The Ladykillers (2004)

The LadykillersDet finns major Coen och minor Coen. The Ladykillers är minor minor Coen. Det är en märklig mix. Är det en hyllning? Men i såna fall till vad? Scary Movie? Buskis? Svenska pilsnerfilmer? Filmens humor fungerar inte. Det team som leds av Tom Hanks rollfigur har ingen vidare kemi. Humorn skaver och känns krystad. Tom Hanks utspökad med fult skägg som om han vore en sydstatsgeneral passar inte i rollen. Hans sydstatssläpande brytning var mest jobbig. Trots brister så finns det ändå saker jag gillar. Det finns en film noir-aktig känsla, en grotesk sådan. Filmen är förstås rent tekniskt väldigt välgjord vilket ger en märklig kontrast mot humorn, som inte kan bli lägre. Slutbetyget blir: snäppet bättre än Burn After Reading.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to The Ladykillers (2004)

  1. Sofia skriver:

    Jag förstår ärligt talat inte varför Joel och Ethan överhuvudtaget fick för sig att de prompt ville göra den här remaken. Fantasilös och kapitalt o-rolig.

  2. filmitch skriver:

    Jag tycker den här filmen är jätterolig och avsevärt bättre än originalet men har förstått att jag är ganska ensam om detta. Någon dag ska jag se om filmen så den får ett ordentligt betyg på min blogg.

  3. Henke skriver:

    Detta måste väl ändå vara minsta Coens som finns? Vadan? Gillar du inte Burn after reading? Den gillar jag skarpt. Skrattade så att tårarna flöt när jag såg den på bio.

  4. Movies - Noir skriver:

    Inte alls sugen att se denna, speciellt som jag tycker originalet funkar fint (om än inte strålande).

    • Jojjenito skriver:

      Om originalet funkar så är det väl gott så. Varför uppfinna hjulet igen? Ett sämre hjul dessutom, med största sannolikhet.

      Tyvärr, efter att ha sett Coens film, så är jag nu inte speciellt sugen på orginalet.

Kommentera

