Tema: Decennier – Ong-bak

decadesDet är fredag och det betyder som vanligt Tema: Decennier. Mina kompisar Henke och Christian söker igenom decennierna efter filmer som de har missat. Vi har nu nått fram till 00-talet och den här gången handlar det om en spektakulär martial arts-film. Vi pratar om ONG-BAK!

Första gången jag hörde talas om Ong-bak var inför Stockholm Filmfestival 2003. Jag hade vid den här tiden precis börjat uppskatta martial arts-filmer och Ong-bak skulle visas på festivalen. Tyvärr så ingick den (givetvis) i sektionen Twilight Zone och då var det visningar sent (typ kl 23) på vardagskvällar och i små salonger som gällde. Så det blev ingen titt för mig den gången. Två år senare, när jag en sommar jobbade i Östersund, så hittade jag Ong-bak i en lokal videobutik och filmen förgyllde en ljus sommarkväll efter en hård (yeah, right) arbetsdag. Så här tyckte jag Ong-bak då.

Ong-bak är cirkus. Tony Jaa är en cirkusartist. Det är allt jag kommer att skriva om Ong-bak idag. Istället länkar jag till en härlig YouTube-video där vi får se hur Tony och gänget tränade inför filmen. Det framgår ganska tydligt att det krävs mycket träning för att få till det vi får se i den färdiga filmen. Dessutom verkar det vara så att Tony inte förstått det här med smärta och gravitation.

Så. Vad tyckte nu Henke och Christian om detta akrobatiska martial arts-spektakel. Krävs det en speciell gen för att man ska uppskatta em sån här typ av film? Här hittar ni min gamla recension och domen från mina decenniekollegor:

Jojjenito
Movies – Noir
Fripps filmrevyer

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Tema: Decennier – Ong-bak

  1. Henke skriver:

    Jag har inte genen! Jag är genfri då det gäller MA.

    Kul att du deltog med en liten hälsning i alla fall. Det blir lite slumpmässigt med våra gemensamma filmer. Ibland har du redan sett dem…

    • Jojjenito skriver:

      Haha, nej, du har tydligen inte det.

      Klart jag deltar även om jag redan sett filmen. Jag är ju trots allt vicesheriff.😉 Sen är det inte alltid jag har lust att se om och skriva om en film som jag redan sett och skrivit om. Tyvärr blir det nog likadant med nästa fredagsfilm.

  2. Sofia skriver:

    Som sagt — cirkusnummer. Men jäkligt underhållande sådana🙂

Kommentera

