Vampyrer


Titel: Vampyrer (Not Like Others)
Regi: Peter Pontikis
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

Med anledning av Fiffis recension av Kyss mig och efterföljande kommentarer så kommer en recension av den här svenska vampyrrullen med Ruth Vega Fernandez i en av huvudrollerna.

Jag fick låna den här filmen på dvd av en kompis, annars vet jag inte om jag hade sett den eftersom den nästan genomgående har fått usel kritik. Vampyrer handlar om två… vampyrer, som också är systrar. Den ena syrran, Vanja (Ruth Vega Fernandez), vill sluta med vampyrlivet och leva ”normalt” medan Vera (Jenny Lampa, underbart namn) trivs ganska bra som det är. Efter att de dödar och livnär sig på en mc-knutte får de ett mc-gäng efter sig. Blodsystrarna får en jobbig natt i Stockholm då de både får tampas med sig själva och med ett gäng hjälmprydda bikers.

Hehe, jag kan inte tycka att den är så dålig faktiskt. Jag tycker stämningen i filmen är bra. De nattliga stockholmsmiljöerna är riktig snygga. Hela filmen utspelas nattetid (inte så konstigt då det är vampyrer det handlar om). Samspelet mellan Fernandez och Lampa är det inget fel på. Historien är nog lite väl tunn, ja hela filmen känns lite lättviktig och vampyrgrejen är mest en bisak, men det funkar. Det är absolut ingen skräckis utan ett syskondrama. Det blir aldrig spännande utan det är stämningen som håller filmen uppe. Inledningen med motorcykelgänget som kör genom Stockholmsnatten var skön. Jag kan inte låta bli att ge knappt knappt godkänt.

Det alltid kul med miljöer som man själv känner igen och har vistats i, vilket i det här fallet kan ha bidragit till att det blev en svag trea istället för en tvåa. Bl a springer vampyrsystrarna vid ett tillfälle ner i en gångtunnel i Sundbyberg (aka Sumpan) men kommer upp på Kungsholmen, vilket jag i och för sig först noterade när jag såg extramaterialet — eftersom de sa det på kommentatorsspåret, men då kände jag i alla fall igen tunneln i Sumpan, haha. Just det, sen förekommer det en ganska rolig scen med en filmnörd som är på en nattvisning under Midnight Movie Madness och blir störd av systrarna V som sitter och grälar.

3-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to Vampyrer

  1. Fiffi says:

    Nu hoppas jag ännu mer på att filmen dyker upp snart från Lovefilm 🙂

  2. BlueRoseCase says:

    Kul, den här väntar nämligen på att ses även av mig kommande vecka! Därför hoppar jag över din text tills jag sett den och skrivit min egen. Passar på att länka tillbaka till dig då.

  3. Joel Burman says:

    En väldigt ambitiös film sett till resurserna men jag tror den hade passat bättre kraftigt nerkortad i Novellfilms satsningen.

  4. Jojjenito says:

    BRC: Ser fram emot din recension eller kanske en rejäl sågning. Många verkar ogilla den skarpt.

    Joel: Ja, den är faktiskt riktigt snygg och har bitvis en bra stämning. Jag kan nog hålla med om att den kanske hade passat i ett kortare format.

  5. Pingback: Vampyrer

  6. Pingback: Sisters are doin’ it for themselves | Rörliga bilder och tryckta ord

  7. Sofia says:

    Jag måste iofs erkänna att jag gillade att filmen aldrig blev jättetydlig med vilken stad systrarna befann sig i även om man såklart fattade att det var Sthlm

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.