The Hobbit: The Battle of the Five Armies (2014)

The Hobbit 3Det får bli en lite kortare recension av The Hobbit: The Battle of the Five Armies, den sista filmen i Peter Jacksons Hobbit-trilogi. Den första delen var inte speciellt bra men det var först efter den andra filmen som mitt intresse sjönk rejält. I slutändan så är detta en ganska trött upprepning av Sagan om ringen-filmerna med mer cgi och färre riktiga miljöer.

Det finns en scen där Legolas springer på en bro som håller på att rasa och det blir bara ospännande cgi. Jämför t ex med en scen ur Furious 7 där Paul Walker springer på en buss som håller på att falla utför ett stup. Oj, så intensivt spännande det var där. Här känns insatserna alltid obefintliga. Men…

… jag gillar ju sagor och fantasy så därför blir inte The Battle of the Five Armies ett bottennapp för mig. Thorin Ekenskölds (chefsdvärgen alltså) galenskap – draksjukan – var relativt intressant. Jag gillar också det faktum att alver och dvärgar verkligen avskyr varandra här. Det ger relationen mellan Legolas och Gimli i Sagan om ringen-filmerna mer djup. Samtidigt finns det nåt fånigt med dvärgar. Det är t ex enbart löjligt att Thorin ska ha skuggan av en chans mot superalbinoorken Azog Smutsaren.

Under slutstriden satt jag och väntade på den femte armén. När skulle den komma? Jag fick bara ihop fyra. Eller blev det fem stycken eftersom det förekom två ork-arméer? Alver, dvärgar, människor och så två orkhärar? Eller var det djuren, örnarna (alltid dessa örnar) och Beorn som var den femte? Apropå Beorn så fick vår svenske hjälte Mikael Persbrandt i avslutningen vara med i typ två sekunder och då bara som en cgi-björn. LOL.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to The Hobbit: The Battle of the Five Armies (2014)

  1. filmitch skriver:

    Jo du Micke P:s medverkan motsvarade verkligen alla spaltmeter han fick i tidningarna😉
    Knappt ok film men jag är rejält trött på både Jackson och Midgård vid det här laget.
    Den 5:e armén är den andra orcharmén

  2. Henke skriver:

    Tyvärr nådde jag full mättnadsgrad av Midgård på film redan före denna film. Att sedan stora delar av filmen bestod i ett slag som inte målades på ett bra sätt gjorde att filmen föll helt pladask för mig. Jag kände ingenting för någon i filmen. Betyg 1/5.

    för mer av mina tankar om filmen:
    http://fripp21.blogspot.se/2014/12/the-hobbit-battle-of-five-armies-2014.html

  3. Sofia skriver:

    Mja, jag hade nog också hunnit tröttna lite på det mesta i den här serien, men jag håller helt med dig om att Thorin utkristalliserades som den klart intressantaste rollen. Tror också på din första gissning — att det är två orc-arméer eftersom de lyder under två olika härförare.

    https://bilderord.wordpress.com/2014/12/15/the-hobbit-the-battle-of-the-five-armies-2014/

Kommentera

