Dawn of the Dead (2004)

dawn-of-the-deadUnder oktober månad kör Sofia på Rörliga bilder och tryckta ord ett härligt zombie-tema. Titta in där för en rejäl dos djuplodande texter om våra stapplande – och, ja, även springande – odöda vänner, zombierna. Med anledning av detta kommer här en gammal recension Zach Snyders remake Dawn of the Dead från 2004. Här hittar ni Sofias text. Min egen lilla text skrevs i juli 2004.

Sjuksköterskan Ana (Sarah Polly) vaknar en morgon i sitt fina hus bara för att finna att den trevliga villaförorten förvandlats till ett kaotiskt slagfält med galna zombier. Ana och några andra som inte blivit smittade flyr till ett stort köpcentrum där de kan klara sig ett tag. Som alla vet så är detta en remake på George A Romeros film från 1978.

Om man ska jämföra med originalet så är det här en mer normal Hollywoodfilm. Den har inte alls samma märkliga stämning som råder i Romeros film. Den påminner mer om 28 dagar senare t ex. Detta betyder inte att det är en dålig film. Den är välgjord och lyckas skapa en viss spänning och den är lite rolig ibland. Men medan Romeros original hade en bisarr stämning hela tiden så förekommer här bara en kort udda period då vi bl a får se huvudpersonerna leva vardagsliv i köpcentrumet (spela golf på hustaket bl a).

Remaken är mer actionfylld och zombierna springer dessutom (huvaligen) som rena sprinters. Inte riktigt zombiebeteende kanske. Ok, detta är bara observationer från min sida och det gör inte filmen sämre egentligen. Nå, som sagt, det är välgjord skräckaction, men med några jobbiga ”Hollywoodinslag” som sänker betyget lite. En skillnad jämfört med originalet är att här blir man bara zombie om man har blivit biten av en annan zombie. Jag har för mig att det i Romeros film räckte med att man dog helt enkelt. Då var det var nåt i luften som smittade. En stark trea blir betyget. Jag tyckte den var snygg också. Sen, det här med att det kommer något efter eftertexterna. Det gör det ju inte riktigt. I själva verket fortsätter filmen under hela eftertexterna.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Dawn of the Dead (2004)

  1. Henke skriver:

    Du kanske undrar hur jag ställer mig i ”konflikten” om långsamma kontra snabba zombiesar? Jo, då ska jag svara. För mig är ingen av de gamla Romero-filmerna nostalgiomsusade för mig och jag har aldrig lärt mig eller vuxit upp med långsamma zombiesar. Så för mig kvittar det om det är snabba eller ej. Däremot vill man ju ha så bra filmer som möjligt och om jag generaliserar tycker jag att de filmer jag sett med snabba slår filmer jag sett med långsamma; World War Z , Dawn of the dead (2004) och 28 days later är trots allt bättre än Romeros gamla trilogi.

    Gav denna bara en 3/5 men skulle nog kunna sträcka mig till 3,5 eller 4 efter en omtitt…

    http://fripp21.blogspot.se/2015/05/dawn-of-dead-2004.html

    • Jojjenito skriver:

      Jag har faktiskt kommit fram till att zombierna i just 28 dagar senare för mig inte ens är zombier. För mig är en zombie, en zombie från Night of the Living Dead, alltså en död som återuppstår till en stapplande människoätande långsam varelse.

      Snabba zombier (som i Dawn-remaken) känns för mig mer som generiska monster. Finns liksom inget speciellt med dem. Långsamma känns mer otäcka, ger en mer äcklig stämning. Så länge de inte är för många eller håller sig på avstånd är de harmlösa. Men du är ändå aldrig säker. Om du hamnar i ett hörn eller omringas går du en otäck död till mötes.

      Snabba zombier är liksom fööör farliga.

  2. Sofia skriver:

    Tack för en rejäl shout out! Spännande att zombiesarna engagerar så många fler än vampyrerna förra året🙂

    Jag kan nog tycka att 28 Days… känns mer originell i sitt upplägg men att de bägge inte allas innehåller Romeros märkliga stämning som du så riktigt nämner. Romeros film inleds ju med att de dödda reser sig ur sina gravar men sedan blir det ju bettgrejen som blir huvudsaken. Starten på det hela känns mer vag i remaken.

    • Jojjenito skriver:

      Själv är jag betydligt mer fascinerad av zombier än vampyrisar. Jag vet inte, men känns som att det finns fler varianter på zombiesizarisar än vampyrisar, lite mer frihet kanske. Kanske rådde även en viss vampyris-trötthet (Twilight…) då för ett år sen.

  3. Steffo skriver:

    Synnerligen bra skit detta!
    Att zombiesarna blivit sprinters har ju fått en helt ny dimension vad gäller spänningssekvenser. Friskt av Snyder detta! Men jag har inget emot Romeros rullar heller. En zombie är en zombie är en zombie är en zombie.😉

  4. filmitch skriver:

    Sakta eller snabba – beror på filmen. Jag gillar båda sorterna. Dagens film är dock den bästa zombierulle som hitintills gjorts följd av Train to Busan och Night of the living dead.

    • Jojjenito skriver:

      Jag har egentligen inget emot snabba zombier, men om jag får välja så blir det långsamma. Sen kan ju en film med långsamma zombier givetvis vara sämre än en film med snabba om den filmen som helhet är bättre.

      Train to Busan blir det en titt på under den kommande filmfestivalen!

      Night of the Living Dead är en klassiker. Gillar’n.

Kommentera

