Det blåser upp en vind (2013)

Det blåser upp en vindJag och min torsdagsbiokompis Anders gick i våras och såg Hayao Miyazakis sista (?) film Det blåser upp en vind. Jag, som man väl ändå får säga är ett ganska stort fan av anime i allmänhet och Miyazki i synnerhet, såg givetvis fram emot filmen. Tyvärr levererade den inte. Jag fann filmen tråkig och förvånansvärt oengagerande. Kanske var det det faktum att filmen bygger på verkliga händelser, att det den här gången inte var en fantastisk film, som ställde till det? Jag vet inte. Jag försöker komma på om det finns någon Miyazki-film som inte har de där övernaturliga sagoelementen och jag kommer bara på en: Slottet i Cagliostro, och den är jag inte heller speciellt förtjust i (fast det var ju å andra sidan Miyazkis filmdebut).

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Det blåser upp en vind (2013)

  1. Fiffi skriver:

    Vad lustigt. När jag såg Eldflugornas grav härom dagen slogs jag av likheterna mellan den och Det blåser upp en vind. En liknande känsla, flygplansscenerna som påminner väldigt mycket om varandra och – såklart – klumpen i magen (min alltså) som inföll sig i båda. Jag tänkte att du måste ha gillat Det blåser upp en vind. Så gjorde du inte det, inte så mycket. Det förvånar mig litegrann.

    • Jojjenito skriver:

      Eller mindre lustigt.😉 Det förvånade mig också en hel del att jag inte gillade den. Men för mig föll filmen platt. Blev inte blown away om man säger så. Nej, det var stiltje.

  2. Voldo skriver:

    Jag håller med om att den är tråkig. Förstår inte hyllningarna som den fått, helt klart en av Miyazakis sämsta i mina ögon.

Kommentera

