Tema: Decennier – Un long dimanche de fiançailles

decadesOn setDet är fredag och det betyder som vanligt Tema: Decennier. Mina decennie-spanarkompisar Henke och Christian söker igenom decennierna efter filmer som de har missat. Precis som förra fredagen så har de två herrarna ytterligare en gång valt en film som jag redan har sett och skrivit om och det finns inte utrymme för nån omtitt (så mycket film, så lite tid, ni vet) så det blir bara en länk till min recension.

Jean-Pierre Jeunet är en regissör jag oftast uppskattar. När jag kollade på Filmtipset så ser jag att jag nästan har sett alla hans långfilmer. Den enda jag missat är den senaste, The Young and Prodigious T.S. Spivet från 2013. Så här har jag tyckt om hans filmer. De två första gjorde han tillsammans med Marc Caro.

Delicatessen – 3/5
La cité des enfants perdus – 3/5
Alien: Resurrection – 3/5
Amélie – 4/5
Un long dimanche de fiançailles – 3/5
Micmacs – 3/5

Här hittar ni Henkes och Christians texter om En lång varig (ehe) långvarig förlovning:

Fripps filmrevyer
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

Kommentera

