Henke. Och här är en bonuspodcast från Har du inte sett den? som inte såg filmen samtidigt men anslöt senare under kvällen. Uppdatering: Nu har även Joel kollat in filmen och skrivit om den på Deny Everything.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to The Avengers

  1. Pingback: The Avengers « Har du inte sett den?

  2. Pingback: The Avengers (2012) « Rörliga bilder och tryckta ord

  3. Pingback: Oh my, that was fun! « The Velvet Café

  4. Jessica says:

    Jag blev lite förbluffad över ditt Hulk-svar, men när filmen var slut kunde jag bara hålla med och tycka att du hade känsla för det här. Han var verkligen en av behållningarna med filmen.

    • Jojjenito says:

      Haha, visste du inte att min superhjälteegenskap är att jag kan se in i framtiden?! 😉

      Min favvohjälte från barndomen är nog Fantomen men jag vet inte om han räknas som superhjälte.

  5. Henke says:

    Schysste revy Jojje! Tony Stark har ett gott hjärta, ett hjärta av… någon slags energi-mojäng. 🙂

    Kul med obegriplig cameo av HDS. What was that all about?

    Jag hav den faktiskt ännu högre betyg!

  6. Henke says:

    Glömde att ge dig beröm. Du har lyckats bäst med att skrivit ditt inlägg i samma ton som filmens. Kudos!

  7. Fiffi says:

    Jättebra recension! Du har sammanfattat filmen precis som den var, jag skulle säga att den var som en supersöt och stor tårta med ett stort grönt marsipanmuskelknippe på toppen.

    (Du får skriva en minirecension av dom där chokladdoppade popcornen sen för det lät bara FÖR äckligt 😉 )

  8. Sofia says:

    Skön text! Hulken är som sagt räddaren i nöden på mer än ett sätt 🙂 Håller med om att Tony Stark och Steve Rogers blev bättre tillsammans än var för sig, det blev bara lite mycket av det goda från Joss.

  9. filmitch says:

    Bra skrivet och filmen ligger på min att se lista.

  10. Jojjenito says:

    Henke: Tackar. Jaha, det vet jag väl inte – att jag träffade rätt vad gäller filmens känsla i min text – men jag försökte skriva en lättsam och rolig text. Mja, Starks hjärta är nog som det alltid har varit. Energimojängen är ju den grejen som behövs för att hindra den där metallflisan (eller vad det är) att nå hans hjärta. Har Whedon nån man crush på HDS? Eller så gillar han Alien. Jag tänker alltid på Alien eller Paris, Texas när jag ser HDS.

    Fiffi: Och där fick vi en ganska bra sammanfattning också. Det blir bara en kort recension av chokladpopcornen. Gillar du popcorn? Gillar du choklad? Om svaret är ja på bägge frågorna så gillar du förmodligen denna godisstyggelse. De är goda men bara om man tar ca en i timmen, annars blir det för sött.

    Sofia: Japp, Hulk klev fram när det behövdes. Gillar för övrigt att inte prata/skriva om Hulk i bestämd form, det känns mer passande.

    Filmitch: Tack. Hoppas din hosta släpper så du kan se filmen!

  11. Plox says:

    Haha, vilken ruskig framförhållning att redan innan filmen hylla Hulken, även om det nu inte riktigt var ”meningen”. Utan tvekan den stora behållningen i The Avengers.

  12. Pingback: Quick Thoughts on the Avengers…

  13. Tycker att den comic relief-aktiga användningen av Hulk passar alldeles utmärkt för filmen och den gör verkligen sitt för att trissa upp publikens reaktioner så att man nästan får tårar. 🙂

    Hulk har ju skildrats på ett väldigt allvarligt sätt i hans egna filmer, men hemligheten med att uppnå full potential hos honom är bevisligen att placera honom i sällskapet av en trevlig grupp ytterligare karaktärer, istället för att bära filmen ensam. 🙂

    Jag blev också trevligt överraskad av gamle Harry Dean Stanton – samtidigt som jag även här reagerar med visst vemod då jag tycker han borde användas mer och längre i alla filmer han är med i, för man får alltid mersmak av hans små egenheter i skådespeleriet. Jag tänker precis som du på Alien och Paris, Texas när jag ser honom, men framför allt har hans ungefär lika långa cameo i Fire Walk With Me (som i The Avengers) satt sig allra bäst hos mig personligen. Fantastisk skådespelare!

  14. Jojjenito says:

    Plox:Haha, ja, visst var det smart tänkt. 😉 Angående Hulk så är det är lite som Except Fear är inne på, när Hulk placerades i rätt sammanhang så blev det bättre.

    Except Fear: Ja, Hulk blev bättre här än i sina egna filmer där allvaret kanske inte riktigt funkade. Fast jag gillade ändå den senaste Hulk-filmen med Edward Norton. Hmm, för tillfället kan jag inte minnas HDS insats i Fire Walk with Me, jag får kolla upp det.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.