Film- och bloggåret 2014

Grand

En hel del andra mina filmbloggarvänner har postat krönikor över filmbloggaråret som varit, så här kommer min snabba sammanfattning av mitt eget film- och bloggår. Det är inte på långa vägar heltäckande och när det gäller filmer så är det inte bara 2014-filmer utan det handlar om allt jag sett i år oavsett tillverkningsår. Min årsbästalista för 2014 års filmer kommer senare, någon gång under vårvintern skulle jag tro, då jag som vanligt känner att jag har en hel del att se ikapp för att kunna klämma fram en lista.

****

Bästa filmerna jag sett i år: Jag har delat ut högsta betyg till endast två filmer: Short Term 12 och Enemy.

Sämsta filmen jag sett i år: Åh, gahahaha, jag hade förträngt den: American Burger.

Årets bästa bioupplevelser: The Grand Budapest Hotel och sista kvarten av Whiplash.

Årets i särklass värsta bioupplevelse: American Hustle, och det hade mer med de övriga biobesökarna än med filmen att göra.

Årets besvikelser: Stoker, The Raid 2 och Upstream Color.

Årets överraskningar: Edge of Tomorrow och Chef.

Årets stumfilm: The Scarlet Letter med sällsam livemusik av Anna Järvinen på Cinemateket.

Miles

Årets möte: Det med Dear White People-regissören Justin Simien efter visningen på Stockholm Filmfestival då Simien bekräftade att hans film var en enda lång hyllning till Persona… nästan.😉

Årets skummaste film: White God men egentligen Upstream Color.

Norska film: Död snö 2

Mest deprimerande film: The Quiet Roar

Svenska festivalhajpfilm som föll platt: The Quiet Roar

Svenska festivalhajpfilm som inte föll platt: Turist

Årets fem mest lästa inlägg: 10 i topp: Filmer 2013, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, American Hustle eller Min värsta bioupplevelse, Midvinterduell och Hallonbåtsflyktingen.

****

graffititomten

Och därmed önskar jag och graffititomten Gott Nytt År!🙂

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Film- och bloggåret 2014

  1. filmitch skriver:

    Gott nytt år!
    Whiplash verkar komma på småningom på bio – ska ses.

    • Jojjenito skriver:

      Whiplash kommer väl i februari, i alla fall senast jag kollade. Jag kommer nog att se den en gång till på bio då tror jag.🙂

      Gott Nytt tillbaka!🙂

  2. Henke skriver:

    Gott Nytt År kompis. Solid krönika. Hoppas 2015 blir ett bra år för dig!

  3. Cecilia Burman skriver:

    Gott Nytt År! Trevlig sammanställning och kul med länkningen till de mest lästa inläggen.

    • Jojjenito skriver:

      Tack detsamma.🙂

      Angående de mest lästa inläggen så verkar listan över förra årets bästa filmer alltid vara ett populärt inlägg. Hundraåringen verkar vara en film som setts av huuur många som helst. Det som sticker ut är att just Midvinterduell alltid finns med bland de fem mest lästa inläggen, år efter år.

  4. Fiffi skriver:

    Gott Nytt År Jojje och Graffititomten.🙂 Jag ser verkligen fram emot Whiplash, hoppas premiären inte skjuts på framtiden som det ibland verkar göra med en del filmer. Har du fått med Short Term 12 och Enemy på 2013-listan nu?😉

    • Jojjenito skriver:

      Tack detsamma. Graffititomten hälsar.🙂

      Short Term 12 är redan med på en annan lista och Enemy kommer med största sannolikhet hamna på ytterligare en annan.😉

  5. Sofia skriver:

    God fortsättning och tack för en trevlig sammanställning. Whiplash börjar man ju vara orimligt nyfiken på nu…

    • Jojjenito skriver:

      God fortsättning själv!🙂 Kul att du gillade sammställningen… jag skrev den på en kvart.😉

      Whiplash. Åh, det var ju det här med förväntningar. Vad är det för monster jag (och andra med mig) har skapat nu?😉

  6. Steffo skriver:

    God fortsättning på 2015!
    Mer film och upplevelser åt folket! Visst hoppas vi på ett bombastiskt 2015!?🙂

Kommentera

