Milk


Titel: Milk
Regi: Gus Vant Sant
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

Milk är filmen om San Francisco-politikern Harvey Milk som var den förste öppet homosexuella amerikan som folkvaldes till ett politiskt ämbete.

Var det Sean Penn i huvudrollen som Harvey Milk? Jag var tvungen att påminna mig själv om att det faktiskt var det eftersom jag då och då glömde bort vem det faktiskt var som spelade Milk. Med andra ord, en riktigt bra insats av Penn och han knep ju Oscarn framför näsan på Mickey Rourke i The Wrestler. Jag höll på Rourke, delvis för att Milk nämligen var en lite tråkig film. Ja, faktiskt. Ämnet är viktigt och fortfarande aktuellt. Men…

…hmm, jag vet inte, jag hade väntat mig mer. Nu är den är klart sevärd och välgjord med bra insatser från alla skådisar. Emile Hirsch dyker upp som ganska oigenkännlig ung bög. Det tog 10 minuter innan jag insåg att det var samme snubbe som åkte skateboard i Lords of Dogtown och campade i Into the Wild (som ju Penn regisserade för övrigt).

Filmen handlar egentligen mer om hur rörelsen för rättigheter för homosexuella växer fram än om Milk som person. Detta gör att filmen blir aningen tråkig. Inte för att det är ett oviktigt ämne men för att det kanske passar bättre som dokumentär. Amerikansk historia är intressant och jag hade velat veta mer om händelserna, bl a Anita Bryant (en ganska läbbig kvinna med sin obehagliga Save Our Children-kampanj).

Det finns några tillfällen då filmen var på gränsen till för sentimental som när Milk blir uppringd av en rullstolsbunden kille som påstår att Milk räddat livet på honom. Detta sker precis efter att Milks pojkvän tagit livet av sig plus att Milk & Co är på väg att vinna en kampanj för att rösta ner ett förslag som ska minska homosexuellas rättigheter. Det blev för mycket.

Jag vet inte hur man skulle ha gjort filmen intressantare. Kanske skulle man ha fokuserat på en viss sak, en viss händelse. Nu var det, som jag såg att nån skrev, roligare att själv läsa på Wikipedia om Milk, Anita Bryant och Dan White (Milks mördare). Josh Brolin är för övrigt riktigt bra som Dan White, en uppenbarligen störd person. Det verkar inte som om han egentligen hade nåt emot homosexuella utan att han flippade ur för att saker inte gick hans väg. Känslan jag fick var att det hade kunnat handla om nåt annat. Men visst, om man är trångsynt så är man det även mot annat och andra, som t ex svartas rättigheter.

Som sagt, det som gör den här filmen värd att se är Penns prestation som är perfekt utan att kännas överdriven.

Bland andra filmbloggare verkar Fiffi och Movies – Noir vara inne på samma linje som jag medan Plox uppskattar filmen lite mer och förutsäger även Penns Oscarsvinst i sin recension.

3-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to Milk

  1. Fiffi says:

    Och inte ett ord om James Franco, varken i din recension eller min 😉

    • Jojjenito says:

      Nej, jag vet inte, Franco gör inte bort sig men det finns nåt (stelt?) med honom som gör att han bleknar snabbt efter att man sett en film där han är med.

  2. Haha, var han med ? Haha, jo nu när du nämner honom minns jag att han är med. Men detta är Penns och Brolins film. Jag gillade Penn, men Rourke var den värdiga vinnaren, det håller jag fast vid. Hur som helst hade jag ju sett dokumentären innan filmen (innan jag ens visste om att det skulle göras en film) och den var bra. Men det gjorde även att jag inte fann filmen lika bra som jag annars kanske hade gjort.

    • Jojjenito says:

      Jag hade nog nästan hellre sett dokumentären. Nu kändes nästan filmen som en dokumentär också och det tyckte jag gjorde den lite tråkig. Japp, Penn och Brolin dominerar. Och håller som sagt med om Rourke, han skulle ha haft gubben! 🙂

  3. Jag gillade filmen. Fast du har rätt i att den kändes lite som en dokumentär. Jag är ingen jätte fan av Sean Penn annars men i denna filmen är han jättebra.

    • Jojjenito says:

      Kul att du hittat hit Conny! Ja, det är en bra film, men den dokumentära känslan gör att filmen blir aningen tråkig faktiskt trots Penns Oscarsbelönade insats.

  4. Sofia says:

    Jag gillade också Milk som en stabil biopic även om det var Josh Brolins insats som totalt knockade mig. Jaha, var James Franco med också? 😉

  5. Plox says:

    Är ni tokiga, James Franco var ju suverän i den här!

  6. Jojjenito says:

    Sofia: Ja, Brolin gör en riktigt bra insats. Han är liksom helt olik sig själv.

    Plox: Haha, ja du, jag vet egentligen inte vad folk har emot Franco (är det det där Oscarsdebaclet som spökar?). Så dålig är han inte tycker jag. Jag kan som sagt tycka att han ibland gör en lite blek figur som man inte gör nåt riktigt intryck. Men så dålig som många andra vill få honom till är han nog inte.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.