Banlieue 13 (2004)

Banlieue 13Rackarns. Jag såg Banlieue 13 i höstas men nu när jag skriva om den så har jag slarvat bort mina anteckningar om den. Då blir det till att tänka till alltså. Jag hade haft den på ska-se-listan ett bra tag. Det är en fransk dystopi-sf med inslag av parkour. Det kan ju knappt bli bättre förutsättningar. Det som oroade mig lite var kanske hur parkour-utövarna skulle funka som skådisar. Det visade sig att jag inte behövde oroa mig så mycket. Det är nämligen action från början till slut. Den påminner lite om Ong-bak där man bara kunde luta sig tillbaks och njuta av cirkuskonsterna. I Banlieue 13 finns förstås en historia men den finns mest där för att visa upp parkour-konsterna. Filmen är snyggt gjort med intensiv action och coola miljöer. Rekommenderas!

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Banlieue 13 (2004)

  1. filmitch skriver:

    Helt ok film vad jag minns det var länge sedan jag såg den. Om jag inte missminner mig tappade den lite mot slutet. Det finns en uppföljare som jag också sett – har helt glömt bort filmen så den måste ha varit mellanmjölks ok.

  2. Sofia skriver:

    Låter lovande, jag har varit lite småsugen på den här sedan jag såg trailern när det begav sig.

Kommentera

