McCabe & Mrs. Miller (1971)

decadesMcCabeI slutet av 2002 så började jag lista alla filmer jag ser och det har jag fortsatt med sen dess. Jag skriver upp titel, vilket år filmen är gjord, datum när jag såg den och i vilket format jag såg den, och slutligen betyget förstås. Nu finns det ju nättjänster för att göra just detta (Filmtipset, Letterboxd) men jag har fortsatt med min egen lista ändå.

Den första film jag såg år 2003, vet ni vilken det var? Ja, det är kanske inte så svårt att gissa med tanke på vilken film vi har kommit till i decennie-temat. Rätt gissat! Den 2 januari 2003 såg jag McCabe & Mrs. Miller efter att ha spelat in den då SVT visade den. Jag gav den betyget 3/5 och det jag minns från den nu innan omtitten är en man i stor pälsrock som rider på en häst i snö och regn…

Warren Beatty och Julie Christie gör huvudrollerna i denna anti-western (till skillnad från The Salvation som var en ultra-western). De båda har slagit sina påsar ihop i en gruvstad uppe i de snöiga bergen nånstans i USA:s utkanter. Hon driver bordell, han står för resten. Hon är driftig, han tror han har koll och tror han är cool.

Det här var en klart intressant film. Länge är den ganska seg och lite trist. Det kanske är regissör Altmans signum. Jag förstår inte vad den går ut på. Allt är grått, trist, regnigt och snöigt. Det är en deprimerande miljö. Jag gillar den trots allt, inte mycket men lagom. Den blir bättre allt eftersom, när vi får se mer av Beattys rollfigur och vad han verkligen (inte) går för. Vi får även se hur Christies rollfigur hanterar den grå vardagen.

Det är alltså en anti-western. Inte nån figur i filmen går egentligen att gilla. Det är i slutändan en sorglig film. Slutet är talande och symboliskt och förmodligen var det så här det var på den här tiden. Filmen utspelas 1902 så det är alltså en sån där lite jobbig western där tiden börjar komma ikapp sig själv. Modernismen börjar bita sig fast, t ex i form av ångmaskiner och andra moderniteter. Av nån anledning tänker jag nu på Jan Troells filmer, som t ex Här har du ditt liv.

Jag får be om ursäkt för den möjligen förvirrade texten. Det har varit en stressig vecka med en massa recensioner att skriva (plus en håglös och oproduktiv söndag) så jag såg filmen först igår kväll och skrev ner mina tankar direkt efteråt. Well, ibland kan det vara det bästa sättet. McCabe & Mrs. Miller var en intressant film och jag kan inte låta bli att ge den en trea. Anti-western med antihjältar.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Hoppa nu över till mina decennie-kollegor Henke och Christian för deras syn på filmen. Är de anti eller anti-anti?

Movies – Noir
Fripps filmrevyer

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to McCabe & Mrs. Miller (1971)

  1. Sofia skriver:

    Wow, 2002, där ligger man i lä. Har bara hållit koll på filmerna jag sett sedan bloggen drog igång… Men det skulle ha varit kul att ha längre tillbaka

  2. Henke skriver:

    Säger samma som Sofia. Det hade varit kul att ha loggat alla sina filmer… Men ack, nu är det för sent antar jag. Istället har jag ett blad där jag listar alla filmer jag sett, men det är skapat i efterhand.

    Jag gillade denna film en hel del. Direkt efter jag sett filmen var jag inte lika varm och skulle gett den en trea. En vecka senare när jag skrev texten hade den vuxit till en fyra. Jag fann mig själv gå och tänka på filmen en hel del. Men i morse kände jag när jag såg fyran svart på vitt så att säga att det var för högt så jag rankade ner den till en trea igen. Men den är en mycket stark trea tycker jag.

  3. Movies - Noir skriver:

    Filmen var precis som du är inne på lite seg och man visste inte riktigt vad den ville ha sagt – till en början. Filmen gick från kanske en svag trea till en stark sådan när man kom till slutet. Gillade den alltså aldrig jättemycket, men jag tappade aldrig intresset helt.

    • Jojjenito skriver:

      Vi har uppenbarligen haft likartade upplevelser av filmen. Ett tag var filmen nästan nere på en tvåa för mig. Sen typ sista kvarten så höjdes den rejält. Inte till fyran dock.

Kommentera

