The Wild Bunch (1969)

The Wild BunchEn gammal recension av en film som jag skrev om på ett s.k. Internet-forum (ett numera utdött fenomen).  Anledningen till att den kommer just nu? Ja, ingen speciell anledning alls, förutom att det handlar om en riktigt bra film samt att jag vill få in gamla recensioner på bloggen och det var dags för den här. Och så tror jag filmspanarbrodern Joel gillar den här?

Oj, oj, vilken överraskning! Jag vet inte hur många filmer av Sam Peckinpah jag har sett men det är inte speciellt många. Jag har sett The Getaway med Steve McQueen och den var hyfsad… Nu när skriver det här i ”realtid” så upptäckte jag att jag även har sett Balladen om Cable Hogue. The Wild Bunch har en del av den sorgliga stämning som jag fann i Balladen om Cable Hogue. William Holden spelar en åldrad rånare i början av 1900-talet som tillsammans med sitt gäng försöker föra en rånartillvaro (fast det är givetvis alltid den sista kuppen det är frågan om). De är jagade av män lika giriga som de själva.

Jag säger det direkt: The Wild Bunch är bättre än samtliga av Sergio Leones västerns. Filmen har en matinékänsla som är svärtad med ett allvar och en sorg som Leone inte lyckades hitta. Det är spännande samtidigt som man vet att ”det här aldrig kan sluta lyckligt”. Skådisarna gör sina åldrande karaktärer suveränt. Det enda jag kan sakna är en stark kvinnlig karaktär. Men det känns lite som Peckinpah handlar om våld, sprit och kvinnor som objekt (inget annat). Hur som helst, filmen är grym och grymt bra och jag saknade inte Clintan ett ögonblick. En klockren fyra.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

Läs även Roger Eberts recension av The Wild Bunch.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to The Wild Bunch (1969)

  1. Steffo skriver:

    Den här rackarn hade jag med i mitt westerntema!
    En stabil rulle! Speciellt brytningen mellan ”the old west” och det ”moderna 1900-talet”…hrm tja…😉

    Äkta Peckinpah-våld också!

  2. Movies - Noir skriver:

    Passade på att se om denna i Decennier och bra är den allt, även om den inte höll lika fint som när jag såg den första gången på stor duk (Cinemateket). Peckinpah är dock Peckinpah. Hans stil var ganska unik och när han fick till det var det en fröjd att se. Synd att filmen är lite ojämn rent tempomässigt.

    The Wild Bunch ger jag mellan en svag fyra och fyra. Ett måste i västern-genren. Dock håller jag inte med om att den är bättre än Leones västernfilmer. Fast då det är den amerikanska och italienska (spaghetti) stilen som möts, blir det smaken som avgör🙂

    • Jojjenito skriver:

      Av nån anledning så har jag lite svårt för Leones västerns (västrar?). Dollar-trilogin och Once Upon a Time in the West har samtliga fått 3/5 i betyg från mig. Har för mig att Henke var än mer skeptisk till OUATITW.😉

  3. Henke skriver:

    Såg den i mitt western-maraton som jag körde med Filmspotting i tidernas begynnelse (bloggen räknat). Tyckte den var ok. Mindre våldsam än vad jag räknat med. Fantastisk inledningsscen och jättebra slut men en drös tråkiga scener däremellan.

    Ny header! Har du jackat upp betyget på Ex machina?🙂

    • Jojjenito skriver:

      Så du har faktiskt kört maraton ihop med Sam och Adam, coolt.

      Ex Machina, japp. Kolla twitterflödet till höger och uppdaterat inlägg.

Kommentera

