Gangster Squad

Ratata

Ratatatatatatatatatatatata… kulor som aldrig tar slut

Titel: Gangster Squadfilmspanarna_kvadrat
Regi: Ruben Fleischer
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Filmspanarna firade sitt ettårsjubileum (yay!) med att se Gangster Squad. En film som jag inte visste något om förutom att det nog var en gangsterfilm. Ja, det skvallrade ju titeln om. När förtexterna drog igång efter att en SF-anställd kört en stå upp-rutin visade det sig att filmen innehöll en kader med toppskådisar: Sean Penn, Josh Brolin, Emma Stone och Ryan Gosling för att nämna några. Dessutom visade det sig att filmen utspelade sig 1949 i Los Angeles, ett otroligt snyggt L.A. när det gäller kläder, bilar, fontäner, byggnader, jazzband. Det kanske blir en trevlig stund det här tänkte jag. Nåt som drog ner förväntningarna en aning var en såsig voice-over.

Gangstern Mickey Cohen (spelad av en något sliten men samtidigt överspelande Penn) planerar att ta över den kriminella verksamheten i L.A. och han planerar att göra det med våld. I början av filmen tar Cohen hand om en utsänd ”medlare” från den italienska maffian baserad i Chicago. När Cohen senare får frågan om vad som hände med honom hade han kunnat svara ”he had to split” men det kanske hade passat bättre i en Bond-film, och Cohen är inte heller den sofistikerade ordvitsargangstern utan istället en som låter nävarna tala (ja, han hade tydligen även haft en karriär som boxare denne Cohen).

L.A:s polischef, spelad av en semla till Nick Nolte, bestämmer sig för att köra hårt mot hårt och ber polisen John O’Mara samla ihop ett gäng hårda män som ska sabotera Cohens verksamhet. O’Mara och hans gangster squad jobbar i hemlighet och utan sina polisbrickor med att helt enkelt slå till mot Cohens spelklubbar och bränna upp hans pengar eller preja herointransporter av vägen. Cohen blir arg, mycket arg. Fast O’Mara är fel person att slåss mot då O’Mara som deltog i andra världskriget inte har fattat att kriget är slut utan fortsätter slåss fast mot andra motståndare. Det enda O’Mara kan är nämligen att slåss.

Om man sätter på sig de kritiska glasögonen så är det här en ganska usel film med ett budskap som är nån sorts smetig falsk… jag vet inte vad… sörja.  Gosling och Stone har nån sorts kärlekshistoria helt utan djup och kemi. Slutuppgörelsen är nästan skrattretande i sin machostil. När kulorna tar slut i k-pistarna så övergår man till att puckla på varandra med nävarna till bäste man har vunnit. Om man sätter på sig de kritiska glasögonen så ser man att historien försöker vara en stenhård gangster-pulp-noir samtidigt som den försöker vara nån sorts moralhistoria om att komma över sina krigiska tendenser samtidigt som den försöker vara en hyllning till L.A:s stolta poliskår. Ja, det var faktiskt skrattretande.

Men jag tog av mig de där glasögonen ganska snart och såg bara den där pulpiga gangsterstoryn. Visst, på ett sätt blev bilden lite suddigare. På ett annat sätt blev den skarpare. Det blev ännu mer elaka skurkar som skjuter k-pist i slowmotion och ännu mer goda snutar som skjuter k-pist i slowmotion. Hattarna blev lite snyggare, läppstiften lite rödare och klänningarna lite snyggare. Jag såg det hela som en överdriven pastisch och hade en underhållande stund på bio. Mot slutet förekommer det dock några scener som bara är för mycket, bara för mycket, och jag skakade skrattandes på huvudet.

Gangster Squad är inte en film som som kommer att sitta kvar i mitt huvud nån längre tid. Men medan jag såg den var jag underhållen av den överdrivna stilen och de underbart snygga L.A-miljöerna. Filmen är faktiskt värd att se bara för scenografin, kläderna, musiken, bilarna. Fast det kanske duger att se den hemma när den släpps på det format som man föredrar.

Betyg halv
eller uttryckt i siffror 3-/5

****

Nu är jag nyfiken på vad de andra Filmspanarna tyckte om Gangster Squad. Men se där, där är ju en lista med länkar till deras recensioner.

Mode + Film
The Velvet Café
Fripps filmrevyer
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis filmtajm
Syndare i filmparadiset

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to Gangster Squad

  1. Pingback: GANGSTER SQUAD

  2. Pingback: Gangster Squad – the good, the bad and the ugly « The Velvet Café

  3. Pingback: Ganster Squad (2013) « Rörliga bilder och tryckta ord

  4. Henke says:

    Kul text. Kudos!

    Jag håller med dig om vad du skriver.

  5. Fiffi says:

    Mmmm…slutet. Det går att hålla sig för skratt, eller inte. 😉
    Underlig film som är så pass underhållande men ändå faller i glömska så fort. En inte helt vanlig kombination.

  6. Jessica says:

    Det var ett oändligt skjutande. När man inte har något annat att säga – skjut! Det retar mig fortfarande att jag inte bestämde mig för att hålla räkning på skotten från början. Jag anar någon sorts rekord här.

  7. Sofia says:

    Du är minsann lika Göteborgs-vass på engelska, du 😉 Trodde nog vi skulle ligga längre från varandra i betyg, dock. Nu tycks vi ju nästan vara överens…

    • Jojjenito says:

      Haha, jag tänkte faktiskt under filmen att det vore en kul kommentar men det var innan jag insåg att Cohen inte var nån skämtare direkt.

      Det låga betyget beror nog på att filmen försvann från hjärnan så snabbt som den gjorde. Hur snygg den än var.

  8. Rebecca says:

    Slutet var blandat. Gillar julgransscenen (!!) men pucklandet därefter är typ filmens sämsta scen. Jag nämnde inte det i min text men kemin mellan Ryan Gosling och Emma Stone var mycket starkare i ”Crazy, Stupid, Love”.. det snarare ”förstörde” att de hade gjort en film ihop innan för då tänkte jag bara på den filmens scener.

  9. Ganster Squad verkar ju vara precis som jag trodde, förutom att jag tror att mitt slutomdöme blir ännu lite mer kritiskt.

    Känns ändå som att alla pengar på den här filmen kunde ha lagts på lite bättre saker och jag blir så här på förhand nästan mer provocerad av denna films budget än vad jag blir på exempelvis Battleship.

    Men jag kan ju blir aningen positivt överraskad då jag inte förväntar mig annat än kvalitet lite under standard från samtliga, bortsett från det ytliga. 🙂

  10. Jojjenito says:

    Alltså, pengarna har i alla fall använts till att få till en riktigt snygg film med sköna miljöer. Problemet är, som så ofta, storyn och karaktärerna.

    Haha, ja, Battleship har jag inte sett men jag har svårt att tro att den ska vara bättre än Gangster Squad.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.