Mad Max: Fury Road (2015)

Jag gick och såg den nya Mad Max-filmen så fort jag kunde, på premiärdagen. Ändå hade jag givetvis inte lyckas undvika de massiva och unisona hyllningar som George Millers fjärde film om vägkrigaren Max Rockatansky hade fått. Därmed var följaktligen förväntningarna uppskruvade en del. Detta skulle var nåt utöver det vanliga.

Storyn i filmen är inte nåt utöver det vanliga. I det postapokalyptiska ökenlandskapet i Australien försöker Max (Tom Hardy) överleva, utan att hjälpa eller stjälpa nån annan. Ensamvargen Max finner dock snart att han måste ta ställning och hjälpa Charlize Therons Furiosa att fly från envåldshärskaren den evige Joe. En biljakt tar vid…

…och slutar inte förrän filmen är slut. Ja, haha, filmen är faktiskt i princip en enda långa ökenbiljakt i hög fart. På ett sätt är just detta faktum både det jag gillar och inte gillar med filmen. Jag gillar att den inte tar några fångar, att den är så extrem, att det just är en enda lång biljakt. Det är en actionfilm med fokus på just action. Samtidigt så är det bara lång biljakt. Och därmed ska jag sluta säga att filmen är en enda lång biljakt. Men faktum är ändå att jag saknar lite dynamik i storyn. Dynamit, däremot, råder det ingen brist på.

Furiosa

I filmen skildras ett extremt klassamhälle där större delen av människorna antingen är urfattiga och/eller betraktas som en sak. T ex så är Max en ganska stor del av filmen en alldeles levande och egen blodpåse för en av skurkarna. När man föds så har man en tydlig uppgift, kanske som krigsherre eller om man är kvinna främst som föderska eller amma.

Trots ovanstående tematik så är det bästa med filmen ändå detaljerna. Hur bilarna ser ut. Designen på maskerna, kläderna, sminket, alla prylar. Helt otroligt coolt. Jag gillade att filmens färger växlar mellan orangerött på dagen och silvergrått på natten. Utstuderat snyggt. Filmens utseende och känsla är verkligen nåt utöver det vanliga, och precis Miller själv säger så känns det logiskt att skurkarna på framsidan av en bilarna spänt fast en hårdrocksgitarrist. Bil förresten; killen med de tunga och eldiga riffen åker på nåt som mer liknar en rullande scen belamrad med förstärkare och högtalare. Filmens vrickade design får mig ibland att tänka på hur det brukar se ut i Jean-Pierre Jeunets eller Terry Gilliams filmer.

Bland det som sagts om filmen är att den är en feministisk triumf och att detta gör den till en bättre film. Mycket riktigt så är Charlize Therons karaktär Furiosa en badass och den som styr handlingen i filmen. Max får lov att spela andrafiol eller åtminstone samma fiol. Men blir det en bättre filmen bara pga av detta? Nej, givetvis inte. Men den blir inte sämre heller. Om handlingen och karaktärerna är tilldragande så kan däremot såna här aspekter höja en film ytterligare men stående för sig själv så är det inget som jag brukar fundera på så mycket när jag bedömer en film.

Jag gillar mycket i filmen och om jag hade haft en skrattande Joel bredvid mig i biosätet som under Furious 7 så hade kanske Mad Max: Fury Road nått upp till en fyra i betyg.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

Idag skriver även Fiffis filmtajm om vägkrigaren. Kolla in vad hon tycker här. Fler Mad Max-recensioner droppar in. Kolla in Fripps filmrevyer, Filmitch, Vrångmannen och Filmparadiset. Nu har även Den perfekta filmen poddat om denna inte helt perfekta film och Rörliga bilder och tryckta ord skrivit om den. Även Plox, The Nerd Bird och Flmr ansluter med sina tankar.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

18 Responses to Mad Max: Fury Road (2015)

  1. filmitch skriver:

    Håller med om allt du skriver men sätter nog ett högre betyg. 3D funkade väl för en gångs skull och (tror jag) höjde upplevelsen.

  2. Fiffi skriver:

    Hahaha, du har helt rätt, det är verkligen bara en låååååång biljakt. Om man tyckte att det var mycket sånt i Furious 7 så var det bara en simpel förfest.

  3. Sofia skriver:

    Ber att få återkomma…

    • Jojjenito skriver:

      Ser vi fram emot.🙂

      • Sofia skriver:

        Som du säger, galet snygg! Håller med om liknelserna med både Jeunet och Gilliam även om jag inte tänkte i de banorna när jag såg filmen. Själv hade jag inte så mycket emot evighetsbiljakten utan blev snarare imponerad över hur intressant Miller lyckas göra sin extremt enkla historia.

        • Jojjenito skriver:

          Galet snygg, ja. Det var nåt med Millers värld som gjorde att jag tänkte på Jeunet och Gilliam, typ dvärgar, konstiga manicker och bröstpumpar.😉

  4. Henke skriver:

    Du har helt rätt. Å ena sidan är det bara en lång biljakt, men å andra sidan är det en lång biljakt!

    Dessutom är Mad Max bara en bifigur. Jag hade hellre sett en film där karaktärerna i handlingen hade någon betydelse. Jag hade hellre sett en film som hade större insatser, ”stakes”. ”How dare you?”.

    Ändå gillade jag den snygga ritten. Kommer antagligen gilla filmen än mer när jag ser om den.

    • Jojjenito skriver:

      En biljakt är ändå en biljakt, eller bara en biljakt.😉

      Att Max var något av en bifigur tyckte jag inte var nåt problem. Det är väl lite så Max funkar. Han gör inget aktivt utan vill bara överleva. Tyckte inte du det fanns andra karaktärer i handlingen som hade betydelse?

      Det var definitivt en snygg ritt!

      • Henke skriver:

        Jo det fanns visst andra karaktärer som borde haft en betydelse, men de var så dåligt underbyggda. Filmen ger ingen tid för karaktärsutveckling, vare sig av de goda eller de onda. Det är en svaghet! Filmen verkar inte vilja investera i att låta oss förstå någon karaktär. För det är ju bara en biljakt!

        I The Road Warrior (och i ettan+ trean) är Max inte en bifigur så detta är ett avsteg från de tidigare filmerna. Eller håller du inte med om den?

        LOL, jag som inte ens brukar vara speciellt svag för biljakter. Först Furios 7 och sedan Fury Road… 🙂

        • Jojjenito skriver:

          Du har rätt i att vi kastas rätt in i handlingen utan nån som helst karaktärsuppbyggnad. Det var inte nåt jag direkt störde mig på men så här i efterhand kanske det kan vara en förklaring till att jag inte tokhyllar filmen (som ”alla andra”). Sen tycker jag ändå man fick lära känna karaktärerna en del på vägen så att säga.

          Det var för länge sen jag såg 1-3 så kan inte riktigt uttala mig om hur Max framställs i dem. Och sen vet jag inte om Max i Fury Road verkligen var en bifigur. Det var ju han och Furiosa som var huvudkaraktärerna kände jag.

  5. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | Rörliga bilder och tryckta ord

  6. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | Plox

  7. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | The Nerd Bird

  8. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | Flmr

Kommentera

