H:r Landshövding

Titel: H:r Landshövding
Regi: Måns Månsson
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

Den här recensionen skrevs i maj 2009 då tv-serien Diplomaterna var aktuell.

Jag har helt plötsligt och väldigt oväntat sett en femma. Helt ofattbart. Filmen i fråga är en cinéma vérité-dokumentär om Uppsalas landshövding Anders ”Du ska veta hut” Björck. I fantastiskt snygga svartvita scener får vi ”flugan på väggen”-följa Björck i hans ämbete. Vad gör Björck? Ja, han sitter och planerar in kommande möten i sin kalender med två andra äldre gentlemen. Han försöker tillsammans med en medarbetare/assistent få ordning och reda på programmet i en kommande aktivitet i samband med 300-årsfirandet av Carl von Linné. Han vandrar evighetslänge i en källarkorridor med kameran i ryggen à la Elephant. Som sig bör i cinéma vérité förekommer det inte några intervjuer eller kommentarer. Det är bara Anders Björck rakt upp och ner.

Björck är en väldigt tacksam person att följa. Det mesta han säger är roligt. Han har pondus samtidigt som han verkar ha noll koll på det mesta. Eller: han har koll men är töntig fast med pondus. Yes? Stilmässigt är filmen otroligt genomtänkt och välgjord. När man i en mer ”vanlig” dokumentär hade valt att klippa i scen och gå vidare till nästa så stannar regissören Måns Månsson kvar i skeendet, eller snarare icke-skeendet. Det här gjorde att jag kom i en sorts transliknande stämning under filmen. Men jag skrattade även skakandes på huvudet ett antal gånger pga hur bisarr filmen är ibland. Det är som om Andrej Tarkovskij skulle ha regisserat ett dubbelavsnitt av den för övrigt väldigt bra SVT-serien Diplomaterna. Underbart med andra ord! Värt en femma i min bok eftersom filmen är 86 minuter fulländning. Jag tror det är tomheten OCH magin i vardagligheten som jag fastnade för.

5/5
 
PS. Ett klipp från Diplomaterna.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to H:r Landshövding

  1. BlueRoseCase says:

    Den här har jag inte ens hört talas om innan så jag får tacka för tipset! Hamnar definitivt på "att se"-listan.

  2. filmitch says:

    Och jag tyckte helt annorlundahttp://filmitch.wordpress.com/?s=landsh%C3%B6vdingmen vi hade nog helt olika angreppspunkter när vi såg filmen. håller dock med dig om att filmer är snygg.

  3. Jojjenito says:

    BRC: Se den! Ser fram emot att höra dina åsikter.filmitch: Alltid intressant med hur man uppfattar filmer olika. Tråkig och avslappnande kan ibland väldigt nära varandra. Eller snarare: det som gjorde att jag hamnade i trans uppfattade du mest som tråkigt. 🙂

  4. Pingback: Veckans dokumenär: H:r Landshövding

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.