The Rock (1996)

I den här dokumentären får vi följa Dwayne Johnson och hans första stapplande steg i wrestlingkarriären. Det är lite som The Wrestler fast med en ung och lovande brottare istället för en sliten Mickey Rourke. Eller vänta, fel film. Den här korta preblogg-texten om Michael Bay-filmen The Rock skrev jag i september 2005.

Ho! Högoktanig action producerad av framlidne Don Simpson och livs levande Jerry Bruckheimer i regi av The Island-regissören Michael Bay. Det kan ju inte bli fel! Nej, just det, det funkar, det rullar på, det är lättuggat och lättsmält och alltså perfekt som underhållning efter jobbet när jag vill se en film där jag kan checka in min hjärna i kylskåpet medan jag ser filmen. Sean Connery är skön som rymningsexpert som typ har doktorerat i Alcatraz-kunskap, och dessutom rymt därifrån.

Nicolas Cage var riktigt bra i Adaptation, men det är nog den enda film (som jag har sett) där han funkat fullt ut. Här, och i andra filmer, är det nåt som känns lite fel. Jag vet inte vad det är riktigt. Hans något nervösa skådespelarstil passar i just Adaptation, men inte i andra filmer. Han känns tillgjord och som om han hela tiden är bajsnödig eller nåt. I övrigt är filmen faktiskt helt ok, och det blir spännande mot slutet. Förutom Cage så är det en väldigt bra skådisensemble med utmärkte favoriten Ed Harris i spetsen som skurk med rent mjöl i påsen. Min kommentar: Dessutom ser vi även David Morse, Michael Biehn, Philip Baker Hall och John C McGinley!

Japp, filmen är en välgjord actionrulle med bra tempo och en intensiv upplösning. Det är bara att luta sig tillbaka och dela ut en trea.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

18 Responses to The Rock (1996)

  1. Sofia says:

    En Bay-favorit för min del med ett grymt score. Vad jag minns tyckte jag ändå att Cage funkade bra här eftersom man fortfarande var lite ovan att se honom i den typen av roller. Sedan dess har man hunnit lessna, milt uttryckt. Bra med din extra kommentar, av någon anledning är detta en David Morse-film för min del

  2. Pappan says:

    Typ 90-talets bästa actionfilm. Bara True Lies, Die Hard 3 och någon annan jag inte kommer på just nu kommer i närheten.

    • Sofia says:

      Nämen, True Lies och Die Hard 3… Ni behagar skämta aprillo min herre 😉

    • Jojjenito says:

      The Matrix? Eller var den så nyskapande när den kom att vi räknar den till 00-talet. 😉

      True Lies och Die Hard 3? Njae. Inga höjdare, men kan knappt minnas om jag faktiskt sett dem. Sorry.

      @Sofia: Ja, det är ju fortfarande april, så du kan nog ha rätt. 😉

  3. Pappan says:

    Är jag i the twilight zone eller dissade ni båda precis True Lies, James Camerons sista rikitgt bra film och ett mästerverk i actiongenren, samt Die Hard 3, ofta kallad en av de allra bästa uppföljarna någonsin (i genren den tillhör)? 😮

    Tonight, I weep.

    • Sofia says:

      True Lies är lite för idiotisk i både familje- och genusperspektivet. Die Hard 3 har för många slut och en pinsamt fjantig kvinnlig ”skurk”.

      I wanna make you weep some more 😉

    • Jojjenito says:

      Die Hard 3, är det den med Sam Jackson och Jeremy Irons? *googlar* Ja, det är det. Om jag har sett den så var det evigheter sen. Likadant med True Lies.

      Kan det vara så att dessa två filmer har mer av ett 80-tals-vibe och därför tilltalar… personer som gillar 80-talsfilmer. 😉 Jag vet att Sofia håller 90-talet som sitt favoritårtionde. Eller hur, Sofia?

      • Die Hard 3 var jag frälst i under uppväxten och klassade den just som något av perfekt inom sin subgenre. Gillade den faktiskt mer än första Die Hard. Intressant nog var även The Rock en sådan film då. En film jag tillsammans med DH3 ofta lekte vidare på tillsammans med kompisar, som barn. Inledningsmusiken ”Summer in the city” är för mig enbart kopplad till Die Hard 3, haha!

      • Pappan says:

        Njae, jag får inga större 80-talsvibbar av någon av dom faktiskt. Tycker dom är bra typexempel på 90-talsaction.

        • Sofia says:

          Jag är nog böjd att hålla med om det. Humorn i True Lies tangerar 80-talet men är lite råare och tuffare. DH3 är helt ok tills dess att den kommer till alla sluten — ettan och tvåan är bättre

  4. filmitch says:

    Jodå helt klart godkänd actionfilm blev lite sugen på att se om den.

  5. Mmm, den där heta, storstadssommarkänslan som Simpson/Bruckheimers filmer fångade tillsammans med Michael Bay… den älskade jag. Som även i Bad Boys bland annat. Älskar fortfarande, men har inte sett om dessa sedan barndomens dagar faktiskt. Kanske dags att gå i nostalgins fotspår snart…

  6. Pappan says:

    Vill gärna veta vilka actionrullar från 90-talet som Sofia och Jojje håller väldigt högt 🙂 The Matrix ser jag mer som en sci-fi…

    • filmitch says:

      Filmitch sticker in här med de actionfilmer jag gillar från decenniet: T2 och Matrix i genren SF/action, Jagad, The Last boyscout, The Rock, räknas True romance som action?,
      True Lies har sina stunder men är under sina stunder ganska så unken. Die hard 3 är helt ok men lite seg emellanåt.

    • Sofia says:

      DH2, Speed, T2, Total Recall, Con Air, Desperado, Long Kiss Tonight, Timecop, Universal Soldier. De två senare kvalar enbart in på JCVD-bonusen 🙂

    • Jojjenito says:

      Pappan: Det som ställer till det för mig är kanske att jag inte började konsumera film i nån större skala förrän under senare delen av 90-talet. Innan dess gick jag inte speciellt ofta på bio eller såg filmer på video, så jag har inte den nostalgiska kopplingen till vissa filmer.

      Några actionrullar jag gillar (överlapp med Sofia och Filmitch). The Long Kiss Goodnight, Con Air, T2 och Jagad.

Kommentera

