Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk (2015)

Trevligt folkJag gillar Filip & Fredrik. Jag tyckte t ex deras tv-serie High Chaparall var ganska så härlig. Nuförtiden har jag inte så bra koll på vad de sysslar med. Jag lyssnar exempelvis inte på deras podd. Förra året kom dokumentären med det långa namnet Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk. Den handlar om hur det bildas ett somaliskt bandylag i Borlänge och lagets resa till VM i Sibirien. Ja, det var väl en trevlig (ehe) dokumentär det här. Den känns som ett längre avsnitt av nån av Filip & Fredriks tv-serier. En fråga jag ställer mig är om det kanske inte handlar så mycket om integration för somalierna utan snarare om deras stolthet över att få representera sitt land. Fast de två aspekterna behöver ju inte ta ut varandra. Slutord: Lite viktig och ibland rörande.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk (2015)

  1. Sofia skriver:

    Jag tyckte filmen var ännu bättre, kanske för att jag i vanliga fall _inte_ gillar F&F. Men du har iofs din tre stjärnors-dokumentär-regel😉

    https://bilderord.wordpress.com/2015/04/01/trevligt-folk-2015/

  2. Fiffi skriver:

    Himla himla HIMLA bra film det här tycker jag. Att se den på bio var verkligen en upplevelse och en BRA sådan. Inget köttbank så långt örat nådde, bara fullsatt, tårar och applåder.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, inget köttbank låter ju bra.🙂 Helt ok film men jag blev inte så berörd som jag trodde jag skulle bli.

      Ja, men du ser, plötsligt kommer en sån där bioupplevelse som kanske gör att det i slutändan ändå är värt att gå på bio.

Kommentera

