Februari inleds med en Alicia Vikander-vecka!

AliciaFörsta gången jag var nere på Malmö Filmdagar såg jag den svenska filmen Hotell. Jag visste egentligen ingenting om filmen förutom att Lisa Langseth hade regisserat och att Alicia Vikander spelade en av huvudrollerna precis som i Langseths förra film Till det som är vackert (som jag inte hade sett då). Det visade sig att Hotell var en pärla som balanserade det svartaste drama med udda humor på ett underbart sätt.

Innan Hotell-titten där nere i Malmö var jag inte speciellt sugen på att se Till det som är vackert. Den kändes pretto, titeln kändes pretto. Pretto på det dåliga sättet alltså. Jag har ju nämligen erkänt att jag kan gilla filmer som upplevs som pretto. För mig kan pretto var nåt bra, mer som en genrebeteckning. Filmer som får en att fundera. Filmer med djup. Till det som är vackert kändes mest tråkig.

Vilken tur då att jag gillade Hotell, och att jag förra året gillade Ex Machina ännu mer, blev besatt av Alicia Vikander, och därför inleder februari genom att köra igång en hel vecka med Vikander i fokus. Se det som en hyllning till det som är vackert.😉

Jag kommer att skriva om sju av Alicias filmer från de senaste åren som jag inte har sett tidigare, och kanske om ytterligare en som har premiär på fredag. Sen tidigare har jag på bloggen redan skrivit om fyra av hennes filmer, förutom Hotell och Ex Machina även Seventh Son och The Man from U.N.C.L.E..

Jag har skapat en tema-sida som kommer uppdateras efterhand och där kan man hitta alla Alicias filmer som jag skrivit om med betyg och länkar till mina texter.

Första recensionen kommer upp imorgon. Håll till godo!🙂

 

Ava

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Februari inleds med en Alicia Vikander-vecka!

  1. Henke skriver:

    Äntligen! Ska bli kul att följa.

  2. Sofia skriver:

    Låter som upptakten till en seriös crush-varning🙂

  3. Fiffi skriver:

    Härligt tema!!🙂

Kommentera

