#MoF15: The Dead Lands (2014)

The Dead LandsMonsters of FilmMen titta! Monsters of Film och SF Anytime bjuder på en nyzeeländsk Apocalypto (fast bättre). Dessutom var The Dead Lands Nya Zeelands bidrag till bästa icke-engelskspråkiga film vid senaste Oscarsgalan.

Två maoriska stammar har länge legat i strid med varandra men nu råder dock en skör fred. När Hongi, den unge sonen till en av hövdingarna, blir oskyldigt anklagad för att ha skändat den andra stammens begravningsplats är freden bruten. I princip alla medlemmar i Hongis stam dödas. Hongi är nu ensam kvar och ger sig av efter de som utfört massakern, besatt av hämnd. För att ha en chans att överleva tar han hjälp av en mystisk krigare från det förbjudna området kallat De döda landen.

Om jag säger Apocalypto, Den siste mohikanen, Kampen om elden, Grottbjörnens folk och Predator så har ni en rätt bra beskrivning av The Dead Lands. Det är en klassisk hämndhistoria där en ung, oerfaren pojke tränas upp av en luttrad krigare. Lite som Luke och Yoda i Star Wars.

Det är väldigt mycket prat om och med stamfäder. Hur pratar man med sina stamfäder? Ja, antingen träffar man dem i sömnen eller så kan man käka lite magiska svampar.

Gaaaaaaah

Den mystiska krigaren i De döda landen har givetvis sin egen tragiska historia och när han till slut berättar den så får jag vibbar av Shakespeare och Kurosawa. Visst, filmen har inte samma tyngd som säg Blodets tron men vibbar är vibbar.

The Dead Lands är snygg och utspelas till största delen i den nyzeeländska djungeln. Snygga naturmiljöer med andra ord. Vi får även en hel del schyssta och delvis brutala fajter, och givetvis uppvisningar i krigsdansen Haka. Många grimaser och uträckta tungor blir det.

En av fajtingscenerna äger rum under natten i ett snyggt silvrigt månsken och här var faktiskt den ena motståndaren en kvinna vilket var undantaget som bekräftade regeln. Det är nämligen mycket macho i The Dead Lands. Det stönas, vrålas, grymtas, hotas, stirras och slåss så det står härliga till.

Kul också med den synthiga musiken. Inga gamla benflöjter här inte.

Slutligen konstaterar jag att det är alltid kul att höra språk man inte hör så ofta. Här handlar det förstås om maoriska och jag tycker det har vissa likheter med japanska!

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to #MoF15: The Dead Lands (2014)

  1. Henke skriver:

    Bättre än Apocalypto? Hmmmm.

    Kul att läsa din text om filmen. Vad blir det next? Mexikansk antologi?🙂

    • Jojjenito skriver:

      Ja, bättre än Apocalypto. Vad menar du med Hmmmm? Att det inte är nån speciell bedrift att vara bättre än Apocalypto eller att du inte tror att den är bättre än Apocalypto?

      Roligt att du tyckte det var kul att läsa texten. Nästa film har jag redan sett och det blev faktiskt en tidsreseromans. Kommer förhoppningsvis en text om den imorgon. Nästa film blir dock en syskonrulle… Men efter det kanske det blir en tysk antologi. Mexaren innehöll fem historier vilket känns lite väl mycket. Tysken bara tre. Fast å andra sidan så gillade jag argentinska Relatos salvajes som ju innehöll hela sex stories. Vet att du inte är så förtjust antologier.

  2. Henke skriver:

    Menade inget speciellt. Hmmmmm = Jasså, där ser man.

    Har sett klart mitt val till syskon-temat. Nu gäller det bara att lista ut vad jag vill skriva om den filmen…🙂

    • Jojjenito skriver:

      Aha, ok. Fast ”jasså, där ser man” antyder ju ändå en viss förvåning. Grejen är att jag läste igenom min gamla recension av Apocalypto och såg att jag inte alls gillade den, så jag kände att jag behövde lägga till att The Dead Land var bättre än Gibsons djungelspring.

      Ska bli intressant att se vad du skriver om atlasmolnet…🙂

  3. filmitch skriver:

    Har precis sett Tysk antologin och den var…….annorlunda. mexicanaren ska jag kolla in då jag gillar antologifilmer och denna tackar jag för tipset.

    • Jojjenito skriver:

      Det blir nog den tyska för mig som nästa film. Har förstått att de finns tillgängliga fram till 8 november så man har ju möjlighet att se filmerna ett tag till. Så var det inte förut. Då försvann de samma dag som festivalen tog slut. Förbättring!

Kommentera

