The Gift (2015)

The GiftI The Gift spelar Jason Bateman och Rebecca Hall ett par som flyttar till Los Angeles efter att Bateman fått nytt jobb där. De är till synes lyckliga men under ytan bubblar händelser i det förflutna, och då pratar vi både i närtid och längre tillbaka i tiden. Väl på plats i L.A. träffar de på en gammal klasskompis (Joel Edgerton) till Bateman. Det uppstår en något obekväm stämning när Edgerton bjuder in sig själv till parets hem och dessutom börjar ge dem presenter.

Jaha, vad ska man säga om det här då? Ja, jag kan väl börja med att konstatera att det är en helt ok thriller, varken mer eller mindre. En typisk film att se hemma i soffan en söndagkväll som avslutning på helgen. Fast The Gift har ändå nåt lite mer än en vanlig thriller. Mina sympatier till de olika huvudpersoner skiftar nämligen en hel del under filmens gång. Jag ska inte spoila nåt men mot slutet så kommer det en del twistar som gjorde att filmen kändes lite fräschare än standardthrillern.

En intressant detalj är att Joel Edgerton inte bara gör rollen som den ”udda” kompisen från förr utan han ligger bakom både regi och manus. När en skådis väljer att regissera en film har jag fått för mig att det ofta brukar handla om s.k. passion projects och ”viktiga” filmer, typiskt i stil med Russell Crowes The Water Diviner. Edgerton har satsat på att göra en thriller, rakt upp och ner, vilket känns skönt. Man slipper ju definitivt prettovibbar i alla fall.

När det gäller Edgerton så kan jag faktiskt inte påminna mig att jag har sett honom i nån film alls, även om jag säkert har jag gjort det.

*kollar upp på Filmtipset vilka filmer jag har sett med den gode Joel*

Jaha, jag har sett honom i King Arthur (usel film), The Great Gatsby (halvbra film) och Zero Dark Thirty (grymt bra film). Hmm, ja, jag minns nog en skäggig militär i ZD30 som liknade Edgerton.

I The Gift är Edgerton riktigt bra på att spela en sån där person som du inte vill få på halsen. En person som du går omvägar på stan för att undvika att träffa.

Slutligen var det kul att Wendell Pierce (Bunk från The Wire, yay!) dök upp som polis. Tyvärr var han med för lite för min smak. Varför ta en så cool skådis om det bara handlade om två minuter? Nåja.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

Malmö Filmdagar 2015 smallThe Gift har premiär imorgon fredag och jag såg den under Malmö Filmdagar tillsammans med några av filmspanarna och här under kommer det dyka upp länkar till deras recensioner när de finns tillgängliga.

Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

5 Responses to The Gift (2015)

  1. Henke skriver:

    Ja just det! det var ju Los Angeles det utspelades i, inte San Fransisco. Jag måste genast uppdatera min egen text

    Jag håller med om att detta var en rejäl thriller rakt upp och ner, utan prettovibbar. Och det är väldigt positivt. Jag hade först betyget 3 i mitt huvud, men nu när jag skulle skriva texten om filmen (flera veckor efter jag såg den) kunde jag knappt komma ihåg vad som hände. Så jag kan knappast säga att den gungade min värld… Nej, ”helt ok” är i min bok betyg 2/5.

    • Jojjenito skriver:

      Jag kollade på Wikipedia var filmen utspelades för säkerhets skull.😉

      Jag är nog fortfarande lite kvar i att ”helt ok” ändå är 3/5 även om jag har blivit lite hårdare i min bedömning.

  2. Pingback: The Gift (2015) | Rörliga bilder och tryckta ord

  3. Sofia skriver:

    Jag blev nästan lite fascinerad över i hur många filmer man har missat den gode Joel — är han lika anonym som Gordon månne?😉 En bra thriller är aldrig att förakta, tycker han håller det enkelt och förhållandevis smart genom filmens gång.

    • Jojjenito skriver:

      Han verkar vara en ganska anonym skådis, ja. Om nån hade bett mig att peka ut Joel i en lineup innan jag såg The Gift hade jag inte haft en aning.

Kommentera

