Der amerikanische Freund (1977)

Matt Damon (Matt Damon!) var inte först med att spela den talangfulle Tom Ripley. Nej, först ut var ju Alain Delon i Plein soleil som bygger på Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley. Men sen såg vi kanske något oväntat Dennis Hopper i filmatiseringen av en annan roman, nämligen Ripley’s Game. Här kommer ett kort preblogg-omdöme om Wim Winders film från 1977. Texten skrevs i oktober 2006.

Der amerikanische Freund var en film jag ville gilla och det gjorde jag också men jag ville gilla den mer. Det är en annorlunda film med en ganska mystisk historia. Ripley (en galen Dennis Hopper) känns betydligt mer sympatisk här än när han gestaltades av den i mitt tycke ganska platta Alain Delon i Het sol.

Det förekom två sekvenser som utspelades sig på i tunnelbanan respektive på ett tåg som jag uppskattade. Här var det riktigt, riktigt bra filmat, och hela tiden med en tillbakahållen spänning som gjorde det mer spännande. Jag gillade även slutscenerna mycket. Tyvärr greps jag däremellan inte helt av stämningen i filmen. Samspelet mellan Bruno Ganz (suverän i sin roll) och hans fru gnistrade inte riktigt. Rent objektivt så ger jag filmen en fyra så när den nu får en väldigt väldigt stark trea så är det alltså mig det är fel på egentligen.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to Der amerikanische Freund (1977)

  1. Kände inte till att det här var en ”Ripley”-film. Såg den inte inför 1977-listan, men ser fram emot att göra så. Främst för det visuella. Fotografen var mycket envis med färgtonen inte skulle konventionaliseras i bildbearbetningen. Även för en viss stämning jag inbillar mig kan finnas i filmens eventuella tystnad och ickehändelser. Du kände dock inte av någon så jag förutsätter inget. 🙂

    Vad gäller vem vi ska skylla på om en film inte håller; jag ser det alltid utifrån perspektivet att om en film berikat om så en endaste människa men inte en själv, då är det jag själv som missat något. Att skylla på filmen är att utgå från att en själv ser mer än dom som ser bra saker, när vi egentligen bara ser andra saker.

Kommentera

