What Lies Beneath (2000)

Här kommer några korta tankar om skräckisen What Lies Beneath (Dolt under ytan) i form av en preblogg-text som skrevs i september 2005. Obs! Jag tyckte Harrison Ford var bra i The Force Awakens.

Harrison Ford och Michelle Pfeiffer spelar man och fru i denna Hitchcock-historia i modern tappning. Familjen har precis flyttat och Pfeiffer börjar se spöken i det nya huset och inbillar sig att grannfrun har blivit mördad.

Robert Zemeckis står bakom filmen och tidigare har han bl a har gjort Contact, en film som jag gillar skarpt. (Ja, jag gillar den t.o.m. så pass mycket att den hamnade på plats ett på min 1997-topplista.)

Länge tyckte jag detta var en fyra. Det är riktigt välgjort, spännande och smakfullt läskigt emellanåt. Pfeiffer överglänser vida den torre Ford (som aldrig varit nån favvo hos mig). Ford funkar dock i början när han inte gör så himla mycket. Mot slutet när han ska agera ut lite mer så träffar han inte alls rätt tycker jag. Jag tycker även filmen i sig blir lite förutsägbar och det hela mynnar ut i de vanliga twistarna som brukar förekomma i såna här thrillers. Synd på en så bra första timme och så bra skådespel från Pfeiffer. Men klart godkänt ska filmen givetvis ha.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to What Lies Beneath (2000)

  1. Minns att jag gick och såg denna på bio när det begav sig och gillade den helt klart. Har även sett om den ett par gånger och senast skrev jag så här.

    Håller med om att det är en Hitchcockig film där Pfeiffer övertygar. Ford får spela andrafiol, men tycker inte har gör bort sig. Snygg film för övrigt med ett elegant foto som passar filmens tema och skapar atmosfär.

  2. Tyckte mycket om denna film och gör det fortfarande, den är härligt krypande läskig så 🙂 Mysrysare på ett gott sätt 🙂 En femma för mig! https://fearnotthedark.se/2013/01/20/dolt-under-ytan/

    • Jojjenito says:

      Håller med, länge är det en riktigt bra mysrysare. Tyvärr tappade den lite mot slutet tyckte jag, vilket ju inte är helt ovanligt vad gäller skräckisar.

Kommentera

