Anomalisa (2015)

Ett litet (och kanske ett generellt problem med dockfilmer) är att alla ansiktsuttryck i Anomalisa är exakt lika hela tiden. Filmmakarna får liksom välja om det ska vara ett glatt, neutralt eller ilsket ansikte. Här ser huvudpersonen, och alla andra, otroligt uttråkade ut. Filmen är aningen för dyster för min smak. Den påminner lite om Synecdoche, New York i sin dysterhet. Det blir för långsamt, för apatiskt. Handlingen känns bisarr men inte på det där vanliga sköna Charlie Kaufman-sättet. Det känns som att jag har sett det förut eller åminstone versioner av samma idé. Alla pratar likadant och ser likadana ut för huvudpersonen. Alla är lika och han är deprimerad. Jag tycker inte handlingen leder nån vart. Det finns ingen riktig dynamik här. Och den omtalade sexscenen? Hmm, inget speciellt med den. Men lite pinsam och gullig var den väl.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to Anomalisa (2015)

  1. Henke says:

    Vi tycker lika här också. En svag tvåa. Tänk att Michael Philips hade den som näst bästa film det året! Galet. Jag ser i min text att jag gillade en mardrömsscen. La du märke till den? Däremot tyckte jag att den omtalade sexscenen var creepy. Det var den äldre käbde mannen som försåg sig av yngre kvinnligt fan. Inte en våldtäkt men långt från balanserat. Hade inget med inspelningstekniken att göra. Jag reagerade på innehållet… om jag kommer ihåg rätt.

    • Jojjenito says:

      Haha, hade Michael Phillips den som tvåa på sin topplista?! Det hade jag inte koll på. Men jag minns att jag hade förväntningar på filmen då jag hört många hyllningar. Men ack så besviken jag blev.

Kommentera

