Omtitt: Suspiria (1977)

suspiriaDet var över tio år sen jag såg Dario Argentos Suspiria och här hittar ni min gamla recension. Nu har jag sett den igen eftersom Fripps filmrevyer-Henke gärna ville ha sällskap när han skulle se den för första gången – och det är klart att jag inte tackar nej till att se Suspiria igen. För mig är nämligen Suspiria Argentos bästa film i konkurrens med Profondo Rosso. I bägge filmerna står Goblin (de italienska progrockarna) för den härliga musiken. Jag tycker musiken är bättre i Profondo Rosso. I Suspiria blev det lite för mycket upprepning även om det förstås är bra. Däremot är miljöerna, tapeterna, ljussättningen, stämningen och FÄRGERNA helt galna i Suspiria vilket lyfter filmen ett snäpp. Men lika bra som vid förra titten tyckte jag inte Suspiria var. Kanske bristen på vettig handling blev mer av ett problem den här gången, hur snygg den än nu är. Jag får lov att sänka betyget till en trea.

Betyg 2005:

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

Betyg 2016:

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

Här hittar ni Henkes recension av Suspiria. Vad tyckte han? Gult eller t.o.m. rött kort? Eller kanske grönt kort?

Jag måste ju givetvis bjuda på några bilder från filmen också och de kommer här!

 

suspiria3

suspiria2

suspiria1

suspiria5

suspiria7

suspiria4

suspiria6

 

Avslutningsvis en smårolig jämförelse mellan två posters. Ingmar Bergmans skräckis Vargtimmen och Argentos visuella fest Suspiria. Två ganska så olika regissörer men här fanns det likheter.

suspiria-poster vargtimmen-poster

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Omtitt: Suspiria (1977)

  1. Henke skriver:

    Kul med filmkväll! Tack för sällskapet.

    Filmen är mer cool än bra. Den lever på en tät stämning och sin estetik.

    Roligt att du hittade bild från scenen med tjejen vars hår smälte in i tapeten… 👍😃

    • Jojjenito skriver:

      Skönt att koppla av hjärnan i filmrummet efter en stressig arbetsdag.🙂

      Japp, mindes att du nämnde det där med håret och tapeten och att jag missat det själv. Sen såg jag den bilden och insåg att det var det du syftade på. Snyggt!

  2. Sofia skriver:

    Jag gillar Suspiria, men känner samtidigt att jag skulle behöva se ett par fler Argento för att göra en rättvis bedömning.

    • Jojjenito skriver:

      Går väl alldeles utmärkt att bedöma den som enskild film bara. Finns ingen text hos dig?

      • Sofia skriver:

        Som enskild film, absolut (även om en bra film kan tappa om man ser flera andra, liknande filmer som är mycket bättre) Tänkte mer i perspektivet ”Suspiria är min favorit-Argento”. Nope, ingen text, såg den PB (pre blogg)

Kommentera

