There Will Be Blood (2007)

There Will Be BloodEfter att ha skrivit om och blivit besviken på Inherent Vice kommer här en gammal recension av Paul Thomas Andersons There Will Be Blood.

För en gångs skull är jag lite på då det gäller nya omtalade filmer (förutom de gånger då jag råkar pricka in heta filmer under höstens filmfestival, som t ex NCFOM). Det har inget med Oscarsgalan att göra. Den är fullkomligt ointressant. Att jag fick ett ryck och såg There Will Be Blood på bio har mest att göra med det faktum att den regisserats av wunderkind Paul Thomas Anderson. Daniel Day-Lewis spelar misantropen och oljemannen Daniel Plainview som i början av 1900-talet i USA köper upp land och letar efter olja.

Mitt främsta intryck av filmen efter att precis ha sett den är att Daniel Plainview, levandegjord genom DDL:s helgjutna gestaltning, är en otäck karaktär. Jag skulle inte vilja lura honom, eller skämma ut honom, på minsta sätt. Då får man nog betalt tillbaka tiodubbelt. Att han har problem med sig själv är tydligt. Egentligen vet man dock inte vad som ligger bakom hans människohat eller hans besatthet att lyckas. Han kanske bara är så helt enkelt. Han är i alla fall ingen hycklare även om han ljuger och då och då lurar folk. Men lycklig är han aldrig.

En karaktär som moraliskt sett känns värre är predikanten Eli Sunday, grymt bra spelad av unge Paul Dano. Eli är en smart, slemmig och lismande fisk som gömmer sig bakom sin religion (kanske lite religionskritik här från PTA:s sida). Dano spelar honom på ett äckligt nedtonat sätt med viskande, till synes snälla, repliker. Uh, han var obehaglig. DDL känns inte obehaglig utan mer som en naturkraft, precis som oljan. Filmen utvecklar sig till en sorts tvekamp mellan Eli och Daniel där de båda försöker sko sig på oljan, Daniel direkt och Eli mer indirekt.

Tyvärr drogs jag aldrig in i filmen fullt ut, även om jag försökte. I PTA:s Magnolia var jag fångad nån gång efter inledningen med de olika slumphistorierna, ungefär då John C. Reillys polis snackar med en uppretad svart kvinna som döljer nåt i sin lägenhet. I There Will Be Blood är jag imponerad av det mesta. Musiken t ex är grym. Inledningen med det skrikande sirenliknande ljudet sätter en olycksbådande stämning direkt. DDL gör sin karaktär sjukt bra. Jag har läst att det har tagit DDL ungefär ett år att liksom släppa sin rollkaraktär. Det kan jag förstå med tanke på hur han spelar och vilka scener som förekommer i filmen.

Men – återigen – jag sugs aldrig in i filmen. Jag tror det beror att jag saknar nån sorts mänsklighet, nån sorts godhet, nån som jag kan heja på, nån som kan övervinna sig själv… nånting. Nu är det helmörker, ehuru imponerande helmörker. Filmen är ett sorts noir-drama lika svart som oljan, men vad är poängen? (Mmm, money makes the world go around och det är tråkigt, eller?) Jag får lite Citizen Kane-vibbar; det är imponerande men inte berörande. Om jag ska jämföra med en av årets Oscarsfilmer så tycker jag NCFOM var betydligt bättre som helhet, men där den filmen slutade med ett sorts ”pschyyyyy” (som då luften långsamt pyser ur en ballong) så var slutscenen i There Will Be Blood en riktig ”strike”. Slutbetyget måste bli en svag svag fyra.

Min kommentar: Om jag skulle se om filmen och ha samma upplevelse som när jag såg den i februari 2008 så vette fasen om den skulle få en fyra. Fast kanske ändå, slutet var som sagt en stiiiirike.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to There Will Be Blood (2007)

  1. Plox skriver:

    Jag tyckte som sagt att Inherent Vice hade sina stunder. Framför allt väckte titten ett ordentligt sug efter mer av PTA. Planerar att se om både There Will Be Blood (som jag gillade skarpt när jag såg den på bio, tror inte jag har sett om den sedan dess) och Magnolia. Boogie Nights såg jag om häromåret, den håller fortfarande fin klass.

    Men jag rodde nog att PTA:a filmografi bestod av fler titlar också, av hans långfilmer är det bara debuten Hard Eight som jag ännu inte sett. Så även den kommer jag att försöka se nu. Blir nog ett litet PTA-maraton.

    I’ve abandoned my child! I’ve abandoned my boy!

  2. Plox skriver:

    Och ja, jag lyssnade på intervjun av PTA hos Marc Marons WTF-podcast. Helt klart en vettig människa och filmskapare. Riktigt intressant! Rekommenderas.

    • Jojjenito skriver:

      Mm, ja, Inherent Vice hade kanske sina stunder, men tyvärr hade inte jag nån bra stund.😉

      Ja, PTA, han gör inte speciellt många filmer. Inherent Vice kom okarakteristiskt snabbt efter The Master. Om man gillar PTA så ska Hard Eight ses. Den är bra.

      Tack för podcast-tipset. I samband med att Robin Williams gick bort lyssnade jag på en gammal intervju (eller det var snarare ett samtal) som Maron gjorde med Williams. Riktigt bra.

  3. Steffo skriver:

    Slutet räddar nästan hela rullen, känns det som.
    Å andra sidan finns det rätt fina stunder i DDL:s gestaltningar att gotta sig åt utspridda i hela filmen…🙂

    • Jojjenito skriver:

      Jag hört att många stör sig på slutet och tycker det är over the top, inte passar in i resten av filmen. Jag tyckte det var härligt (om man nu kan använda det ordet i sammanhanget).

  4. Sofia skriver:

    En naturkraft!😀 Jag kan hålla med om att den inte berör på något djupare plan men ändå fascinerande på något märkligt sätt. Utom slutet då…

    https://bilderord.wordpress.com/2011/04/06/there-will-be-blood-2007/

  5. Henke skriver:

    Förväntade mig ett lite lägre betyg efter den texten. Tror nog att du har hårdnat till lite i din betygsbedömning.

    Jag var oändligt uttråkad och helt oengagerad av denna film. Den är väldigt lång också. Gillar dock Magnolia och Punch drunk Love.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag tänkte lite på det också, att jag blivit hårdare i min bedömning.

      Ah, den är ju grym den här rullen. Det är dig det är fel på.😉

Kommentera

