Himmel över Flogsta (2015)

I höstas skrev jag om Viktor Johanssons märkliga ”dokumentär” Under Gottsunda. Nu kommer uppföljaren Himmel över Flogsta och som titeln skvallrar om så utspelas även den här filmen strax utanför Uppsala tätort. Vi har hamnat i studentområdet Flogsta, och alla som har pluggat i Uppsala har nog på ett eller annat sätt kommit i kontakt med Flogsta vare sig man bott där eller varit med på korridorsfester.

(Jag själv pluggade i Uppsala och även om jag inte bodde i Flogsta så var jag där några gånger när det vankades korridorsfest hos kursare. Jag minns speciellt en fest när det genomfördes bungee jump medelst dammsugarslang från balkong. Som tur var så var det själva dammsugaren som var den som hoppade.)

Efter den parentesen konstaterar jag att Himmel över Flogsta påminner väldigt mycket om Under Gottsunda. Anledningen till att jag skrev dokumentär inom citationstecken tidigare är att de här filmerna är svåra att kategorisera. Mest ser jag det som dokumentärer men samtidigt är känslan av iscensättning och ett skrivet manus ganska starkt. Jag läser om Viktor att en av hans favoritfilmer är Harmony Korines Gummo och det kan jag se i Himmel över Flogsta och Under Gottsunda. I miljöer som man kanske inte tänker på som poetiska så får både Viktor och Korine till en poetisk stämning. Det är skitigt och vackert på samma gång.

Himmel över Flogsta fokuserar på några udda karaktärer. Vi möter studenter, f.d. studenter, en som är besatt av Michael Jackson, en som bränner sin lagbok, en pappa som förlorat sin son och några fler. De personer som vi möter känns som verkliga personer men alla kanske inte är direkt tagna från verkligheten utan delvis påhittade. Jag vet inte.

Flogsta

I det pågående decennie-temat avhandlade vi för ett tag sen 80-talet och då såg vi bl a Fandango. När jag såg Himmel över Flogsta så insåg jag att dessa bägge filmer handlar om precis samma sak. När du pluggar lever du i en skyddad verkstad. Sen ska du ut i verkligheten. Vill du verkligen det? Vad ska du göra med ditt liv? Och är verkligen att plugga juridik det du vill göra? Berättigade frågor som några av de vi möter ställer sig.

Den har något den här filmen. Bitvis är den hypnotisk och jag dras in i dess udda flytande värld. Ljudbilden, musiken om ni så vill, bidrar till detta. Den har något filmen. Ibland har den dock inte något. Några av de vi möter känns mest jobbiga. Det flamsas, skriks och tramsas, idkas matkrig eller låtsasslåss. Under dessa sekvenser så ler och skrattar ”skådisarna” ibland till på ett obekvämt och medvetet sätt och då försvinner magin som annars finns. Då tappar man den där märkliga känslan av att man inte riktigt vet vad det är man tittar på och det blir bara som ett halvdant ABC-reportage.

En sak jag störde mig en del på är att filmen verkar hävda att om man pluggar och skaffar ett jobb så följer man bara strömmen, tänker inte själv. Nej, istället är det rätt att hoppa av och bara glida runt. Om jag tänker efter en gång till så säger nog inte filmen det alls utan det är bara så att filmen fokuserat på personer som känner att juridikstudier kanske inte var rätt för just dem. Men jag önskar ändå att vi hade fått möta några som faktiskt trivdes med att plugga och inte var skoltrötta och desillusionerade. Men det är en annan film, helt enkelt, typ den om hur min tid som student i Uppsala var.🙂

Som sagt, den har ändå något den här filmen.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Himmel över Flogsta har visats bl a på Fyrisbiografen i Uppsala och kommer troligen visas även på bio i Stockholm framöver. Läs mer om filmen hos Biografcentralen.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to Himmel över Flogsta (2015)

  1. Anonym skriver:

    Hej! Jag är med i filmen och vill bara säga att jag är inte alls skoltrött utan högpresterande, intresserad och engagerad som student. Tycker en styrka med filmen är att den visar på att studenter har många sidor. Inte bara duktiga juristen/läkaren/psykologen/ekonomen/läraren i välstrykt skjorta när man söker den i dens proffessionella roll utan att vi också är unga och onormiga. Att vi måste få vara människor därför att vi är människor.

    • Jojjenito skriver:

      Hej! Kul att du hittade hit, speciellt eftersom du var med i filmen.

      Vad skönt att du inte var skoltrött.🙂 När jag såg Himmel över Flogsta så fick jag tydligen det intrycket men det låter bra att det inte riktigt var så. Ja, det är bra att man fick se fler sidor av studenterna men jag hade kanske velat ha mer av just den där ”duktiga” sidan också. Jag kände i alla fall så när jag såg filmen.

Kommentera

