Carriers (2009)

CarriersJag blev tipsad om Carriers av min filmbloggarvän Filmitch. Det skulle vara en film i stil med Stake Land, dvs en sorts indiepostapokalypsrulle (och jag hoppades även på lite övergivna white trash-miljöer) och en sån film ville jag givetvis se. Så mellan några av av alla Johan Falk-filmer jag har sett på sistone så kollade jag in Carriers. Den är skriven och regisserad av bröderna Pastor som även ligger bakom Los últimos días som jag skrivit om tidigare.

Efter ett klassiskt inledningsgrepp med super 8-hemmavideofilm från lyckligare tider så kastas vi direkt in i handlingen. Vi befinner oss i en bil tillsammans med bröderna Brian (Chris Pine) och Danny (Lou Taylor Pucci), Brians flickvän Bobby (Piper Perabo) och Dannys skolkompis Kate (Emily VanCamp). De är på väg bort från en smitta som spridit sig världen över. Planen är att ta sig till ett ensligt beläget strandmotell för att där vänta ut viruset.

I Carriers har bröder Pastor bitvis fått till riktigt bra miljöer. Inledningen ute på en öde ökenlandsväg för tankarna till The Walking Dead och det är ju inte fel alls. Ja, det är bitvis ganska stark TWD-känsla över filmen. Skillnaden är att vi inte har några walkers här, bara smittade människor som hostar blod.

Vad är folk villiga att göra för att överleva? Hur förändras vi i såna här situationer? Eller vi kanske inte alls förändras? Det kanske är en naturlig del av oss som i vanliga fall är dold och i vila?

Ja, det finns en del intressanta frågor, och så snygga miljöer på det. Det borde bli högt betyg till filmen kan man ju tro. Det är bara ett problem. Carriers innehåller nämligen några av de mest idiotiska och irriterande rollfigurerna nånsin. Jag vet inte vem som är värst av Chris Pine eller Piper Perabo. Det är hugget som stucket. De beter sig som idioter i princip hela tiden. Piper Perabo kanske är värst. Precis som Movies – Noir brukar skriva så önskade jag att hon skulle dö så fort som möjligt. Det gällde även Pine.

Visst, ibland vill filmen på ett crazy sätt visa hur man nu när allt gått åt pipsvängen kan göra lita som man vill och bejaka sin anarkistiska sida eftersom det inte finns nån som säger ajabaja. Höhö, vad crazy det är att skjuta sönder fönster med golfbollar på den övergivna golfklubben. Men det blir bara meningslöst och fånigt.

Pine och Piper är alltså jubelidioter och det väljer filmen att balansera upp genom att göra Danny och Kate till Josef och Maria. Det var bara Jesusbarnet som saknades.

betyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tombetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Carriers (2009)

  1. Fiffi skriver:

    Jag hade liiite mer tålamod med karaktärerna än du😉

    http://www.fiffisfilmtajm.se/carriers/

  2. Henke skriver:

    Du jämför med TWD angående miljöerna och då blir jag nyfiken. Problemet med TWD var ju dess karaktärer och där verkar denna inte direkt höja sig över mängden heller, snarare tvärt om. Piper Perabo är ju annars bra kan jag tycka.

    Men ändå, ett ”kanske” på denna… om andan faller mig på.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag gillar ju karaktärerna i TWD eller tycker åtminstone de flesta är ganska intressanta. Här: not so much. Men det är inte nån tung film att kolla. Funkar som tidsfördriv.

  3. Sofia skriver:

    Då återstår bara den stora frågan: Om jesusbarnet funnits på plats — hade han löst problemet med smittan då?😉

  4. filmitch skriver:

    Hm var ett bra tag sedan jag såg den och vad jag minns så fann jag inte att några karaktärer var ”jobbiga” men å andra sidan finns det olika saker man irriterar sig på här i livet😉

Kommentera

