Film- och bloggåret 2015

Ex MachinaOj, är 2015 redan slut?! Därmed är det dags för en årskrönika i miniformat. Det blir en snabb sammanfattning av mitt eget film- och bloggår. Det är inte på långa vägar heltäckande och när det gäller filmer så är det inte bara 2015-filmer utan det handlar om allt jag sett i år oavsett tillverkningsår. Min årsbästalista för 2015 års filmer kommer senare, någon gång under vårvintern skulle jag tro, då jag som vanligt känner att jag har en hel del att se ikapp för att kunna klämma fram en lista. Vissa galningar postar ju sina årsbästalistor redan nu…

 

Bästa filmen jag sett i år:
Jag har delat ut högsta betyg till endast en film: Ex Machina SOM INTE GICK UPP PÅ BIO. Gargagagahahhagah. Årets hjärnsläpp av UIP och SF.

Sämsta filmen jag sett i år:
Ganska hård konkurrens i den här kategorin men under Monsters of Film-festivalen i höstas såg jag en galet dålig film som hette Hellmouth. Den tar priset framför näsan på bl a Taken 2, Ursäkta, vad är klockan?, Jupiter Ascending, Ett päron till farsa, Det vita folket, The Amazing Spider-Man 2, German Angst, Gangnam Blues och Lockout.

Kylo RenÅrets bästa bioupplevelser:
Ja, det måste nog bli Star Wars: The Force Awakens i LieMAX-salongen på Filmstaden Scandinavia. Plus att jag hade ruskigt roligt under visningen av Fast & Furious 7 på Saga.

Årets värsta bioupplevelser:
Åh, jag hade förträngt det men om jag tänker efter så blir det givetvis The Babadook på Bio Rios vansinnigt feltänkta biobar Salong 4. En annan dålig upplevelse var att jag under några minuter blev åksjuk pga för högt och gällt ljud under visningen av Spectre på Filmstaden Scandinavia. Som tur var så var ljudet perfekt under Star Wars-visningen. Ytterligare ett bottennapp var förstås filmspanarvisningen av Sagan om prinsessan Kaguya. Den hade det mesta av det värsta.

Årets besvikelser:
Inherent Vice (även solen har fläckar), Jupiter Ascending (jag hoppades på syskonen W trots svidande kritik) och Jag är Ingrid (med så mycket material borde det gått att göra nåt mindre sövande).

ant-manÅrets överraskningar:
Ant-Man (bästa MCU-filmen efter Captain America: The Winter Soldier) och Inside Out (min första Pixar-film!).

Årets möte:
Det med författaren (eller skriver man fortfarande författarinnan?) Sara Bergmark Elfgren i samband med att filmspanarna kollade in Cirkeln. Det var riktigt intressant att få höra om hur det går till bakom kulisserna i filmbranschen…

Årets skummaste film: Utan konkurrens Evolution.

Bästa filmen jag såg på Stockholm Filmfestival: The Lobster.

Sämsta filmen jag såg på Stockholm Filmfestival: Gangnam Blues.

Finska film: Big Game.

Norska film: 1001 gram.

Argentinska film: Wild Tales.

Mest deprimerande film: Det vita folket.

Svenska festivalhajpfilm som föll platt: Det vita folket.

Svenska festivalhajpfilm som inte föll platt: Tjuvheder och Min lilla syster.

decadesBloggprojekt som avslutades:
Fripps filmrevyer och Movies – Noir gick i mål med sitt mastodontprojekt Decennier där årtiondena dammsögs efter missade guldkorn. Jag bidrog som vicesheriff varje fredag då alla tre (och ibland fler) skrev om samma film. För min del var det nog roligast att kolla på de gamla Disney-filmerna Robin Hood, Lady och Lufsen och framförallt Dumbo! En annan upptäckt var att jag INTE gillade den gamla stumfilmsklassikern La Passion de Jeanne d’Arc. Däremot lät jag mig underhållas av två män som åt middag och pratade i My Dinner with Andre vilket en del andra inte gjorde. Här hittar ni min sammanfattning av spektaklet.

Filmserie som jag kollat in:
Johan Falk (alla 20 filmer!). Amen vafan! Recensioner kommer nästa år.

Skådis som jag blivit besatt av:
Inte svårt att gissa. Alicia Vikander. Jag har betat av alla filmer hon varit med i och recensioner av dessa kommer under nästa år.

FrimanSvensk tv-serie som jag upptäckt:
Fröken Frimans krig – Som alltså handlar om den svenska klass- och kvinnokampen i början av 1900-talet. Huh?! Ja, visst eller hur! Men faktum är att det en härlig serie som är rolig, lärorik, tänkvärd och spännande. Den puttrar på i ett mycket trevligt tempo utan att liksom ta i för mycket. Jag gillar skådisarna. Sissela Kyle, Maria Kulle och Lena T Hansson är grymma och roliga. Och så har vi Allan Svensson som kvinnornas främste motståndare och hans fru Ulla Skoog som hjärnan bakom mankulissen. Det finns två säsonger med tre avsnitt i varje säsong och serien går att se på SVT Play.

Ett urval av andra tv-serier som jag kollat in:
Bron säsong 3 – Förstås. Saga Norén, länskrim Malmö, ftw.
The Walking Dead säsong 5 och säsong 6 – Japp, perfekt att kolla in zombier efter jobbet på kvällen. Jag gillar samspelet mellan personerna och hur dynamiken ändras.
MasterChef – Lite olika varianter av de brittiska och australiensiska programmen där kocken Marcus Wareings blick är inte att leka med. Jag får bra matlagningsinspiration.
Star Trek: Enterprise – Kanske den svagaste av alla Star Trek-serier men ändå sevärd. Jag ogillar vinjetten grovt. Kaptenen är träig och jag saknar givetvis Jean-Luc. Nu återstår bara den animerade serien och så har jag sett alla Star Trek-serier och -filmer, och inspirerad av Roger Wilson kommer jag nog kryssa den också.
Jordskott – Bättre än sitt rykte och jag älskar att man använder gammal svensk folktro som inspiration.
Allt för Sverige – Njaaee, en ganska svag säsong med mycket krokodiltårar. Det känns som vi sett det mesta förr vid det här laget.
Jills veranda – Njaaee, en ganska svag säsong där det tände aldrig riktigt till. Det kändes ofta stelt mellan Jill och gästen. Avsnitten med Adam Baptiste och Joel Alme var dock riktigt bra.
Kobra – Alltid. Men det nya formatet med två programledare som ska prata med varandra känns lite krystat. Inslagen lika bra som vanligt dock.
Hitlåtens historia – Riktigt intressant om hur sex hitlåtar kommit till.

Årets fem mest lästa blogginlägg:
10 i topp: Filmer 2014, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, 10 i topp: Filmer 2013, The Hobbit: The Desolation of Smaug och Midvinterduell (alltid denna Midvinterduell).

 

graffititomten

Och därmed önskar jag och graffititomten Gott Nytt År!🙂

 

Caleb: ”You tore up her picture.”
Nathan: ”I’m gonna tear up the fuckin’ dance floor, dude. Check it out.”

dance1

dance2

dance4

dance3

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Film- och bloggåret 2015

  1. Henke skriver:

    Gott nytt år på dig Jojjenito.

    Ett brokigt och mångfacetterat filmår, men du vet vem du ska bjuda med på bion för att få chans på bästa filmupplevelse… Andra året i rad! 😉

  2. Fiffi skriver:

    Gott Nytt År!!
    Jag ser jättemycket fram emot dina Johan Falk-recensioner ☺️

  3. Sofia skriver:

    Kul med din svenska TV-serie-upptäckt och vad skönt att Jupiter Ascending inte blev årets ALLRA sämsta film i alla fall…

    Gott nytt år!

  4. filmitch skriver:

    God fortsättning.
    Och visst är Ex machina tillsammans med Mad Max årets bästa filmer. Tackar för en skön avslutningsdans på året och inlägget😀

    • Jojjenito skriver:

      Tack detsamma och varsågod.🙂

      När det gäller Mad Max så skulle jag bestämt behöva se om den för även om jag gillar den så är det bara en 3,5/5 för mig.

  5. Magnus skriver:

    Uppfriskande summering – och jag håller med i mångt och mycket. The Force Awakens var en klar överraskning på bio, bättre än väntat, och Ant-Man lyckades också överraska!

  6. Steffo skriver:

    God fortsättning på 2016!
    Nu är det slut på ledigheter och tillbaka på jobbet igen. Och tid att gå igenom bloggarna….typ.😉

    KUL att du också kör sammanfattning på filmer du SETT under 2015…och väntar lite med FILMÅRET 2015. Precis min grej!

    Dessutom lite extrakul att du också gillade Ant Man.
    VIsst var det en ganska oväntad överraskning..?🙂

    • Jojjenito skriver:

      Tack detsamma!🙂

      Ja, att släppa nån årsbästalista nu, det känns som rena galenskaparna. Iofs så skulle man väl kunna släppa en första version och sen uppdatera den när man känner sig redo.

      Myrfilmen överraskade mig positivt. Kändes fräscht med en Marvel-film mer åt komedihållet (även om det förstås förekommer humor även i tidigare filmer).

Kommentera

