The Raid 2: Berandal (2014)

The Raid 2Hoppsan! Det här blev helt oväntat en riktig trampmina som exploderade i ansiktet på mig. Jag älskade den första The Raid-filmen som var en brutalbriljant kampsportsuppvisning som fick mig att sitta klistrad. Den här gången har regissör Gareth Evans förmodligen fått en större och mer välfylld pengapåse och därmed beslutat sig för att göra en STÖRRE film. Nu ska vi ha biljakter, pang pang-scener och kvartslånga fajter i lervälling. Det funkade inte för mig. Fan, också. The Raid 2 tar vid direkt efter ettan men handlingen är förflyttad från det klaustrofobiska hyreshuset till först ett fängelse och sen Jakartas gangstervärld där hjälten från första filmen ska gå undercover. Jag blev mest äcklad och uttråkad tyvärr.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to The Raid 2: Berandal (2014)

  1. Movies - Noir skriver:

    Hmm, jag gillade också ettan, men det är alltid riskfyllt med uppföljare då de oftast blir upprepande alternativt klart sämre.

    The Raid när jag såg den på festivalen.

    • Jojjenito skriver:

      Förutom att det förekommer mycket action och martial arts så är känslan i uppföljaren annorlunda. Den där intima, tajta, stämningen är helt bortblåst. Istället har man alltså försökt göra en gangsterthriller med mer normal action fast förstås med martial arts-inslag.

  2. Niklas skriver:

    Uppfriskande med en sågning av detta universellt hyllade verk! Jag var inte så imponerad av ettan och håller även denna som överskattad. Biljakten var minnesvärd, resten var främst transportsträckor. Hur många gånger har vi inte sett denna typ av undercover-historia? Och varför är filmen 150 min lång? Zzz…

    • Jojjenito skriver:

      Ja, många verkar t.o.m. tycka den är bättre än ettan, som INTE är överskattad!😉

      Ja, biljakten var nog ok men jag hade liksom zonat ut vid det laget.

      Mm, filmen levererade inte. Man försökte väl göra en martial arts-Infernal Affairs.

Kommentera

