Filmspanar-tema: Scener ur ett äktenskap – Honeymoon (2014)

filmspanarna_kvadratScenerJaha, vad har vi här då? Scener ur ett äktenskap. Jag tror nog inte jag var med på filmspanarträffen där det bestämdes att vi skulle köra det här temat. Det kan hända att jag lagt in veto… eller åtminstone gnällt lite, haha. Inget klockrent kommer nämligen till mig förutom Ingmar Bergmans välkända tv-serie. Den serien började jag för övrigt titta på när SVT visade den för några år sen men av nån anledning fullföljde jag den inte och som jag minns det berodde det inte på kvaliteten. Nåväl. Vad ska jag se? Jo, Fiffi och Filmitch skrev i höstas om en film, en skräckis, som handlar om den första delen av ett äktenskap, eller kanske den andra efter bröllopsfesten. Jag pratar givetvis om smekmånaden…

 

Honeymoon (2014)

Ett ungt nygift par åker på smekmånaden till brudens familjs gamla sommarhus uppe i Kanada. Allt är frid och fröjd och de unga tu kan inte hålla fingrarna från varandra. Slut.

Närå, bara skojar. Mystiska ljus syns nattetid och bruden (Rose Leslie) är plötsligt inte i sin säng. Brudgummen (Harry Treadaway) hittar henne naken och förvirrad ute i skogen. Nästa morgon är dock allt som vanligt… eller är det? Bruden verkar nämligen inte riktigt vara sig själv. Muahaha.

De först 20 minuterna av Honeymoon är mest jobbiga. Att se ett barnsligt nojsande par tramsa runt är kul för paret i fråga men det är inte så roligt att titta på. Mer intressant blev det när de på en restaurang träffar på en gammal barndomsvän till bruden. Känslan av att nåt är fel blev mer påtaglig än tidigare.

Honeymoon tycker jag spelar ganska bra på idén om att du aldrig riktigt känner en annan människa fullt ut. Redan innan bruden tagit sin nattliga promenad och förändrats är detta nåt man leker med. Bruden visar sig ha dödat grodor som litet barn och brudgummen utbrister ”Vem är du?”. Underförstått: ”Vad är det för psycho jag har gift mig med?!”.

Om man ska skaffa barn eller ej och när man ska göra det är också ett tema, men det kan ju aldrig bli lika skruvat som i David Lynch-regisserade Eraserhead.

Honeymoon

En fundering som dök upp i min skalle under filmen var hur skräckisar kan vara uppbyggda på olika sätt. Ska en skräckis i början av filmen, innan den riktiga skräcken börjar, direkt referera till de skräckelement som senare kommer. T ex som i Honeymoon där man leker med idén om att man aldrig riktigt känner en person för att sen låta en av huvudpersonerna verkligen bli en annan. Det finns en risk att det blir övertydligt kan jag tycka. Å andra sidan kan det bli bra om det är gjort med finess. I andra skräckisar är det ju bara en grupp huvudpersoner som inte har några problem eller issues utan bara råkar illa ut. Min fråga är väl egentligen hur mycket av den ”normala” handlingen man ska låta flyta in i ”skräckhandlingen”. Just i Honeymoon funkade det hyfsad men ändå tyckte jag det blev lite väl uppenbart.

Honeymoon utspelas, fick jag intrycket av, i den fransktalande delen av Kanada. Det här var lite intressant då bruden och hennes barndomsvän använde det som ett hemligt språk som brudgummen inte förstod. Det här gjorde än mer att brudgummen framstod som en främling i dessa trakter. Förutom att han inte förstod franska så var han även en typisk stadsbo ute i skogen som inte vet hur man gör upp eld utan tändvätska. Han försöker tappert (nåja) men ger upp och sprutar tändvätska över veden.

Apropå skogen så fick jag lite vibbar av Twin Peaks. Skogen som nåt otäckt.

Det här hade kunnat bli riktigt bra men tyvärr knyter inte filmen ihop säcken alls. Slutet kommer för plötsligt och utan att jag känner tillräckligt med nån av huvudpersonerna. Jag förstår att man förmodligen har haft en väldigt låg budget men jag ville se nåt mer av vad som egentligen hände. Nu blev det som hemsökte dem bara mystiska nattljus från en stark ficklampa. (Ja, jag vet, less is more.) Slutet blev mest ett ”jaså, blev det inte mer än så?”. Att jag somnade efter 2/3 av filmen gör inte heller saken bättre.

    

Kolla nu in vad de andra filmspanarna skriver om. Skilsmässa eller silverbröllop?

Flmr
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Filmitch
Har du inte sett den?
Fiffis filmtajm

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Filmspanar-tema: Scener ur ett äktenskap – Honeymoon (2014)

  1. Fiffi skriver:

    Attans. Vad synd att filmen inte gick hem. När jag såg den var den som ett vitt papper, jag hade inga förväntningar, visste inget över huvud taget och den satt som en smäck, jag tyckte den var otroligt bra.

    TV-serien får du väl spara tills om/när det blir ett Bergman-tema i framtiden?😉

    • Jojjenito skriver:

      Attans. Jag hade samma förutsättningar, visste ingenting om filmen förutom att jag visste att ni hade skrivit om den och gillat den. Satt inte som en smäck tyvärr. Ibland blir det ju så.

      Bergman-tema tillsammans med Filmitch!

  2. Steffo skriver:

    Ajaj..somna efter 2/3 bådar ju aldrig gott i betygsskalan…😉

    Skogen är skum på film! Det är vi helt eniga om!

    • Jojjenito skriver:

      Nä, om man somnar så är det oftast ett tecken på att filmen inte funkar, oavsett om man är trött eller ej när man börjar kolla.

      Det lustiga är väl att skogen inte alls är skum i verkligheten, tycker jag i alla fall. Men på film så finns det nåt mystiskt över den.

  3. Sofia skriver:

    Men bra tänkt även om själva filmvalet inte riktigt gick hem. Skulle du säga att man kan läsa den som en slags äktenskaps/relations-skräck eller är det mer av en ”ren” skräckfilm som bara råkar handla om ett nygift par?

    • Jojjenito skriver:

      Ja, det kändes som ett bra val, kanske inte det första man tänker på om man får namnet på temat.

      Bra fråga. Den kändes mer som en relations-skräckis. Det som händer i skräckväg hade koppling till deras förhållande innan skräcken började.

  4. Henke skriver:

    Damn, det är ju Ygritte från Game of Thrones. Jaja, jag litade aldrig på henne där heller. Hon var en av seriens tristaste figurer. Jag är inte förvånad…

    Skogen däremot, där har vi en stark karaktär. Jag har för övrigt just sett klart Twin Peaks S2. Text kommer inom viss framtid.

    • Jojjenito skriver:

      Ser fram emot din Twin Peaks-text. Säsong två är nog för lång och med lite sämre såpa-inslag men innehåller samtidigt några rejält otäcka avsnitt. Burr.

Kommentera

