Systrarna Brontë: Wuthering Heights (2011)

wuthering-heightsWuthering Heights är en roman av Emily Brontë (hennes enda) och gavs ut i december 1847 under pseudonymen Ellis Bell. Den har filmatiserats ett otal gånger fast jag har mig veterligen aldrig sett nån av dessa filmer.

Den här gången är det en av mina favoritregissörer, Andrea Arnold, som tagit sig an Wuthering Heights. Grundstoryn är densamma som i romanen. En skillnad är dock att den föräldralöse pojke som adopteras av familjen Earnshaw inte är romsk (?) utan svart och från Västindien.

Pappa Earnshaw hittade pojken i staden och beslutade sig för att ta hand om honom. ”It’s the christian thing to do”. Han får namnet Heathcliff och blir en del av familjen, som består av den nästan vuxna tonåringen Hindley och den yngre dottern Catherine. Hindley och Heathcliff hatar varandra. Heathcliff och Catherine blir vänner och spenderar dagarna tillsammans med att vandra omkring på de höglänta hedarna som omger den avsides belägna gården med namnet Wuthering Heights.

Sen dör pappa Earnshaw och Hindley tar över som herre i huset. Hindley låter Heathcliff stanna men behandlar honom som skit (han får bo bland djuren i uthuset). När sen Catherine börjar umgås med den rikare grannfamiljen Linton blir saker och ting komplicerade mellan henne och Heathcliff.

I det lilla introinlägget så skrev jag att när jag såg en av filmerna som skulle ingå i Brontë-temat första gången så avskydde jag den så pass mycket att det enda jag fick ur mig var ”Urk!”.

Den filmen var alltså Andrea Arnolds Wuthering Heights. Skulle jag gilla den bättre den här gången? Svaret är NEJ. Redan från början får jag känslan av att nån sprungit runt på en hed i dåligt väder med en mobilkamera och försökt fånga nåt poetiskt.

Inledningen av filmen gör att jag tolkar det som Heathcliffs historia. Det är han som är i fokus. Men vem är Heathcliff? Jag har ingen aning. Jag vet inte mer om honom i filmens sista minut jämfört med den första. Varför är Catherine intresserad av honom? Varför flirtar hon med honom? För att han är svart och exotisk? För att han är blyg och hon känner nån sorts makt? För att det inte finns några andra att flirta med? Oklart.

Om vi övergår till filmens visuella stil så finner jag den mest irriterande än nånting annat. De skakiga ofokuserade närbilderna gör mig galen. Det skakiga ofokuset gör inte att jag lever mig in i filmen. Tvärtom. Jag känner kameraarbetet när jag bara vill se filmen.

Jag tycker inte heller 4:3-formatet funkar nåt vidare. Det kändes mest tråkigt. I en film som Meek’s Cutoff passade det utmärkt eftersom det gav en klaustrofobisk känsla som matchade vad filmen ville berätta. Här får vi närbilder på skådisarnas ansikten, hela tiden, speciellt Heathcliff. Då måste man kunna visa mer känsla. Här: ett stenansikte som inte säger nåt.

Varför är bilden så mörk hela tiden? Jag ser ingenting, och jag ser ingen poäng med det heller. Men jag får väl försöka se storyn bakom de visuella irritationsmomenten. Fast det finns ingen story! Återigen, vem är Heathcliff, vad är hans grej? Jag känner ingen sympati med honom. Han surar, vill inte jobba på gården, springer iväg, blir bestraffad. Vad tror han? Det är väl klart att han måste jobba som alla andra.

Den här versionen av Wuthering Heights är outhärdligt tråkig. Jaha, där kryper en tordyvel. Det har jag lagt upp själv på Instagram. Ge mig en story med rejäla skådespelarinsatser, maffigt foto, en bra score, nånting! Det här är bara pretto på det dåliga sättet, nåt så oerhört.

Det enda positiva är att Catherines favoritfågel är tofsvipan och det kan nog vara min med. En snygg vadarfågel med tofs, breda fyrkantiga vingar och ett härligt karaktäristiskt pipande läte.

Jag skrev att Andrea Arnold är en av mina favoritregissörer. Det kanske är att ta i, då jag innan Wuthering Heights bara sett två av hennes filmer. De har å andra sidan fått riktigt höga betyg: Red Road 5/5 och Fish Tank 4/5.

Nu sjunker medelbetyget rejält för Arnold då jag inte kan dela ut nåt annat än en etta. Trots att det hade varit roligare att gilla filmen den här gången så känns ändå lite skönt att man kan lita på sig själv.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Vad tycker nu Sofia? Tycker hon filmen når några svindlande höjder? Kolla in här.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

11 Responses to Systrarna Brontë: Wuthering Heights (2011)

  1. Henke says:

    Golden Brick-vinnaren 2012? Hahaha. Quelle spectaculaire!

  2. Sofia says:

    Och här står du för dagens överraskning! 😀 Jag var bergsäker på att du skulle gilla den här minst lika mycket som jag, sannolikt mer.

    En del av din irritation som jag inte kände upplever jag möjligen kan bero på att jag kände mig mer hemma på historien och tycker mig ha fått en bild av de olika personernas bevekelsegrunder. Då blev det inte lika många frågetecken i det avseendet. När det gällde bildval och kameraarbete var jag ju helt med på tåget en bit men att det till slut blev för mycket.

    I boken är Heathcliffs ursprung något av ett mysterium och jag tyckte det var en smart uppdatering av berättelsen att göra honom av mer tydligt afrikanskt ursprung

    • Jojjenito says:

      Haha, kul att kunna överraska. 🙂

      Jag brukar ju alltid hävda att en bok är en bok och en film är en film. Filmen ska kunna stå egna ben bla bla osv. 😉 Fast när det gäller en så här pass känd bok så kanske ändå filmmakarna kan anta viss förkunskap hos tittarna. Det drabbade förkunskapslösa mig. 😉

      En sak som nog störde mig en hel del var just det där realistiska, smutsiga och leriga. Jag ville ju ha ett kostymdrama! 😉

  3. Fiffi says:

    Haha, bra text. Tack. Den här filmen tänker jag undvika.

  4. Carl says:

    Jag hade lika svårt för den här när jag såg den på SFF. Det är tydligt att filmen är gjord för en publik som kan berättelsen och kan ha glädje av en ny vinkel. Jag kan uppskatta sådan exkluderande elitism, fast det är surt att vara på fel sida.

    Fin observation om 4:3, även om jag tycker att det även förstörde Meek’s Cutoff. Fult format för film.

    • Jojjenito says:

      Haha, precis, om man är på rätt sida om exklusionen så är det plötsligt inte lika surt.

      Kan hålla, eller jag håller, med om att 4:3 inte är ett format för film. Men för mig funkade det i just Meek’s Cutoff, men det är ett undantag.

  5. Pingback: Wuthering Heights (2011) | Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

