Apocalypto (2006)

ApocalyptoRörliga bilder och tryckta ord-Sofia skrev för ett tag sen om Mel Gibsons djungelspringarrulle Apocalypto. Eftersom jag just nu är i Alperna för en veckas skidäventyr så passar jag på att gräva fram en recension från ett gammalt nätforum som jag var aktiv på innan jag startade bloggen.

Ok, här kommer en ”recension” bestående av icke-redigerade tankar som jag skrev ner direkt efter att jag sett Apocalypto.

Jag vet inte, men Mel Gibson verkar inte ha riktigt ha alla kort i leken, alla hästar i stallet. Apocalypto är överdriven, bara för mycket. Allt är överdrivet: skådisarna överspelar, historien är så svart och vit den kan vara. Av någon anledning får mayaindianernas ledare i Centralamerika för sig att offra folk på löpande band. De skickar ut dödspatruller i djungeln, tillfångatar vår hjälte som lyckas fly och som sen springer, springer, springer, springer. Jaguartass framställs som en sorts Jesus, han är god, de andra är onda. Hans fru har inte mycket att göra förutom att vänta i en grop.

Scenografin/kostymerna/scenerierna är fantastiska, främst då i scenerna kring maya-staden.

Av någon märklig anledning har karaktärerna fått engelska namn i den svenska översättningen, typ Jaguar Paw, osv.

Spoiler När barnet föds i vattnet blev det för mycket, om det inte redan var det. Spoiler slut

Alltid roligt med filmer som utspelar sig där man själv har varit, i det här fallet på Yucatán-halvön i Mexiko.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Apocalypto (2006)

  1. Sofia skriver:

    Tack för ping och tack för att du grävde fram den här. Jag kan tänka mig att den blir väl överdriven om man inte är riktigt beredd på vad som komma skall. I det här fallet tror jag att det kan vara en fördel att ha sett den inte helt ospoilad…

    • Jojjenito skriver:

      Det finns grävande journalistik och så finns det grävande bloggning.😉

      Oförberedd eller ej, njae, för mig blev det för mycket av det ”goda”.

  2. Henke skriver:

    Jag var väl förberedd och såg den med en värd som gillade den skarpt och det blev en bra filmupplevelse. Jag gav den till och med en svettig 4/5. Men jag kan erkänna att den svalnat betänkligt i mitt huvud sedan den sågs. Så den har ramlat ner till det mer rimliga betyget 3/5. Mycket snygga miljöer…

    Min revy:
    http://fripp21.blogspot.se/2010/11/apocalypto-2006.html

  3. filmitch skriver:

    Har iofs sett den en gång ung när den kom och mitt minne av upplevelsen är positivt. Gillar Mad Mels lite svulstiga stil – Braveheart är nog den av hans filmer jag har svårast för.

Kommentera

