The Filmitch Mellanöstern Challenge: Zero Dark Thirty (2012)

Zero Dark ThirtySista filmen ut bland de tre jag valde för det här lilla ”terrorister i Mellanöstern”-temat är en som jag direkt visste måste vara med. Dels för att Filmitch inte hade sett den förstås, men främst för att det är en riktigt bra film. När jag nu läser igenom min recension så drar jag direkt paralleller till en film som Spotlight som jag också gillar väldigt mycket. Bägge filmerna skildrar det envisa gnetandet som krävs för att nå fram till ett mål. I fallet Zero Dark Thirty handlar det förstås om att fånga in Usama bin Ladin. Förutom det envisa gnetandet får vi även en olidligt spännande sluträd.

Klicka på länken nedan för att komma till min recension.

Zero Dark Thirty

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_halvsep

Vad tycker då Filmitch om Zero Dark Thirty? Är det nu han sparkar bakut? Här hittar du svaret.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to The Filmitch Mellanöstern Challenge: Zero Dark Thirty (2012)

  1. Henke skriver:

    Fantastiskt val för tredje och sista filmen. Om han inte gillar denna film så vet jag inte vad man kan göra. Det kan inte ha varit ditt fel i alla fall, för du försökte hitta bra filmer åt karln. Jag tror dock han kommer gilla den. Den är som du skriver är det en riktigt bra film, en ”film-film” som vi säger, men man vet aldrig…

    • Jojjenito skriver:

      Det var den första filmen jag tänkte på, och tillsammans med Paradise Now var det en perfekt kombo tyckte jag.

      Nej, man vet aldrig.😉

  2. filmitch skriver:

    Nej man vet aldrig. Vilken tur Henke att du inte spelade på Bettson😉 Förvånansvärt tråkig film och det beror inte på att jag ogillar procedurfilmer – Spotlight var bra.

    • Henke skriver:

      Jasså, inte det? Damn. Jag är konfunderad. Kan det vara på grund av det där med den grumliga sanningen? För att filmen berör verkliga ting och du gillar inte att du inte exakt vet vad som är fakta och vad som är fiktion? Filmen startade i alla fall intressanta diskussioner tycker jag, och helt utan att skriva tittaren på näsan (enligt mig). Är det ok att använda vilka medel som helst för att få fram information från fångar, dvs tortyr… Samt vilket värde har det man fått fram genom tortyren…

  3. filmitch skriver:

    Nej den var kort och gott bara tråkig – det där med tortyren behandlade jag lite i mitt inlägg då oavsett om Usama infångats eller inte så har han lyckats över all förväntan med sina terrordåd. Folk lever i ständig fruktan och man har som sagt urholkat och lämnat de demokratiska idealen bakom sig. Inte så mycket att diskutera då det är en realitet.

Kommentera

