Big Game (2014)

Big Game

En finsk film som spänner bågen

På Malmö Filmdagar för ett år sen visades en trailer för en finsk film som hette Big Game. Samuel L. Jackson (!) spelade amerikansk president vars flygplan blir attackerat av terrorister över Finland. Presidenten skjuter ut sig i en nödkapsel och landar i den finländska ödemarken. Hans enda hjälp visar sig vara en finsk 13-årig snorunge som är ute på ett sorts mandomsprovsuppdrag. Ja, jag måste säga att jag gillade trailern och dess kaxighet. Frågan var nu om filmen skulle leva upp till trailern? Ja, nästan, är svaret. Jag har aldrig tråkigt. Däremot känns det att det här är en film med ganska låg budget. Man har ett koncept som man kör stenhårt på. Sam Jackson levererar. Vi får ett mysigt samspel à la buddyfilm mellan Sam och Onni Tommila som spelar ”snorungen”. 3/5 och då kanske jag är snäll.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Big Game (2014)

  1. Henke skriver:

    Jag blev också nyfiken på filmen när jag såg trailern vevas. Hade nästan glömt den dock. tack för påminnelsen!

  2. Steffo skriver:

    Gött! Kul att du smågillade denna klyschiga röjare som väl skojar ordentligt med den gamla 80-talsactiongenren lite…?😉

    • Jojjenito skriver:

      Japp, visst gör den det. Skojar alltså. Jag hade roligt.🙂

      Kul också var att biosalongen var fylld med finsktalande pappor som gick med sina söner. Gulligt.

Kommentera

